Метрото на София 2014-2020: Трети метродиаметър
ГРАДЪТ ИНФРАСТРУКТУРА, БР.3
Метрото на София разполага с приблизително 500 млн. евро европейско и българско финансиране за периода 2014 - 2020 г., с които да бъдат построени двата етапа - 12 МС и 12 км трасе, от общо три на третия метродиаметър. Той започва от бул. "Владимир Вазов", минава източно от моста "Чавдар", промушва се през центъра – под Орлов мост, "Попа" и "Патриарх Евтимий", под Медицинска академия и "Красно село" , под "Овча купел" и стига до "Горна баня", Околовръстното и жп трасето за Перник, където е предвидена малка гара и се обмисля буферен паркинг. Първият и вторият етап са от Околовръстното при "Горна баня" до моста "Чавдар". Оттам нататък до края на бул. "Владимир Вазов" е третият етап от 4 км трасе и 4 метростанции, за който финансиране все още не е осигурено. Етап 1 е с одобрено финансиране от април 2017 г., етап 2 – от юни 2017 г. Всички метростанции по трети метродиаметър са със странични перони. По този метролъч ще се движат влакове от нова поколение, които могат да пътуват и без машинист. Автоматизацията на влаковете е различна и включва задвижване на стъклени врати, които поставят граница между влака и перона.
В момента в София средната надземна скорост на градския транспорт е 14 км в час в извънпиковите часове, с автомобил скоростта е 22-24 км в час, с метрото средната скорост на придвижване е 38 км в час – така всеки пътник на подземната железница спестява с едно пътуване в метрото около 20 минути в една посока. Със завършване на третата линия на метрото то ще обслужва около 500 хиляди пътници дневно. В момента подземната железница се използва от 340 - 350 хиляди пътници дневно. Предполага се, че намаляването на автомобилния трафик за целия град ще бъде около 10 процента, а в района на станциите - между 20 и 25 процента. Такава е прогнозата на проф. д-р инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен" ЕАД.
Етап 1 - от бул. "Владимир Вазов" до "Красно село"
Етап 1 включва 8 км трасе и 8 метростанции, едно метродепо и доставка на 20 метровлака. Малко над 7 км трасе и 7 метростанции са в централната градска част, където минава тунелопробивната машина. Там към 1 юни изпълнението на строителството доближава 30%. Останалите 1 МС и 630 м подземен път в посока бул. "Владимир Вазов" се строи без ТБМ. Строителството на метростанциите в централната градска част започна през януари 2016 г., а на МС 5 – една година по-късно. На всяка метростанция вече са изградени страничните стени, покривните плочи, а в момента се правят вътрешните конструкции, поясни инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен" ЕАД. Първият етап ще бъде завършен до 31 август 2019 г.
Лот 1 в ЦГЧ включва МС 12 на бул. "Гешов" и бул. "България" и МС 14 "Красно село" на "Житница" и бул. "Цар Борис ІІІ". Изпълнител е обединение "Метро-3-2014" ДЗЗД, съставено от фирмите "Монолит", София, "Балканстрой" АД, "Балканстрой София", а стойността е 47 774 281 лв. Строителен надзор и инженер на проекта е ДЗЗД ИМИ, съставено от "Метроконсулт БГ", "Инфрапроект консулт" ЕООД, "Инфрам" АД, "Инфрам" ЕООД. Изпълнението на двете метростанции в позицията е с най-добри показатели – над 42%. Това се дължи на факта, че тунелопробивната машина (ТБМ) започна своя ход от метродепото "Земляне" и в средата на май 2017 навлезе в МС "Красно село" – една от най-трудните в строящия се трети метродиаметър, откъдето ще продължи към "България" и центъра на София. Освен метростанцията там се изгражда и пътен тунел, който минава над станцията и под трамвая по бул. "Цар Борис III" и излиза на ул. "Житница". Сложният транспортен възел оформя зоната като територия с търговски и транспортен характер. На станцията на "Красно село" са направени вече двете дънни плочи, предстои да бъде изградена третата плоча, каза инж. Братоев. През първата десетдневка на юни започва изграждането на тунела от "Красно село" до бул. "България" с дължина 1.1 км, което трябва да приключи през август 2017 г. Там по същата технология ще се работи и на следващия участък.
Метростанция 12 при булевардите "Гешов" и "България" ще използва съществуващия подлез, за да достигне до четирите посоки на кръстовището. Общо 500 м релсов път малко преди него и малко след него се обновяват по отделен от метрото проект. Трети проект в зоната е свързан с ремонта на запуснатия подлез при "Гешов" и "България". Кръстовище на две нива в зоната засега няма да има.
