Железопътните проекти на България в периода 2014-2020
ГРАДЪТ ИНФРАСТРУКТУРА, БР. 3/2017
В периода 2014 - 2020 г. железниците разполагат с 1 млрд. евро за нови проекти. Бенефициент е НК "Железопътна инфраструктура". Тези средства са от два източника - 385 млн. евро са от Механизма за свързана Европа (МСЕ), а останалите над 600 млн. евро – от ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" (ОПТТИ).
С българско съфинансиране се завършва "наследеният" от ОП "Транспорт" жп проект "Пловдив – Септември", разделен в 4 позиции. Три от тях: Септември – Пазарджик (акт 16 на 23 май 2017), Пазарджик – Стамболийски (акт 16 на 30 май 2017), Стаболийски – Пловдив (акт 16 на 30 март ) са вече завършени. За довършване остава позиция 4 - сигнализация и телекомуникация на проекта, чийто акт 16 е предвиден за 1 август 2017 г. Дотогава целият жп проект "Септември – Пловдив" ще бъде в графата "нефункциониращи". Въпреки че не е въведена в редовна експлоатация, жп линията се използва с временна сигнализация.
В ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" са включени обектите от втората фаза на жп проекта "Пловдив – Бургас" и участъкът Костенец – Септември от жп проекта "София – Септември". И двата проекта забавиха подготовката на апликационните форми за финансиране с около една година, казва Галина Василева, ръководител на управляващия орган на ОПТТИ. Но през май за Костенец - Септември и през юни за Пловдив – Бургас, фаза 2, този процес вече е завършен.
Жп проектът "Пловдив - Бургас" на стойност 425 млн. евро
Жп проектът "Пловдив – Бургас" е разделен на 13 позиции, за три от които вече са обявени търгове, а за останалите тези процедури предстоят. Финансира се по ОПТТИ. В отделна графа на обзора са отделени гарите, включени в този проект - Карнобат, Стара Загора, Нова Загора. В проекта попада и жп възел Пловдив.
За Скутаре – Оризово е сключен договор за строителство на 6 март 2017 г. на стойност 63 498 462.42 лева без ДДС. Изпълнител е обединение "Европейски железници", съставено от "Трейс Груп Холд"АД, "Инфраструктурно строителство" ЕАД, "РВП Илиянци" ЕООД. Строителен надзор упражнява "Ежис – ЕТП – Ай Си Джи" ДЗЗД, съставено от "Ежис Полша", "Ежис България" ЕАД, "Евротранспроект" ООД, "Инфра консулт груп" ООД, "МАП Интернасионал" ООД. Обектът има разрешение за строеж и изпълнителят работи по проекта в продължение на 6 месеца. Все още няма сключен договор за безвъзмездна помощ.
За Стралджа - Церковски договорът за изпълнение е сключен на 20 април 2017 г. на стойност 2 млн. евро. Изпълнител е "ВЖП Строй" ДЗЗД, съставено от "Водстрой 98" АД, "ЖП Строй" ЕАД, строителен надзор е "Ежис – ЕТП – Ай Си Джи" ДЗЗД, в което влизат "Ежис Полша", "Ежис България" ЕАД, "Евротранспроект" ООД, "Инфра консулт груп" ООД, "МАП Интернасионал" ООД. И за този проект не е сключен договор за безвъзмездна помощ.
За техническия проект на Оризово – Михайлово е обявен търг, но той беше прекратен. Участъкът Оризово – Михайлово е най-трудният от проекта "Пловдив – Бургас" и забавянето на търга за проектиране забавя целия проект. Времето за подготовка на проекта е 18 месеца, след което се очаква да бъде обявен търг за строителство.
Инвестиционната стойност на Оризово – Михайлово е 153 млн. евро. Очаква се търгът да бъде обявен през 2018 г.
Проектиране и изграждане за система за сигнализация и телекомуникация за Пловдив - Бургас е на стойност 99 млн. евро. За него предстои обявяването на търг през 2017 г..
За Ямбол – Зимница на стойност 8 млн. евро има технически проект, правят се отчуждения и предстои обявяване на търг през тази година.
За проекта за обновяване на стрелки в гара Зимница и в междугарието Зимница – Церковски на стойност 18 млн. евро също предстои обявяване на търг през 2017 г..
Подлези и надлези по трасето на проекта. За проекта предстои търг тази година. Стойността му е 39 млн. евро.
