Бойко Борисов: Китайски инвеститори имат интерес към изграждането на АМ "Черно море"

Възможностите за реализиране на проекти с помощта на китайски инвестиции бяха обсъдени на среща на министър-председателя Бойко Борисов с представители на бизнеса от азиатската страна в края на миналата седмица.
По време на разговора в община Бургас, в който участва и кметът Димитър Николов, акцент беше поставен върху автомагистрала "Черно море". "Много напредваме по магистрала Черно море", отбеляза премиерът след срещата, като добави, че идеята е тя по възможност да се концесионира. "Искахме да видят трасето и кметът да представи и своите инвестиционни проекти", добави Борисов, като отбеляза, че интерес е проявен и към пристанищните зони. Обсъдена е и темата за инвестиции в АЕЦ "Белене".
Премиерът Борисов изтъкна, че за региона би било добре, ако има директни полети от Китай до Бургас, които да се извършват не само в рамките на туристическия сезон.
Дни по-рано министър Николай Нанков обсъди с китайски инвеститори изграждането на магистралите София – Калотина, Русе - Велико Търново и тунела под връх Шипка. Бяха анализирани възможностите за смесено дружество с компанията "Ситик Констракшън", част от голям държавен китайки конгломерат.
Министър Нанков изтъкна, че тези пътни проекти са част от важни транспортни коридори, свързващи Западна Европа с Азия и имат голям потенциал като икономически оси, а в същото време са и стратегически обекти за страната ни.
Китайската компания притежава голям обем реализирани проекти в чужбина, включително автомагистрали с голяма дължина. Сред тях са магистрала в Алжир, с дължина 498 км и на стойност 7,8 млрд. долара. В момента компанията строи две автомагистрали в Казахстан. Едната е с дължина 780 км, а другата е над 900 км.
Предстоят допълнителни срещи, на които китайските инвеститори ще бъдат запознати детайлно с техническите параметри и прогнозите на трите пътни проекта. След което ще се търсят възможности за създаване на смесено дружество между държавата и компанията, която, съгласно изискванията на българското и европейско законодателство, да пристъпи към реализация на предявените намерения. Другата възможност е реализация на обектите на концесия, чрез намирането на конкретен бизнес модел, който да сведе до минимум рисковете за инвеститора и държавата.