Лот 2 в ЦГЧ обхваща МС 9 "Попа", МС 10 НДК, МС 11 "Медицинска академия". Изпълнител е ДЗЗД "Метро Билд Център", състоящо се от фирмите "Джи Пи Груп", "Станилов" ЕООД, "Интер Про" ООД, "БИАС-М" ЕООД. Стойността на позицията е 93 895 303 лв. Строителен надзор изпълнява ДЗЗД ИМИ, съставено от "Метроконсулт БГ", "Инфрапроект консулт" ЕООД, "Инфрам" АД, "Инфрам" ЕООД. В тази част подземното строителство се среща с подземна техническа инфраструктура, която беше изместена, пясъчни почви и подземни води. При паметника "Патриарх Евтимий" техническа инфраструктура е най-изразена, изпълнени са 40% от нея. При НДК (30% завършеност) се срещат трети и втори метродиаметър, като третият метролъч минава под втория. При "Медицинска академия" (38%) трасето е под един от най-старите и най-красивите паркове и под сградите с минало.
Лот 3 в ЦГЧ обхваща МС 6 "Малък градски театър "Зад канала" и МС 8 "Орлов мост". Изпълнител е обединение "Метростроителство", съставено от фирмите "Трейс Груп Холд", "Евроалианс", "Инжпроект" ООД. Стойността на този участък е 75 582 112 лв. В него се намира и най-трудната метростанция – 8 "Орлов мост". Тук трети лъч се свързва с първи, подлезът при "Орлов мост" се използва за разпределяне на трафика, а за да имат гражданите достъп от метрото до спирката на автобусите в началото на Борисовата градина, подземен пешеходен тунел ще свързва метростанцията с езерото "Ариана".
Лот 4 в ЦГЧ се отнася за прокарване на тунел с тунелопробивна машина, която минава през целия участък от МС 14 "Красно село" до МС 6 при Малък градски театър "Зад канала". Изпълнител е "Доуш иншаат ве тиджарет" АД, "Виа Конструкт Груп" ЕООД, "Ултрастрой" ЕООД. Стойността на работата е 195 231 553 лв. Строителен надзор и за лот 4 извършва ДЗЗД ИМИ, съставено от "Метроконсулт БГ", "Инфрапроект консулт" ЕООД, "Инфрам" АД, "Инфрам" ЕООД. Тунелопробивната машина се нарича "Витоша" и е произведена в завода "Херенкнехт" в Германия за строителството на двупътните тунели по третата линия на метрото в София. Транспортирана е на части с кораби по р. Рейн и р. Дунав до стартовата шахта в "Красно село", където е монтирана Тя е в България от ноември 2016 г. Дължината й заедно със съпътстващото оборудване, напомни проф. Братоев, е над 180 м, а диаметърът - 9.4 м. Тежи 1200 тона, а заедно със съпътстващото оборудване надхвърля 1400 тона. Сглобяването й завърши до края на февруари и на 27 февруари 2017 г. потегли от депото "Земляне" до МС 14 "Красно село", в която пристигна в средата на май 2017 г. Средната скорост, с която се движи, е 20-30 м на ден. В края на 2018 г. тунелопробивната машина ще е завършила своята работа. Тя съставлява 15% от стойността на позиция 4 от етап 1 на трети метродиаметър.
МС 5 при моста "Чавдар" и 630 м тунел е последната част, включена в етап 1 от изграждането на трети метролъч. В нея попада трасе от Малък градски театър "Зад канала" до моста "Чавдар" и МС 5. Изпълнител е "Трейс Груп Холд" с подизпълнител "Свеко Енергопроект" АД (1%) за работен проект по част "Конструктивна" на тунелния метроучастък. Строителен надзор е ДЗЗД ИМИ, съставено от "Метроконсулт БГ", "Инфрапроект консулт" ЕООД, "Инфрам" АД, "Инфрам" ЕООД. Стойността на участъка и метростанцията е 45 млн. лв. без ДДС. Метростанцията е на две нива – вестибюл и странични перони, както всички други станции от трети метродиаметър. Станцията е до самата Перловска река и под едното платно на бул. "Владимир Вазов". Единият клон от подлеза, който ще обслужва МС 5, минава под реката, за да излезе на отсрещната страна на булеварда, при хипермаркет "Билла". Вторият изход е в обсега на тротоара, от страната на високите блокове.
Метродепо "Земляне"
В първия етап на третия метродиаметър попада е метродепо "Земляне". Стойността му е 58 млн. лв. Изпълнител е обединение "Геометро Земляне", съставено от "Геострой" АД, "Трансремонтстрой" ЕАД и "БИАС – М" ЕООД, подизпълнители са "Стартинженеринг" (24.27%) и "Атко Трейд" (17.31%). Работата по него стартира през 2016 г. Първата и втората линия се обслужват в депо "Обеля". Третата линия не може да се обслужва в "Обеля", защото няма повече капацитет, а и заради различната автоматика, казва инж. Стоян Братоев. Метродепо "Земляне" е предвидено за обслужване на трети диаметър на софийското метро. Започва монтаж на корпуса на депото, колоните и фундаментите се правят в момента, а догодина по това време халето трябва да е монтирано за приемане на влакове, информира инж. Братоев.
