Инж. Лазар Лазаров: Срокът за въвеждане на електронни винетки и тол-системата ще бъде спазен


Обявената обществена поръчка за въвеждане на електронна винетка за моторни превозни средства до 3,5 т се обжалва от неизвестна за нас фирма – Мархинженеринг. Това припомни в студиото на БНТ сутринта инж. Лазар Лазаров - председател на УС на Агенция "Пътна инфраструктура". Жалбата на фирмата е срещу обявяването на процедурата и мотивите за удължаване на срока за подаване на документи.
Ние бяхме подготвени за подобни жалби, като е заложено като срокове, заяви инж. Лазаров. Тази и други евентуални жабли няма да попречат на изпълнението за проекта за въвеждането на електронни винетки Сроковете са съобразени така, че въвеждането им да стартира след изтичане на срока за масовите годишни винетни стикери, чиято валидност е включително януари 2017 г.
КЗК се произнесе по отношение на жалбата, очакваме да видим дали жалбата ще продължи в съда или с това ще се приключи, уточни инж. Лазаров.
Срокът за подаване на документи за участие в търга е 17:00 ч. на 30 май 2016 г. Повече за поръчката можеда намерите тук.
Основното предимство на електронната винетка, е че тя ще важи от датата на закупуване до датата на изтичане на съответния срок – месец или година, уточни инж. Лазар Лазаров. С приходите от винетките реално се ремонтират пътищата.
Очакваните приходи от винетки за 2016 г. са близо 300 млн. лв., но от тях има около 200 000 винетки за социално подпомагане, което намалява сумата на близо 270 млн. лв., обясни инж. Лазаров.
За поддръжката на пътищата у нас са необходими поне 600 млн. лева, уточни той.
Електронната винетка е валидна за леки и лекотоварни автомобили до 3,5 т. Тя ще бъде закупувана по няколко начина - в интернет, в пункт, както и досега, както и по банков път.
Наличието на винетка ще се контролира с помощта на над 300 мобилни камери, разположени по републиканските пътища. Предстои внедряването и на още 100 такива камери по пътните участъци, както и 50 мобилни екипа ще следят пътния трафик.
Бъдещият изпълнител на системата ще трябва да обедини електронната система на АПИ с тази на МВР и финансовото министерство.
За товарните автомобили над 3,5 т. ще се въведе тол-системата, която е най-справедливата система за таксуване на преминаването на камиони, конкретизира шефът на АПИ.
Във всеки товарен автомобил ще има GPS – базирани устройства, посредством които ще се предават данни за изминато разстояние и пътя, по който се движи, като тези параметри ще се събират в система на определен оператор. За съответните участъци ще има определени такси.
Както и при електронните винетки, наличието на платени такси за товарни автомобили ще се следи от мобилните камери.
По думите на инж. Лазаров, приходите от тол – такси ще са средно между 800 млн. и 1,5 млрд. лева годишно. Минималната сума дори ще е от полза за рехабилитацията на пътната мрежа допълни той, като припомни, че настоящият програмен период е последен за усвояванетона европейски средства за пътна инфраструктура. Ето защо с помощта на промени в българското заканодателство се очаква от средствата за винетки и тол – такси да се заделят средства за ремонт на пътната мрежа.