"ГРАДЪТ ИНФРАСТРУКТУРА", БР. 6
Идеята за жп връзка между жп гара Бургас и летище Бургас не е нова, но европейски привкус придобива през 2010 г. по проект "Техническа помощ за развитие на железопътен възел Бургас", финансиран по програма ИСПА. Тогава е изготвен идеен проект за възел Бургас, като в частта за развитие на жп възела е предложена идея за изграждане на връзка между жп гара Бургас и летище Бургас. Тогава се планира чрез процедурата за избор на изпълнител тази връзка да достигне проектната готовност на идейния проект за развитието на жп възел Бургас, след което да се присъедини към него и да продължат по-нататъшно развитие като един проект, който да влезе в обхвата на "Пловдив – Бургас, фаза 2".
Добрият замисъл се промени с времето - търг за жп възел Бургас беше обявен, но не беше удостоен с кандидати. Затова и на втория Комитет за наблюдение на ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" жп възел Бургас отпадна от проекта "Пловдив - Бургас, фаза 2". Какво се случи по-нататък?
Защо е необходима жп връзка между гарата и летището в Бургас?
Отговорът е лесен - за пътниците ще е по-удобно, а администрацията ще може да се похвали с по-добра координация между отделните видове транспорт и по-добро обслужване.
Какво представлява трасето?
То тръгва от жп гара Бургас, която наскоро беше обновена, върви 2 км до гара Владимир Павлов, която се обновява по жп проекта "Пловдив – Бургас" и оттам потегля по съществуващата товарна линия за гара Сарафово и мина "Черно море" (т.нар. Поморийска линия). Пътническите превози между Бургас и Поморие са преустановени в края на седемдесетте години на XX век. След 4.8 км спира на "Солниците" - и сега там има малка грохнала жп постройка (на км 4.864), която след време ще се превърне в истинска гара. След "Солниците" до км 7.506 се запазва старото трасе на линията. Оттук (преди пътен възел за с. Каблешково) жп линията се отделя от съществуващата, преминава под Републиканския първокласен път I-9 и по ново трасе поема към летище Бургас и кв. Сарафово. Дължината на новия участък от железопътната връзка е 3.2 км, а спирка "Летище Бургас" е на км 10.711. Къде точно предстои да бъде решено в зависимост от перспективите за продължаване на линията към Слънчев бряг, а защо не и Варна?
Така общата дължина на трасето е 13 км, от тях 2 км са по 8-а главна железопътна линия Пловдив – Бургас, 8 км са по съществуващата 86-а жп линия Владимир Павлов – Сарафово, а останалите 3 км към летище Бургас са по ново трасе. През 2016 г. мина "Черно море" преустанови превозването на въглища с товарни влакове и към момента редовните товарни превози са спрени. Поради лошото състояние на железния път и липсата на обезопасителни и осигурителни съоръжения при немалкото пресичания с транспортна инфраструктура движението на влаковете се извършваше със скорости до 25 км в час.
Проектът за свързване на град Бургас с летище Бургас предвижда да се осигури еднопътна, неелектрифицирана железопътна връзка за движение на влакове с проектна скорост до 80 км в час, като в максимална степен се използва съществуващата инфраструктура по жп линии 8 и 86. Железницата Бургас - Владимир Павлов – Сарафово ще стане градско туристическо трасе, а пътниците бързо и лесно ще стигат от жп гарата до летището (по предварителните разчети, отчитайки всички междинни спирки, времето за пътуване ще е 31 минути). Проучва се и възможността за електрификация на железопътната линия.
Идейният проект на трасето е готов, проектант е "Трансгео" ООД. Предстои разработване на технически проект, процедури по отчуждаване на земя, промяна на част от действащия регулационен план на град Бургас, процедури по ОВОС и т.н. Финансирането на идейния проект е по "Техническа помощ на обект "Рехабилитация на железопътния участък Пловдив – Бургас, фаза 2" на ОП "Транспорт" 2007 – 2013 г.
Очаква се строителството на новата връзка да се финансира чрез ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 – 2020 г.
Проект: Изготвяне на предварителни проучвания и идеен проект по части железен път и геодезия за изграждане на железопътна връзка между жп гара Бургас и летище Бургас Възложител: ДП НКЖИ Изпълнител: "Трансгео" ООД. Финансиране: Оперативна програма "Транспорт" 2007 - 2013 г. Участъци: 2 - участък гара Бургас - гара Владимир Павлов по 8-а главна жп линия, участък гара Владимир Павлов – гара Сарафово по 86-а жп линия. Обща дължина на участъците: 13 км Индикативна строителна стойност: 55 691 442 лв. без ДДС |
Инж. Илия Илиев, управител на "Трансгео" ООД:
Успоредно жп трасе на път І-9 достига най-близо до терминала на летище Бургас Приехме проектните решения по проекта за жп възел Бургас за участъка гара Бургас – гара Владимир Павлов като основа за разработване на новата жп връзка с летище Бургас. Като изходни данни използвахме действащите регулационен и кадастрални планове, предварителните проучвания за реконструкция на ул. "Одрин" по проект на община Бургас (пресечна точка с жп линията Владимир Павлов – Сарафово), проучвания за реконструкция на парк "Езеро", проучвания за изграждане на делфинариум, регулационен план на местността Ъгъла, регулационен план на кв. Сарафово и летище Бургас, данни за подземен кадастър на летище Бургас. Изготвихме инженерно-геоложки доклад с препоръки относно условията за фундиране на новите съоръжения и условията за реконструкция на съществуващия железен път и строителството на новото трасе. Предварителният доклад показва, че геоложките условия не са благоприятни, като особено тежки са в участъка от трасето, разположено върху "морската коса" отделяща Атанасовското езеро от Черно море (района на Черноморските солници). Всички нови съоръжения трябва да бъдат с пилотно фундиране. В част технологична е разгледана възможността за движение на влаковете по направлението гара Бургас – летище Бургас.
