Colliers: Наемите в търговски центрове леко се покачват
Най-активни в експанзията и откриването на нови точки на продажби остават операторите в сегмента "Супермаркети и хранителни стоки"


Средните наемни нива в търговските центрове в страната отбелязват леко покачване през 2017 г. В столичните молове помещение от 100 кв. м с първокласна локация и оптимални технически параметри се отдава средно за 38 евро/кв. м месечно (без данъци и такси). Това сочи доклад на консултантската компания Colliers за пазара на търговски площи в България през първото полугодие на 2017 г.
През второто полугодие на 2016 г. средният наем на същия тип магазин е бил 35 евро/кв. м.
Същата тенденция се наблюдава и в следващите три най-големи града в страната. В Пловдив, Варна и Бургас наемните нива се покачват с 1 евро/кв. м съответно до 26, 27 и 25 евро/кв. м. Само в Русе и Стара Загора стойностите се запазват без промяна - съответно 18 и 19 евро/кв. м.
Активността при усвояването на площи в търговските центрове в София бележи леко повишение – наети и отворени са 16 321 кв. м, което е ръст от 11% спрямо усвоените през втората половина на 2016 г. Най-голям брой новооткрити магазини през периода има в Paradise Center (27), Park Center (10), Serdika Center (8) и The Mall (8).
Най-активни в експанзията и откриването на нови точки на продажби остават операторите в сегмента "Супермаркети и хранителни стоки" (виж графиката по-долу). Експанзията си развиват както доминиращите в сегмента международни вериги Kaufland, Billa и Lidl, така и местни. Billa отвори втория си обект в столичен мол - в Serdika Center и обяви планове за следващи – в Park Center и в Mall of Sofia. На мястото на Carrefour в Bulgaria Mall вече работи "ABO Market" – с концепция, базирана на бизнес модела "магазин в магазина".
В компанията отчитат ръст на нивата на заетост във водещите модерни търговски центрове в градовете с население над 120 000 жители. Най-висока заетост имат търговските центрове в Пловдив - 97%, следват Варна (92%), Стара Загора и Бургас (по 90%). В София моловете са пълни на 88%, което е добро ниво като се има предвид, че действащите комплекси там са най-много и най-големи като площ. Най-ниска е заетостта в Русе - 70%.
Други тенденции в доклада:
- наблюдава се активен инвестиционен интерес към търговски центрове в страната и преструктуриране в собствеността на проекти с над 5-годишно развитие на пазара;
- значими нови откривания има в сектора на заведенията. Първи обект в България отвори веригата ресторанти Wagamama, както и испанската верига Hamburguesa Nostra. В столицата стъпва и финландската верига за бързо хранене Hesburger;
- значителен брой свободни търговски площи се отчитат на ул. "Граф Игнатиев", като това е пряко обвързано с продължителния период на строителство на нов лъч на метрото в района;
- предлагането на търговски площи в модерните търговски центрове запазва стойностите си от 791 760 кв. м за страната и 406 660 кв.м за София. До края на годината не се очаква откриване на нови проекти. През 2018 г. ще бъдат открити Plovdiv Plaza и Shopping Arena Ruse;
- развитието и модернизирането на търговските паркове в страната продължава. Обект в търговски парк Jumbo Plaza отвори датската верига за мебели JYSK, а в "Търговски парк Велико Търново" – "Мебели Явор" и детски магазин "Комсед".