АОП одобри: "Трафик Холдинг" ще актуализира проекта за бул. "Васил Левски" от ул."Подвис" до ул."Девня" във Варна

Агенцията за обществени поръчки одобри преработването на техническия проект за "Изграждане на бул."В. Левски" в участъка от ул."Подвис" до ул."Девня" във Варна да стане от "Трафик Холдинг", автор на предишен проект за трасето. Стойността на актуализацията е 830 000 лв., а изграждането на проекта не може да бъде изградено на части и следва да бъде едноетапен обект.
Според изискванията на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
С това възлагане се цели извършване на преработка на технически проект "Изграждане на бул. "В. Левски" в участъка от ул. "Подвис" до ул. "Девня", район Приморски, район Одесос, район Младост, гр. Варна".
В настоящото договаряне, пише в становището на АОП, се касае за актуализация на техническия проект за изграждане на бул. "В. Левски" в участъка от ул. "Подвис" до ул. "Девня" в гр. Варна и единствено създателят на проекта може да изготви нужните промени като в случая отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката. Същевременно видно от договора за проектиране от 25.10.2007 г., стойността на изготвения първоначален проект е в размер на 396 542, 50 лв. без ДДС, а прогнозната стойност на разглежданото договаряне е двойно по-голяма – в размер на 830 000 лева без ДДС. Разликата в стойностите изисква възложителят да обоснове причините, които налагат откриване на настоящата процедура на договаряне при тази висока стойност на изменението на проекта, а не възлагане на едно ново актуално проектиране, за което ще е приложим общият ред. От мотивите и приложеното техническо задание е видно, че на преработка се подлага един остарял във времето проект, който без съществено изменение не може да бъде реализиран. С оглед на изложеното и предвид чл. 1 от ЗОП, възложителят следва да може да докаже, че се касае за промяна, а не подмяна на проекта, изготвен през 2007 г., поради което изпълнителят на възлаганата поръчка не може да е лице, различно от автора на първоначалната разработка, респ. е неприложим общият ред по ЗОП.
Предвид изложените съображения, изборът на процедура на договаряне без обявление, пише в становището на АОП, може да се приеме за законосъобразно, при условие че посредством преработката на изготвения технически проект няма да се стигне до фактическата му подмяна с нов, което би довело до необходимост от спазване на общия ред при възлагане на проектирането.