Министър Ивайло Московски: Работим по 6 големи проекта. Разчитаме на публично-частно партньорство
Търсим най-правилните решения за развитието на инфраструктурата на България, като изграждаме основни инфраструктурни трасета. Това ние правим в диалог с представителите на бизнеса, каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, който участва в ХII конференция "Стратегическа инфраструктура и инвестиции" на "Градът Медиа Груп".
Министър Московски представи успешните проекти от миналия програмен период 2007-2013: "изградихме двата лота на АМ "Марица", трите лота на АМ "Тракия", три лота от АМ "Струма" и сега продължаваме. Процесите по АМ "Струма" са необратими, ако преценим, че става рисково за блокираните пари по оперативната програма, те ще бъдат използвани за други проекти. Пътят през дефилето ще бъда завършен. Надяваме се да приключим през този програмен период", категоричен е министърът.
Министърът изброи и релсовите успешните проекти от периода 2007-2013: жп Пловдив – Бургас, фаза 1, Пловдив – Свиленград, Интермодалният терминал в Пловдив, Западната дъга на Софийски околовръстен път, обходите на Враца и Монтана. "Пред завършване са жп проектът Септември – Пловдив (август 2017) и обходът на Габрово (пролетта на 2018). Най-успешен проект е изграждането на метрото в София."
Равносметката за 2007-2013 според министър Московски е:
500 км рехабилитирани жп линии, 280 км магистрали,50 км обновени пътища първи клас, пуснати в експлоатация 20 метростанции и 21 км метролинии, нова система за управление на трафика по река Дунав и Черно море, първият интермодален терминал и други.
"Сега финансираме 6 големи проекта, като в ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" те заемат 88% от ресурса. Това са лот 3 на АМ "Струма", жп линиите Пловдив – Бургас и Елин Пелин – Костенец.
"Усилията ни за 2017 г. са насочени към намиране на решение за лот 3.2 през Кресна на АМ "Струма"." Очакванията на министър Московски са той да получи одобрение от Европейската комисия до края на годината.
"В железниците най-важно е до края на 2017 г. да бъдат обявени тръжни процедури, за да може в началото на 2018 г. строителството да започне", каза Московски.
И в този програмен период метрото е от най-успешните проекти. Наскоро Европейската комисия отпусна 86.8 млн. евро за проекта. До края на 2019 г. ще има завършени 12 метростанции с 12 км метротрасе от трети метродиаметър.
Механизмът за свързане на Европа допълва финансирането към големите жп направления.
"От 406 млн евро по програмата успешно са защитени 294 млн. евро за 7 проекта, от които 285 млн. евро са за жп трасетата: Костенец – Септември, София – Волуяк, част от жп възел София, и София – Елин Пелин. Другите проекти от първите две покани са свързани с подобряване на корабоплаването на река Дунав, както и на въздухоплавателните услуги. За останалите 111 млн. евро свободен ресурс са подадени проекти на стойност 207 млн. евро сме, в това число са жп възел Пловдив, част от магистрала София – Калотина. До края на юни се очаква решение по проектите", каза Московски. Надеждата е до 2022 – 2023 година проектите и по ОПТТИ, и по МСЕ (там срокът е 2020 г. засега) да бъдат реализирани.
Министър Московски каза още, че се работи по Интегрирана транспортна стратегия до 2030 г. Тя ще помогне в процеса на вземане на решения, в нея има анализ на транспорта и конкретни проекти с възможности за тяхното финансиране. Направеният национален транспортен модел включва сценарии за развитие на товарния и пътническия сектор.
Необходими са повече инвестиции в транспортната инфраструктара.
"Доказан вариант за развитие на летищата и пристанищата е моделът на концесията от публично-частното партньорство. Убеден съм в положителните резултати от това сътрудничество между държавата и частния бизнес", каза още министър Московски. Публично-частното партньорство е икономически и финансов инструмент, помагащ на икономиката да се развива, това е работещ и устойчив модел и за държавата, и за операторите.
Приоритет на правителството е модернизацията на транспортната инфраструктура, обобщи министър Московски.