Пазарът на търговски площи: репозициониране на молове и експанзия на модерен тип вериги

Развитието на сектора на търговските площи продължава да е динамично. Основен фактор на раздвижването е стремежът на търговските центрове за подобряване на микса от наематели. Наблюдава се експанзия на модерния тип вериги за мода и бързооборотни стоки. Перспективно се очертава развитието и на ритейл парковете в по-малките градове, като добър отговор за модерна търговия. Намаляват свободните площи на главните улици. Стабилизирането на пазара е предпоставка за подновяване на интереса от международни оператори. Това са най-важните акценти от дискусионния панел "Пазар на търговски площи" по време на 10-тата годишна конференция за недвижими имоти BalReC 2016.
Единна формула за успех на търговските центрове няма, но безспорно много важна е локацията, балансирания микс от пазаруване, хранене и забавления, както и добрия мениджмънт. В това са категорични мениджърите на двата мола, които през 2016 г. отвориха врати след пълна реконструкция и репозициониране - Park Center в София и Markovo Tepe Mall в Пловдив.
"Проект Markovo Tepe Mall дълго време не срещна реализация, което беше предпоставка за недоверие от страна на наемателите. Въпреки това търговския център е с много добра локация и смея да кажа, че това беше един от силните позитиви, които успяха да привлекат ритейлърите при нас", посочи управителят на открития наскоро търговски център Нина Николова. Markovo Tepe Mall е с отдаваема търговска площ 20 500 кв. м, като 93% от нея е с подписани договори. Миксът от наематели е прецизно подбран, така че всеки посетител на мола да остане доволен. Молът предлага над 70 търговски и развлекателни обекта, голяма част от тях отварят врати за първи път в града под тепетата - уникалният кинокомплекс с първата в Пловдив IMAX зала. Постарали сме се стоките и услугите, които предлагаме действително да покрият един доста широк спектър. Пловдивският ритейл пазар е доста атрактивен, има потенциал да за развитие, и надявам се да сме допринесли и ние.
Доволни сме че оборотите на нашите наематели се увеличиха, както и човекопотокът в сградата, обяви Волфганг Идл, директор "Търговски площи", Revetas Capital при представяне на резултатите от репозиционирането и обновяването на пространството и търговския микс на първия софийски мол – City Center Sofia. Името, което вече стои на oбновената фасада на търговския център, е Park Center – платформа, която обединява 14 търговски центъра под управлението на Revetas Capital в Централна и Източна Европа. "Нашата основна идея е да създадем един много добре разпределен микс между мода и зона за хранене" посочи Волфганг Идл. Той обясни, че тези два тренда са посочени като най-успешни в проучване на международната асоциация на търговските центрове ЕCE, което показва, нарастване на човекопотока с 54% при предлагане на зони за хранене и за забавление, и близо 40% от постоянните посетители избират търговския център според това какво разнообразие от храни, напитки и забавления предлага. С новите бранд, визия и концепция Park Center заявява амбицията да се превърне в любимо място за срещи, пазаруване и забавления на хората, живеещи в Лозенец, подчерта Волфганг Идл.
Добрата новина при нас е че завършихме оперативната година с почти 100 млн. лв. оборот, което с над 21% ръст спрямо предходната и с 11 нови обекта, заяви Андрей Петров, ръководител експанзия и продажби, ДМ България ЕООД.Плановете ни са да продължаваме да растем със същото темпо, като ние сме представител на един от каналите на бързооборотните стоки, за който интерес представляват всички категории търговски обекти – молове, ритейл паркове, самостоятелни магазини на пешеходните зони и търговските улици, а напоследък и кварталните локации в София, Пловдив, варна и Бургас. Все още в България по-голям пазарен дял на бързо оборотни стоки имат т.нар. малки магазинчета – около 65%, и около 35% е на т.нар. модерна търговия, което съотношение в следващите години ще променим не само с експанзията си, но и с по-добрия маркетинг, категоричен е Андрей Петров.
"През 2016 г. имаме сериозна експанзия, отворихме четири нови магазини и ръст от 30% в обем, посочи Владислав Танчев, Country Manager, LC Waikiki International Retail. Фемили фешън веригата е доволна от присъствието си на българския пазар, позиционирана е с 13 обекта в осем града на страната. За 2017 г. имаме много сериозни планове за експанзия предимно в търговски центрове, като ще се фокусираме и върху по-малките градове. Много важна за нас при избора на търговска площ е достъпната локация и инфраструктурнотото й обезпечаване с осветление, свеж въздух, които не навсякъде могат да бъдат осигурени.