Защитен лесопояс на Черноград – Айтос - част от проекта "Пловдив – Бургас", фаза 2.
Жп връзка между жп гара Бургас и летище Бургас е най-новият подобект на проекта "Пловдив – Бургас", фаза 2. Стойността му е 55 692 443 лв. според идейния проект на ДЗЗД "Тракия консулт", съставено от "Трансгео" и "Екип 2000".
Модернизация на жп линията Елин Пелин – Костенец за 700 млн. евро
Проектът е разделен на два подобекта и търговете за тях се очакват след 2018 г. Финансирането за тях е основно чрез ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура".
Елин Пелин – Ихтиман е на стойност 296 млн. евро. По проекта се изработват подробни устройствени планове.
Ихтиман – Костенец е на стойност 413 млн. евро, работи се по подробните устройствени планове.
Модернизация на жп линията Костенец – Септември за 348 млн. евро.
Проектът се финансира чрез Механизма за свързана Европа. Търгове за него предстоят през 2018 г.
Модернизация на жп линията София – Елин Пелин за 72 млн. евро.
Финансирането е от Механизма за свързана Европа – това е първият проект по МСЕ. В края на 2016 г. беше избран изпълнител - обединение "Келет" АБ ДЗЗД, съставено от унгарската "Келет" и българската АВ АД, Хасково. Строителен надзор упражнява обединение "Рубикон – КИГ – АДТ", съставено от българските "Рубикон инженеринг" ЕАД, "Консултантска инженерна група" ООД и гръцката "АДТ - Омега С.А. Консултанти Инженери". Времето за строителни работи е в периода ноември 2016 - ноември 2020 г. Трасето е в процес на проектиране. До края на годината ще получи разрешение за строеж, изграждането му ще започне през 2018 г.
Модернизация на жп възел София: София – Волуяк за 104.211 млн. евро.
За проекта "Евротранспроект" подготви проект и ПУП. Предстоят тръжни процедури. Финансирането е от Механизма за свързана Европа. Периодът на изграждането му е 2017 - 2020 г. дължината на трасето е 10 км. Засега по този проект е обявен само търг за супервизия.
Модернизация на жп възел Пловдив за 105 млн. евро.
Проектът се състои от няколко части, но за финансиране от Механизма за свързана Европа са предвидени две от тях. Периодът на строителство е 2018 - 2020 г. Проектант е ДЗЗД "Тракия консулт", съставено от "Трансгео" и "Екип 2000". Проект "Развитие на железопътен възел Пловдив" е част от техническата помощ за подготовка на проект "Рехабилитация на железопътния участък Пловдив - Бургас, фаза 2", стартирала за изпълнение през юли 2014 г. Целта на техническата помощ беше да се достигне проектна готовност, с която да се гарантира изпълнение на заложените дейности за финансиране по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 – 2020". Впоследствие проектът кандидатства за МСЕ.
Комуникационно-транспортен пробив, свързващ бул. "В. Априлов" и бул. "Македония", под жп ареал "Централна гара" – Пловдив, е единият подобект на жп възел Пловдив. Стойността му е 40 млн. лв. Предвиден е за финансиране по МСЕ. Трасето на пробива е съобразено и следва предвиденото в ОУП на гр. Пловдив подземно преминаване от бул. "В. Априлов" към бул. "Македония" под района на гаровия комплекс. То е успоредно на съществуващия пешеходен подлез, има предвидени спирки на масовия градски транспорт и преминава под бъдещата "Южна тангента". Проектирани са удобни вертикални пешеходни връзки.
Модернизация на жп участък Пловдив – Филипово е вторият подобект на жп възел Пловдив. Стойността му е 74 млн. лв. От самото начало на проекта естакадата в междугарието Пловдив - Филипово се превърна във важен акцент на проекта заради проблемите на съществуващата жп линия – задръствания, образуващи се при спуснатите бариери на прелезите, допълнително замърсяване на въздуха от престоя на автомобилите, високи нива на шум вследствие на остарялото горно строене. Анализите и проучванията доказват, че от всички участъци във възела само междугарието Пловдив – Филипово ще е с недостатъчен капацитет при сбъдване на прогнозния трафик. Затова проектантите предвиждат удвояване на жп линията, изграждане на нови надлези и нов мост над река Марица (съществуващият стоманен мост е на повече от 110 години и е с изчерпан експлоатационен период). За реализацията на проекта е предвидено финансиране по Механизма за свързана Европа.