Дефинирахме три сценария от гледна точка на възможността за разминавания на мотрисните влакове по протежението на линията. - Сценарий 1 – движението на влаковете се извършва без разминавания на мотриси по участъка между жп гара Бургас и новата жп спирка (възможността за приемане и изпращане на влакове от гара Владимир Павлов в посока Сарафово е само от първи приемно отправен коловоз); - Сценарий 2 (вариант с разминаване в гара Владимир Павлов) – предвижда се втори коловоз в гара Владимир Павлов да се преобразува в приемно отправен в посока Сарафово; - Сценарий 3 (вариант с разминавания в гара Владимир Павлов и гара Солниците) – откриване на гара Солниците с възможност за разминаване на мотрисни влакове с дължина 150 м. При стартиране на проекта пристъпихме към анализ на съществуващата инфраструктура. Първоначално бяха разработени вариантни трасета от гледна точка на достъпа до летище Бургас. Вариантът с успоредно трасе на път I-9 беше приветстван от община Бургас и същевременно позволява максимално приближаване на железопътната линия до пътническия терминал на летището и кв. Сарафово. Идейният проект предвижда спирката да се разположи между локалното платно на път I-9 и оградата на летището. След като напусне жп гара Владимир Павлов трасето има няколко пресичания с транспортна инфраструктура: - с улица Одрин (III а клас районна артерия); - с бул. "Димитър Димов" (IV клас главна улица) – предвижда се нов пътен надлез; - при местност Ъгъла (IV клас главна улица) – предвижда се пътен надлез, като проектът е с цел изменение на регулационния план, понеже все още не е започнато застрояването на квартала; - с път I-9 при местност Ъгъла (I клас път Г20) – предвижда се жп подлез (тунел); - пресичане с пътни връзки при път I-9 преди летище Бургас (I клас път Г20) – предвиждат се пътни надлези.
Интерес представлява пресичането с улица "Одрин" – там в първоначалния момент беше запазен прелез, но впоследствие съвместно с проектантския колектив, разработващ проекта за реконструкция на улицата, успяхме да достигнем до решение за осъществяване на безконфликтно пресичане. Решението налага компромиси и при двете инфраструктури (железопътна и пътна) – предвижда се жп надлез, като същевременно нивелетата на улицата се "потапя" с около 3 м. За пресичане на път I-9 е предвидено изграждане на жп подлез с дължина 115 м. Предвижда се конструкцията да е стоманобетонна рамка. За всички нови съоръжения са определени дължините, броят отвори и типа на конструкциите с цел определяне на индикативна стойност за строителство. Съществуващите съоръжения в участъка Владимир Павлов - Сарафово (до пътен възел на път I-9) са два водостока и един стоманобетонен жп мост на км 6+141. Водостоците се предвижда да бъдат рехабилитирани, а на мястото на съществуващия мост да се изгради нов стоманобетонен с два отвора по 11 м, гредоскара тип "проста греда". В участъка има три съществуващи пътни надлеза, които се запазват (ул. "Янко Комитов", бул. "Струга" и бул. "Стефан Стамболов"). Предвиждат се съвременни компютърни системи за управление на влаковете и оптична кабелна линия за оперативни технологични връзки, обмен и пренос на данни. Тези системи позволяват дистанционно управление на влаковите състави, интерактивни табла за информация на пътниците и др. |
Инж. Иван Бакалски, ръководител на проекта в ДП НКЖИ:
Търсим финансиране от ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 - 2020 Г-н Бакалски, какви са възможностите за реализация на проекта за жп връзка от гара Бургас до летището в Сарафово? ДП НКЖИ има намерение да кандидатства за финансиране и реализиране на проекта за изграждане на жп връзка между летище Бургас и жп гара Бургас със средства по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура". Поради тази причина на следващия етап от реализирането на проекта предвиждаме изготвяне на проект за подробен устройствен план и документи за необходимите отчуждения, както и на технически проект, включително за пресичането на две нива с ул. "Одрин". По време на подготовката получаваме пълно съдействие от администрацията на община Бургас, тъй като реализирането на пресичането на две нива при ул. "Одрин" е от взаимен интерес. Проектът за жп връзка от жп гара Бургас до летището в Сарафово не попада в рамките на проекта за рехабилитация на железопътната линия Пловдив - Бургас, фаза 2, но търсим варианти за осъществяването му още в настоящия програмен период 2014 - 2020 г.
Какви средства са необходими за осъществяването му и кога? Прогнозната стойност на проекта възлиза на 55 691 442 лв. без ДДС. |