Железниците получават най-много европейски средства, но търговете за жп проекти се бавят
Железниците са най-големият бенефициент на европейски средства, но търговете за жп проекти се бавят и усилията трябва да се насочат в тази посока.
Метрото върви в график. Лот 3.2 Крупник - Кресна е рисков проект.
Това са основните изводи от Панел 2 "Транспорт и транспортна инфраструктура България 2014-2020", част 1, на ХII конференция "Стратегическа инфраструктура и инвестиции, България 2017" на Градът Медия Груп, която се проведе на 15 юни в София, обобщени от Галина Василева, директор на дирекция "Координация на проекти и програми и ръководител на Управляващия орган на ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура".
Жп секторът разполага с 1 млрд. евро безвъзмездни средства от европейските фондове чрез ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура"(ОПТТИ) и Механизма за свързване на Европа (МСЕ).
Големите проекти в жп сектора са
са Пловдив – Бургас, фаза 2, и Елин Пелин – Костенец с обща безвъзмездна помощ 900 млн. евро, което надвишава наличния финансов ресурс по ос 1 на ОПТТИ за железниците. За направлението София – Пловдив финансиране има и по МСЕ – за София – Волуяк, част от "Жп възел София", София - Елин Пелин и за Костенец – Септември – част от трасето София – Пловдив, с 2 тягови подстанции. (Тази отсечка първоначално беше в ОПТТИ).
Галина Василева напомни, че крайният срок за изпълнение на жп проектите по ОПТТИ е 2022-2023 г., а за Механизма за свързване на Европа – 2020 г., което поставя в риск евентуално одобрените по третата покана проекти. За нея кандидастват "Жп възел Пловдив" и част от проекта за скоростен път Калотина - София.
Иво Янакиев, ръководител "Подготовка на поректи", НКЖИ, представи жп проектите на НКЖИ и обяви, че
до края на юни предстоят търгове за участъците Елин Пелин - Костенец
- 51 км железен път ще бъдат обновени, ще бъде изграден тунел над 6 хил. м. Част от проектите са свързани с управлението на влаковете.
Трите ТПС в Ямбол, Карнобат и Бургас завършват до септември т.г.
Строят се четирите пътни надлеза в проекта от ОПТ Септември - Пловдив, те ще бъдат завършени до края на тази година.
Ще бъдат обновени гарите Казичене, Подуяне, Искър, Карнобат, Нова Загора и Стара Загора.
ETSC системите са важни за жп транспорта. Те контролират скоростта на влака, като преминава през определени точки - предстои търг за ETSC от София до Септември за 40 млн. лв., каза още инж. Янакиев.
Подготвят се технически проекти за трасета, които ни свързват със съседните държави. Такъв е проектът София - Перник - Радомир - Гюешево - граница с Македония. Голямата част от негое завършена. Предстои да бъде възложено проектиране на трасето от Радомир до Гюешево и оттам до границата с Македония - това означава актуализация на идеен проект, разработване на технически проект и подготовка на ПУП. Трасето ще е по нова следа.
В Македония се изпълняват проекти по трасето Крива Паланка - Гюешево и връзката между двете държави ще бъде при тунела при Гюешево на Деве баир.
Предстои търг за проучване на участъка от Драгоман до Сърбия, той е част от жп връзката София - Драгоман - Република Сърбия. За останалите части от трасето има проекти, каза още инж. Янакиев.
До края на юни се очаква търг и за Костенец - Септември за 178 млн. евро.
Разделиха лот 3 на АМ "Струма" на две части заради финансирането
Лот 3.1 Благоевград - Крупник , лот 3.1 тунел "Железница" и лот 3.3 Кресна – Сандански са в една апликационна форма, за която има одобрени 388 млн. евро.
Лот 3.2 с нуобходими 650 млн. евро. Галина Василева определи този порект като изключително рисков.
Все още не е обявен търг за проучване на АМ "Черно море, но АПИ подготвя документацията, каза Галина Василева.
Метрото
се изпълнява в график, одобрени да 2 етапа, като наддоговорени са 100 млн. евро, които могат да се използват в случай на нужда. Изпълняват се 8 км трасе и 8 МС от етап 1, стартира през юни и етап 2 в "Овча Купел" с 4 км трасе и 4 метростанции.
Проф. д-р инж. Стоян Братоев напомни, че се строи от бул. "Владимир Вазов" до "Красно село" от етап 1 на трети метродиаметър и пред стар е етап 2 от "Красно село" до Горна баня. "И двата участъка имат одобрено финансиране от ЕК", каза порф. Братоев. Той напомни също, че в началото на строителството на метрото имаше само 2 фирми, които можеха да правят това, сега те са 10-12". Той съобщи още, че трети метродиаметър е по-труден от другите и навсякъде по трасето има големи количества подземни води, но строителството на метрото върви в график, обобщи проф. Стоян Братоев.
Предстоящите търгове
включват жп и пътни проекти от трите основни - жп Пловдив - Бургас, фадза 2, жп Костенец - Септември и лот 3 на АМ "Струма"
Васил Попов, търговски директор и прокурист на "Земелрок Щайн унд Дизан"
представи пред аудиторията дейностите на компанията производител на вибропресовани бетонови изделия – настилки, бордюри и аксесоари. В България компанията е от 9 години като част от групата "Земелрок" и собственост на един от най-големите производители и доставчици на строителни материали "Винербергер". Във фокуса на компанията е участието в инфраструктурни проекти, където обемите работа са големи, артикулите са различни, а сроковете за изпълнение са кратки. "Земелрок" се превърна във водещ доставчик на вибропресовани бетонови изделия в България и на решения за ландшафтната архитектура и транспортната инфраструктура. Повечето от тях са свръзани с подобряване на градската среда, останалите са за транспортната инфраструктура, каза Васил Попов.
ОПТТИ Бюджет - 1.9 млрд евро Договорени – 48% Разплатени – 10% (половината от тях са авансови плащания) Срок за изпълнение на програмата – 2022-2023 г. Проекти - Пловдив – Бургас, фаза 2 - Елин Пелин – Костенец с 2 ТПС – Казичене и Ихтиман Гари: Карнобат, Стара Загора, Нова Загора |
МСЕ Бюджет 406 млн. евро Одобрени средства - 294 млн. евро - от тях за железници - са за 285 млн. евро ЖП проекти - София – Волуяк от "Жп възел София" - Костенец –Септември Гари – Искър, Казичене, Подуяне Срок за изпълнение на проектите – до 2020 г. засега |