Модернизация на тягови подстанции по трасето Септември – Пловдив за 13.670 млн. евро
Модернизацията на тяговите подстанции (ТПС) Бургас, Карнобат, Ямбол останаха от първия програмен период на ОП "Транспорт" поради липса на интерес от страна на изпълнителите към тях и бяха фазирани за периода 2014 - 2020 на ОПТТИ.
ТПС Ямбол и Бургас са на стойност 10 669 573 евро и се строят в периода 2016 – юли 2017, като през юни ще бъде завършена ТПС Бургас, а през юли – ТПС Ямбол. Изпълнител е "Енергоремонт-Холдинг".
ТПС Карнобат е за 3 млн. евро. Тя ще бъде завършена през септември-октомври 2017 г. Изпълнител е "ТДВ Инфраструктура" ДЗЗД, съставено от "Водстрой 98" АД, "Т & Д Инженеринг" ЕООД и "Булдени" ООД.
Техническа помощ за проекта "София – Перник – Радомир – Граница с Македония" за 9.5 млн. евро.
По проекта работи ДЗЗД "Нет - Италфер – ИКЮИ", съставено от Italferr - Италия, EQE - САЩ, Нет - България. След завършването му ще бъдат обявени два търга: за София – Радомир и за Радомир – границата с Македония.
Жп проектът "София - Видин" за над 1 млрд. евро.
Проектът е разделен на две части. За първата част има актуализиран идеен проект, а за втората част, която се очакваше да бъде реализирана в периода 2014 - 2020, има и технически проект. Но реализацията на този проект засега се отлага за след 2020 г., като се запазва като приоритет на МТИТС. Едната от причините е високата стойност на проекта.
За първата част - железопътни участъци Медковец - Руска Бяла и Руска Бяла - Столник,
има актуализация и оптимизация на идеен проект, направен от "Вектор – Бул" ООД за 1 млн. лв. В участъка Столник – Руска Бяла с дължина 68.432 км е предвидено жп линията да бъде двойна поради близостта й до София. Участъкът от Руска Бяла до гара Медковец е единична линия с дължина 79.4 км. В двата участъка има 48 жп моста и 11 пътни надлеза, в тази част от трасето се намира и най-дългият тунел - 12.5 км.
За втората част, жп участъкът Видин – Медковец, вече има актуализиран идеен проект, ПУП и технически проект, подготвени от Обединение "СЕ-22" с основен партньор "Евротранспроект" за 8.840 млн. лева. Така стойността на актуализирания проект Видин – Медковец от 540 млн. евро е сведена до 405 млн. евро. Участъкът е с дължина 65 км. По трасето има 33 моста и 2 тунела, единият от които е с дължина 1985 м, а вторият – 300 м, линията е единична, теренът, през който преминава, е планински и по тази причина по него има големи съоръжения. Най-дългият от мостовете е 1050 - 1070 м, по-дълъг е и от Дунав мост 2 и е висок 110 м.
ЖП ГАРИ
Реконструкция на гарови комплекси Подуяне, Искър и Казичене за 4.245 млн. лв.
Обновяването на гаровите комплекси е част от втора фаза на жп проекта "Пловдив - Бургас". Търгът за него се очаква през първата половина на 2017 г., а реализацията му да започне през есента на 2017 г. Много интересна в групата е гара Подуяне. Тя не е обявена за паметник на културата, но според НКЖИ фасадата и интериорът ще бъдат запазени. Мазилката на фасадата ще бъде свалена до тухла и ще бъде сложена хидро- и топлоизолационна мазилка. Дограмата ще бъде сменена, отоплението - променено. Предварителни проучвания доказват, че конструкцията е здрава и там ще бъдат направени съвсем малки промени.
Реконструкция на гаров комплекс Стара Загора за 13 млн. лв.
За проекта е обявен търг за проучване и изготвяне на документация за възлагане на инженеринг на обекти по проект "Реконструкция на гарови комплекси Стара Загора и Нова Загора". Срокът за реализацията му е 30 август 2018 – 20 ноември 2020 г. Процедурата за проучването е в ход. Проектът е част от жп проекта "Пловдив – Бургас", фаза 2.
Реконструкция на гаров комплекс Нова Загора за 3 701 2 46 лв.
