Откриват метростанция "Витоша" още през юли
Веднага след приключване на работата на приемателната комисия метростанция 12-ІІ "Витоша" и тунел с дължина 1.3 км за 43 милиона лева ще бъдат пуснати в експлоатация.
Това каза кметът на София Йорданка Фандъкова. Заедно с министъра на транспорта Ивайло Московски, заместник-ръководителя на управляващия орган на ОП"Транспорт и транспортна инфраструктура" Галина Василева и изпълнителният директор на "Метрополитен" ЕАД проф. д-р инж. Стоян Братоев кметът провери довършителните работи на МС 12-ІІ.
Срокът за завършването й беше 31 юли, но е много вероятно тя да бъде открита по-рано, смята Фандъкова. Идеята за по-ранното завършване на подземната железница е свързана и с факта, че от 6 юли започва разширението на бул. "Черни връх" и преминаването по трасето ще бъде затруднено.
Изборът на изпълнител за метростанция 5 от трети метродиаметър и 630 м двупътен тунел ще стане ясно следващата седмица, каза инж. Братоев. Класацията вече е известна, изчаква се срокът за обжалване. Според оповестеното в края на юни подреждане по бал на фирмите участници най-много точки събира "Трейс Груп Холд".
Търговете за метрото до "Овча купел" се очакват през август, каза още проф. Стоян Братоев. Той съобщи, че вече се произвеждат влаковете на Линия 3, завършени са около 10% от строителните работи по строящите се 7 метростанции от трети метролъч
Метростанция 12-ІІ беше разделена на два етапа и финансирането й беше фазирано, каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Йвайло Московски. Успахме да приложим и обратно фазиране за проекта, напомни той, като първият етап за 10.5 млн. евро получи финансиране от ОП"Транспорт", а фаза 2 – също за 10.5 млн. евро, остана с финансиране по ОП"Транспорт и транспортна инфраструктура". Изграждането на метрото стартира със средства на Столична община и впоследствие финансиране от оперативните програми.
Фаза 1 завърши през октомври 2015 г.
Към 28 юни по фаза 2 са изпълнени 100% от основните конструкции на станцията и участъковите тунели, доставено е и е монтирано цялостното оборудване на отделните система за управление и функциониране, изпълнен е и целият релсов път и архитектурното оформление. Единичните проби стартираха още през май, о юни вървят комплексните изпитания на отделните системи и съоръжения – общо 18, за управление и функциониране на метрото.
Бенефициент: СО - "Метрополитен"ЕАД Финансиране: ОП"Транспорт" 2007-2013 за фаза 1 и ОП"Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 за фаза 2 – с изпреварващо финансиране. Строителен надзор: ДЗЗД "МИК", съставено от Метроконсулт БГ", "Инфрапроект Консулт" ЕООД, "Инфрам"АД, "Инфрам"ЕООД Изпълнител: Обединение "Метро Черни връх – 2013", съставено от "Станилов"ЕООД и "Джи Пи Груп". |
Основни ползи от метрото след завършване на участъка от МС "Джеймс Баучер"до МС "Витоша": Нови 20 хиляди души ще минават през новата метростанция. Максимален брой превозвани пътници: 350 хиляди в работен ден Спестено време от пътувания в метрото вместо в друг транспорт: 95 хил. часа дневно Общи намаление на вредните газове поради наличието на метро: около 72 хил. това годишно. С въвеждане на МС 12-ІІ общият брой станции става 35, а дължитата на метрото – 40 км. |