Според началните разработки метродепото беше разположено в кв. "Враждебна" – в края на трети диаметър, близо до летище София. След като Столичната община взе решение да се работи най-напред в централната част от диаметъра, стана ясно, че то следваше да бъде преместено. Така бе отредено място частично в рамките на съществуващото автобусно депо "Земляне" с придаване на допълнителна територия - основно за автобуси. Затова обект "Метродепо Земляне" включва и реконструкция на автобусното депо. Общата му площ е 35 декара и поради особеностите му то изисква работа на голям екип от различни специалисти още в частта проектиране. "БИАС - М" ЕООД е водещият проектант, подпомогнат по отделни части: Ар Джи Би ЕООД - "Генплан и архитектура", "Конкурент 90" ООД - "Гаражно и ремонтно хале: архитектура", "План 31" ООД - "Гаражно и ремонтно хале: основна конструкция", "Пътпроект 2000" ООД - "Пътни работи и вертикална планировка", "Инфрасити РБ" ЕООД - "Релсов път" и "План за безопасност и здраве", "Старт инженеринг" АД - "Инженерни системи".
Доставка на 20 метровлака "Сименс"
Името на изпълнителя е обединение "Симетро София", съставено от "Сименс България", "Сименс Австрия", "Неваг", Полша, и с подизпълнители "Сименс Германия", "Старт инженеринг", "Балкантел" ООД. Стойността на работите, които ще извърши, е 418 304 633 лв. без ДДС. Производство на подвижния състав вече започна, като през втората половина на 2018 г. ще пристигнат първите пет влака марка "Сименс", модел "Инспиро", информира инж. Братоев. Одобрени са и изготвените от "Сименс" технически проекти за системите за автоматика и управление, както и за автоматичните врати за отделяне на пероните на станциите от влаковете, допълни той. Дължината на влака следва да е 60 м±2 м. Предвидено е проектиране, доставка и монтаж и функционални изпитания на системите, свързани с управлението на метровлаковете. Доставката на допълнителните 10 метровлака и съответните системи е предвидена за следващите етапи от изграждането на трета метролиния.
---------------------
Етап 2 - от "Овча купел" до "Горна баня"
Вторият етап е с дължина 3.8 км и четири метростанции от "Овча купел" до "Горна баня". Стойността на етапа е 102 млн. евро. Строителството на етапа започва в началото на юни. През първите месец и половина - два основно ще се извършва проектиране и подготовка на строителните площадки, огради, инженерни мрежи. Чрез подлезна връзка от крайната станция ще се преминава под Околовръстното шосе, като ще има изходи към "Овча купел", към "Горна баня" и предвидената по този проект жп гара на линия София - Перник. Крайният срок на втория етап е краят на 2019 г.
Първата обособена позиция е за участък от км 11.941 до км 14.277, МС 15 и МС 16 с дължина 2336.23 м и 2 подземни метростанции. Стойността е 80 973 184.56 лв. без ДДС, 97 167 822.2 лв. с ДДС. Обединение "Метро запад", съставено от "Джи Пи Груп", "Станилов" ЕООД, "Интерпро", "БИАС - М" с подизпълнител "Старт Инженеринг" АД.
МС 15 е разположена под под ул. "Президент Линкълн", непосредствено след кръстовището с бул. "Овча купел". Подходите за достъп са общо четири – три преди и един след станцията. При кръстовището на ул. "Президент Линкълн" и бул."Овча купел" са организирани три входа. При северния вестибюл - един вход, разположен от южната страна на ул. "Президент Линкълн".
МС 16 е под регулацията на бъдещия бул. "Западна Тангента", като западният край на станцията е при кръстовището с ул. "Монтевидео". Входовете са шест - два в началото и четири в края на съоръжението, ескалаторите са четири.
Втората обособена позиция е за участък от км 14.277 до км 15.749, МС 17 и МС 18 с дължина 1471.44 м, 2 подземни метростростанции и жп спирка. Стойност 86 000 000 лв. без ДДС. Изпълнител е "Обединение Горна баня", с партньори "Трейс Груп Холд" АД, "Интегрирани строителни системи" ЕООД, "Евро Алианс тунели" АД, "Мармет" ООД и инж. Георги Иванов Евстатиев. МС 17 се намира в "Овча купел 2", до болница "Доверие". МС 18 е между Софийския околовръстен път и жп линията София – Перник. Входове има източно от околовръстното от страна на жп линията, на самия околовръстен път от двете му страни, на жп линията София – Перник, където има и жп спирка.
-------------
Етап 3 - от бул. "Владимир Вазов" до ж.к. "Левски Г"
Третият етап е с дължина около 3.5 км с четири метростанции от бул. "Владимир Вазов" до ж.к. "Левски Г", но за него все още няма финансиране.