Министър Нанков: Започваме структуриране на държавна компания, която ще оперира тол системата
Очакваните приходи са между 800 млн. лв. и 1 млрд. лв. годишно, обяви председателят на АПИ инж. Дончо Атанасов
Електронната система, която ще позволи въвеждането на тол такси (за изминато разстояние) за тежкотоварните превозни средства (над 3,5 т), преминаващи по част от републиканската пътна мрежа, ще бъде готова в края на 2018 г. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков пред журналисти във Варна.
"От днес стартираме структурирането на държавна компания, която ще оперира тол системата, но няма да прекратим обществената поръчка за избор на изпълнител и двата процеса ще са паралелни. Ако успеем да класираме кандидат чрез обществената поръчка, ще продължим по стария ред", каза Нанков.
"Поели сме ангажимент пред обществото и премиера Бойко Борисов тол системата да заработи до края на 2018 г.", посочи Нанков. И обясни, че независимо дали ще се направи от държавна компания или ще се довърши обществената поръчка, параметрите ще останат същите. Предвижда се срокът за внедряване на системата да бъде 7 месеца, след което около година ще бъде периодът за оценка на ефективността и коригиране на евентуални дефекти.
Очаква се системата да струва около 200 млн. лв. В случай, че тя бъде изградена от държавна компания, финансирането ще бъде от държавния бюджет, като разходите ще бъдат възстановявани от бъдещите постъпления от тол таксата. Проектодоговорът по обществената поръчка за избор на изпълнител предвижда възстановяване на ресурса в срок от 3 години. Три или четири години ще бъде срокът и ако това се направи от държавна компания, стана ясно от думите на министъра.
В отговор на въпрос за обхвата на системата Николай Нанков коментира, че преценката кои пътища да бъдат включени в нея ще подлежи на експертен дебат, след което ще бъде взето политическо решение. Очаква се тол такса да се въведе за не повече от 50-55% от републиканката пътна мрежа. Министърът изрази мнение, че тол системата трябва да включва на 100% магистралите и пътищата от I и II клас, докато тези от трети клас да бъдат изключени.
За отделните видове пътища ще има различно таксуване, като то ще бъде определено след решение на Министерския съвет. Предвижда се системата да бъде гъвкава, което означава, че няма да бъдат налагани забраните за движение на тежкотоварни автомобили в пиковите часове, а тогава таксата за тях ще бъде по-висока, както това се прави в Германия или в Австрия. Ако превозвачите искат да пътуват в петък от София до Бургас в пикови часове, таксата за тях може да бъде 2-3 пъти по-висока, като ще бъде определена на база ценообразуване и след решение на Министерския съвет. Така всеки собственик на транспортна фирма ще си прави икономически анализ, коментира министърът.
Според Нанков чрез създаването на държавна компания ще се сложи край на всички "нездрави опити" за обжалване, бламиране и саботиране на тол системата. В момента с одиторска компания оценяваме пропуснатите ползи за държавата от това забавяне и ще заведем дело за пропуснати ползи, информира министърът. Сумата от 1,5 млн. лв. загуби на ден от липсата на тол система се базира на най-консервативната прогноза за бъдещите постъпления, посочи той. Най-ниската и песимистична прогноза в анализа на Световна банка от 2015 г. на база досегашните приходи от 320 млн. лв. годишно е, че след внедрена тол система, ще генерираме още 660 млн. лв., обясни министърът.
"Сезирали сме прокуратурата и ДАНС за начина, по който последната жалба бе входирана – с пощенско клеймо от 26 май", съобщи още министърът и уточни, че тя е постъпила в КЗК на 3 юли, когато ВАС се е произнесъл отново в полза на възложителя и е трябвало да бъдат отворени офертите.
Тол системата има много ползи, но най-голямата е, че ще въведе по-справедлив модел за заплащане, категоричен бе регионалният министър. Когато тя стане факт, тези, които рушат пътищата най-много, ще плащат повече. С тол системата България ще се възползва от стратегическото си географско положение, за да може да се таксува адекватно, пропорционално и ефективно транзитният тежък трафик. Според регионалния министър трябва да бъде спряна несправедливата в момента практика тежкотоварни автомобили да преминават транзитно през България за 21 лв., докато в Сърбия цената на таксата достига до 180 лв.
Председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Дончо Атанасов потвърди пред журналисти в Добрич, че започва изграждането на държавно предприятие за опериране на тол системата.
Тол системата е важна, за да може една от най-публичните услуги в държавата - поддържането и строителството на републиканските пътища, да се самофинансира, обясни инж. Атанасов. По думите му очакваните приходи от новата система са между 800 млн. лв. и 1 млрд. лв. годишно. В момента приходите от винетки са около 320 млн. лв. и са крайно недостатъчни за поддържането на републиканските пътища. Средно на денонощие тежкотоварният транзитен трафик в страната е между 8000 и 10 000 камиона, те рушат най-много пътната мрежа и съответно ще плащат повече.