Арх. Здравко Здравков: По препоръка на проф. Ян Геел ще ограничим височината на новите сгради в южните квартали до 75 м


"Запазване на визуалните коридори към планината Витоша е една от препоръките в доклада на проф. Ян Геел и неговия екип за развитие на София. В тази връзка предвиждаме краткосрочни мерки - ще предложим ограничаване на височината на новите сгради в южните квартали на София до 75 метра." Това съобщи главният архитект на София Здравко Здравков на пресконференция по повод финализиране на доклада по проект "София - град за хората" и публичното му представяне по-късно днес. Пред медиите бяха още кметът на София Йорданка Фандъкова, датският урбанист проф. Ян Геел и част от екипа му.
Рестрикцията за максимум 75 м височина ще се отнася за територията, заключена между бул. "Цар Борис III", бул. "Пенчо Славейков", бул. "Евлоги и Христо Георгиеви", бул. "Драган Цанков", ул. "Проф. Марко Семов", бул. "Андрей Сахаров", бул. "Александър Малинов" и Южната дъга на Околовръстното шосе. То ще важи и за смесените многофункционални зони в тези райони, уточни Здравков на въпрос на сп. "ГРАДЪТ".
Напрактика това означава, че ще се забрани строителството на небостъргачи в почти всички южни квартали на София - "Лозенец", "Изгрев", "Дианабад", Студентски град, "Младост 1", "Младост 2", "Малинова долина", "Витоша", "Кръстова вада", "Манастирски ливади", "Бъкстон", "Борово", "Красно село", "Бели брези", "Стрелбище", "Гоце Делчев", "Хиподрума", "Иван Вазов". В тези райони максималната височина ще е 22-25 етажа.
Ще бъдат затворени и вратичките в ЗУТ, които дават възможност за неограничени показатели за плътност и интензивност в определени случаи. След Околовръстното шосе височината ще бъде ограничена до 15 метра.
Изграждането на небостъргачи ще бъде разрешено в две зони на столицата, които са добре обезпечени с транспортна инфраструктура: покрай бул. "Цариградско шосе", след 7-и километър, и покрай Околовръстното шосе в района на жк "Люлин". Идеята е да се създадат не едни мъртви през нощта ситита като "Дефанс" в Париж, а мултифункционални центрове, в които хората ще може да работят, живеят и забавляват на едно място. В района на Централна гара също ще се даде възможност за изграждане на високи сгради, но до 125 м.
Друга важна тема в доклада на проф. Ян Геел е мобилността. "София е на едно от първите места в Европа по брой автомобили на глава от населението. Подобряването на начина на придвижване в града не става чрез придобиване на нови автомобили, а чрез подобряване на пешеходната мрежа. Разгледани са начините на придвижване в града, пешеходната и велосипедна мрежа, общественият транспорт и автомобилният трафик", каза арх. Здравков.
Доброволци са участвали в преброяване на транзитно преминаващите автомобили през центъра на София - по бул. "Дондуков", бул. "Цар Освободител" и бул. "Тодор Александров". Установено е, че транзитният трафик по тези артерии е над 20 000 коли на денонощие. Това преминаване по оста запад-изток на София трябва да бъде постепенно премахвано чрез изграждане и довършване на градските рингове, чрез довършване на Околовръстното шосе. Има и препоръка бул. "Тодор Александров" да бъде свит след бул. "Опълченска", за да се намали транзитът през центъра, обясни Здравко Здравков. По думите му, за да се нормализира ситуацията с трафика в града, хората трябва да оставят автомобилите си по периферни паркинги и да ползват градски транспорт.
В доклада се препоръчва и подобряване на пешеходните пространства, изграждане на пешеходни пътеки на места, където има подземно преминаване, обръщане на внимание на лицата в неравностойно положение и най-важното: създаване на система от обвързани пешеходни трасета. Идеята е хората да могат да се разходят спокойно в града по тези пространства, като се свържа площади, булеварди, кратки връзки, места за сядане и почивка. В тази връзка миналата седмица Столичният общински съвет реши да направи пешеходна и частта на бул. "Витоша" между ул. "Алабин" и бул. "Александър Стамболийски".
"Дебатът и решенията за пешеходните пространства ще бъдат изключително трудни, но няма да спрем и ще приложим последователно политиката, идваща от доклада на проф. Геел", коментира главният архитект.
Третата тема в доклада е общественият живот - как хората да се върнат обратно от моловете в града. За целта трябва да се подобри качеството на градското пространство, градът постепенно да се насити с функции. Анализът е показал, че градската среда в столицата в момента се ползва от хората над 30 години и от застаряващите.
"Децата и поколението на моя син прекарват свободното си време в мола. Трябва така да направим, че децата ни да излезят в града, да ползват детските площадки, да отидат на училище без да се притесняват, да се чувстват комфортно и удобно. Тогава ще считаме, че нашата работа е завършена", отбеляза арх. Здравков.
Качеството на публичното пространство е четвъртата голяма тема в доклада на датския урбанист и екипа му. Препоръките са по отношение на оформянето на фасадите, на видовете настилки, както и за избор на определени видове градско обзавеждане - лампи, кошчета за боклук и др. Идеята е създаване не само на една идентичност на града, но и създаване на един жив град. Очаква се догодина Столичният общински съвет догодина да приеме наредба за градската среда.
"Предложените мерки в доклада ще ни помогнат оттук нататък да планираме правилно града си. Трябва да обърнем внимание на пешеходците, да активизираме града и да оценим публичните пространства. Работата ни тепърва предстои, а борбата с убеждаване на хората и взимащите решения политици е трудна", обобщи Здравко Здравков.
В доклада "София - град за хората" има оценка на всички площади в града по критериите, разработени от "Геел Архитекти". Най-висока оценка е дадена на Градската градина с площадното пространство пред Народния театър, където има активности, места за почивка. За останалите площади са дадени препоръки как да се подобрят, за да се обърне града обратно към хората.