Тъй като проучване и изготвяне на документация за възлагане на инженеринг на обекти по проект "Реконструкция на гарови комплекси Стара Загора и Нова Загора" включва и двете гари, срокът за реализацията им е 30 август 2018 – 20 ноември 2020 г. Все още се избира изпълнител на проучването. Проектът е част от жп проекта "Пловдив – Бургас", фаза 2.
Реконструкция на гаров комплекс Карнобат за 5.5 млн. лв.
Реконструкцията на гаровия комплекс Карнобат включва ремонт на сгради и съоръжения в комплекса. Проектът е част от жп проекта "Пловдив - Бургас", фаза 2, и е на стойност 5.5 млн. лв. Тръжната процедура по него следва да бъде обявена през 2017 г.
Жп гара Пловдив – на концесия
Предвидените за концесията средства са 13.500 млн. лв., площта, определена за концесия, е 38 790 кв.м. Авторски екип на "Урба Арх" ЕООД - София, предлага смела композиция от обеми - международна автогара, тризвезден хотел със 150 легла, модерна многофункционална зала с 500 места - за културни събития, с малък площад отпред. Другият акцент е обществено-търговски център с 4000 кв. метра търговски площи и 1500 кв.м за офиси. Той ще се появи на мястото на бившата Транспортна болница. Концесионер е ДЗЗД "Железопътна гара – Пловдив", съставено от "Карат-С" (с 95% дялово участие) и "Биад-С" (5%).
Преустройство на жп гара Сливен за 2.8 млн. лв.
Времето за преустройството е март 2016 - пролетта на 2017 г. Изпълнител е "Трейс Груп Холд" за 2.8 млн. лв. В обновяването се включва подмяна на хидроизолация на покрива, включително ремонт на отводнителни елементи, ремонт на комини, подмяна на вътрешна и външна дограма, автоматични врати с датчици за входовете на чакалнята, цялостно външно топлоизолиране на фасадата, пълна рехабилитация на всички помещения, обособяване на тоалетни за посетители и тоалетна за лица с намалена подвижност, подмяна на настилки, окачени тавани, канализация, нова отоплителна система и осветление, площадково и художествено осветление около гарата и други.
ИМТ Пловдив
Интермодалният терминал беше открит през март 2017 г. Той е построен със средства от ОП "Транспорт" и българско съфинансиране. Общата му стойност възлиза на 13 940 446.325 лв. Бенефициент е НК "Железопътна инфраструктура". Изпълнител на инженеринга - технически проект и СМР е "Трейс Груп Холд" АД. Строителният надзор - ДЗЗД "Рубикон-Тест". Паралелно с изграждането на терминала беше обявена поръчка за избор на оператор. В края на май 2017 г. станя ясно, че като единствен кандидат "Терминали" EAД, ĸoятo e coбcтвeнocт нa "ΠИMK Холдинг Гpyп" AД, пoлyчава за 27 години ĸoнцecиятa нa интepмoдaлния тepминaл в Πлoвдив. ИМТ дава възмoжнocт зa ĸoмбиниpaн пpeвoз нa ĸoнтeйнepни тoвapи oт тиpoвe c жeлeзoпътeн тpaнcпopт и осигурява мaĸcимaлнa eфeĸтивнocт нa тoвapoпoтoĸa oт и зa Цeнтpaлнa и Зaпaднa Eвpoпa, ĸaĸтo и в пocoĸa Близĸия и Дaлeчния изтoĸ и дopи дo Kитaй. Концесионерът се задължава дa инвecтиpa пoнe 4 687 600 лeвa бeз ДДC зa времето нa ĸoнцecиятa. Минималното фиксирано кoнцecиoннo плaщaнe ĸъм дъpжaвaтa e 50 000 лeвa гoдишнo с индексация на три години в съответствие с oтчeтeнaтa инфлaция. При влизане в сила на договора компанията е задължена да направи дoпълнитeлнo eднoĸpaтнo ĸoнцecиoннo плaщaнe в paзмep нa 5 000 лeвa бeз ДДC. Освен като нaй-гoлямa в Бългapия, ΠИMK e и в тoп 10 нa Eвpoпa. Компанията e cъздaдeнa пpeди 17 гoдини и пpeвoзвa тoвapи в Бългapия, цялa Eвpoпa, ĸaĸтo и в чacти oт Aзия и Aфpиĸa.