Проектът "Виа Карпатия" - в полза на развитието на регионите в ЕС
Проектът "Виа Карпатия" е иницииран през 2006 година. В основата му лежи идеятаза международна автомобилна магистрала, която трябва да започне в литовското пристанище Клайпеда, да премине през полските градове Бялисток, Люблин и Жешов, след което да пресече Словакия, Унгария, Румъния и България и да стигне до Гърция.
През 2010 година България се включва в европейския проект "Виа Карпатия". През 2016 г. интерес към него проявяват от Беларус, Украйна и Турция.
През 2010 година България се включва в европейския проект "Виа Карпатия" - за продължаване на най-краткия пътен маршрут по оста Север-Юг, за да се свържат помежду си Литва, Полша, Словакия, Унгария, Румъния, България и Гърция. Първоначално в него са държави от Вишеградската четворка – Полша, Унгария и Словакия ( Чехия не влиза в обединението), с тях е Литва, а по-късно се присъединяват Гърция, България и Румъния, за да стимулират транзитните превози между Балтийскo и Черно море.
От българска страна декларацията "Виа Карпатия" е подписана от тогавашния зам.- министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Камен Кичев. На подписването всички министри заявяват, че магистралата ще обслужва икономическите интереси на техните страни. След подписването й в Ланкут, Южна Полша, тогавашният полски министър Цезари Грабарчик заявява, че проектът е "веществено доказателство за европейската интеграция" и ще улесни транспорта, пътуванията и туризма сред държавите. Надеждите са международният проект "Виа Карпатия" да даде възможност за по-пълното натоварване на трасето по важните пътни проекти, за изграждане на втория мост над река Дунав при Видин - Калафат.
По настояване на Румъния и България към декларацията са включени две допълнителни отклонения по трасето, съответно - към пристанище Констанца и посоката София - Свиленград - черноморските страни от ТРАСЕКА (TRACECA - Транспортен коридор Европа - Кавказ - Азия). Предложението на българската страна за отклонението София - Свиленград цели по-цялостното обхващане на страните от черноморския басейн в проекта, тъй като маршрутът на отклонението съвпада изцяло с Коридор 4, сега коридор Ориент – Източно Средиземноморие.
На 7 декември в Дома на Европа Посолството на Република Полша в София, съвместно с Института за икономическа политика в София, организира международна конференция "Ролята на транспортната инфраструктура в развитието на регионалното сътрудничество с оглед на проекта Виа Карпатия". Организаторите определиха "Виа Карпатия" като един от най-важните европейски комуникационни проекти, защото предвижда изграждането на международна автомобилна магистрала, която ще подобри транспортните връзки в Централна и Източна Европа. В конференцията взеха участие представители на министерствата на транспорта, регионалното развитие, академичните среди и транспортния бранш от страните от Вишеградската четворка (Полша, Словакия, Унгария, без Чехия), България и Румъния, а модератор на конференцията беше г-н Ясен Георгиев, изпълнителен директор на Института за икономическа политика.
Според полското правителство този проект ще ускори икономическото развитие на Североизточна Полша и ще засили сигурността в страната.
По време на конференцията "Ролята на транспортната инфраструктура в развитието на регионалното сътрудничество с оглед на проекта Виа Карпатия", международни експерти от Унгария, Полша, Словакия, България и Румъния се обединиха около становището, че изграждането на магистрална връзка между Северна и Южна Европа ще донесе голяма полза за изравняването на социално-икономическото ниво на регионите в ЕС. Очаква се новият път, който обхваща 7 държави и 37 области, да даде допълнителен тласък на държавите участнички за икономическо развитие.
"Без Виа Карпатия големите проекти ще заобиколят нашите държави", каза Ясен Георгиев, изпълнителен директор на Института за икономическа политика. Връзката Север-Юг е важна за всички държави в региона на Източна Европа.
От Българска страна по време на дебатите присъстваха Ивета Колева, директор "Изпълнение на проекти по ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" в АПИ и Ваня Георгиева от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
В писмена декларация от 2016 г. е записано: "По отношение на транспортната достъпност и свързаност "Виа Карпатия" се превърна в източна граница на ЕС и нейното значение, по-специално по отношение на сигурността и стабилността на целия ЕС, нарасна. Поради това Комисията се приканва да разгледа значението на "Виа Карпатия" за транспортната политика на ЕС и съответно възможността за включването на целия транспортен маршрут в централната мрежа на ТЕМ-Т, като по този начин улесни достъпа до фондовете на ЕС." |