За 2014 - 2020 г. спортната инфраструктура ще бъде обновявана изцяло с подкрепата на финансови инструменти
Надя Данкинова, изп. директор на фонд "Флаг" и на Фонда за устойчиво градско развитие на София

Г-жо Данкинова, какви са възможностите за финансиране на спортни обекти, които са налични чрез ФЛАГ и ФУГРС - налични в момента и за в бъдеще?
- Двата инструмента, макар и сходни като същност и мисия, имат различни механизми на функциониране и съответно на предоставяне на заеми.
Фонд за органите на местното самоуправление в България - ФЛАГ ЕАД, подкрепя усилията основно на българските общини в процеса на успешното изпълнение на проекти по оперативните програми, ПРСР, ТГС, които са насочени към модернизиране и разширяване на общинската инфраструктура. ФЛАГ отпуска преимуществено краткосрочни заеми за покриване на финансовия недостиг при вече одобрени за финансиране проекти и заеми за финансиране на собствения принос. Съответно изплащането на заемите се обезпечава с постъпленията по договорите за безвъзмездна помощ в случай на краткосрочни заеми, а в при дългосрочни за покриване на собствения принос по проектите – от собствените приходи на общините.
"Фонд за устойчиво градско развитие на София" ЕАД (ФУГРС) е дъщерно дружество на ФЛАГ, създадено през 2012 г. да оперира като фонд за градско развитие по инициативата JESSICA. ФУГРС отпуска дългосрочни заеми за изпълнение на устойчиви градски проекти в гр. София, които генерират недостатъчен приход, за да бъдат финансирани от пазара, и имат висок обществен ефект.
И чрез двата фонда има налице финансирани и изпълнени проекти за спортна инфраструктура - по линия на ФЛАГ проекти по ОПРР и ПРСР, предвиждащи създаването на спортна инфраструктура, а по линия на ФУГРС - проект за изграждане на мултифункционален спортен комплекс в парк "Възраждане", изграждане на образователно-спортен комплекс "Лозенец", както и спортни съоръжения в проекти за подобряване на градската среда. За периода 2014 - 2020 г. спортната инфраструктура ще бъде обновявана изцяло с подкрепата на финансови инструменти, тоест на фондове като ФУГРС. Отделно пред ФУГРС, въпреки че е договорирал изцяло наличния си ресурс от 50 млн. лв., съществува възможността да реинвестира възстановени средства в нови проекти за градско развитие, включително и в такива за спортни обекти.
Има ли изисквания проектът за спортен обект да осигурява собствени приходи, какви и колко?
- Както за всички проекти, реализирани с подкрепата на финансови инструменти, така и при проекти за изграждане на спортна инфраструктура се изисква проектът да генерира приходи достатъчни за изплащане на финансирането, получено от ФУГРС. Същевременно инвестиционните характеристики на проектите не трябва да позволяват неговата реализация при пазарни условия. С други думи – ако проект за даден спортен обект е достатъчно финансово жизнеспособен, генерира значителни приходи и може да получи финансиране от свободния банков пазар, той не е допустим за финансиране чрез ФУГРС. Идеята зад финансовия инструмент е да се даде възможност проекти, които имат изразена социална, образователна, обществена насоченост, генерират приходи, но в недостатъчен размер, да получат нисколихвени заеми, които да компенсират невъзможността да бъдат финансирани от финансовия пазар.
Как ще коментирате подготовката на бизнес плановете за кандидатстващите за финансиране при вас обекти?
- От самото начало ФУГРС създаде ясен механизъм за кандидатстване в две стъпки – подаване на формуляр и придружаващи документи за оценка на допустимостта на проекта като първа стъпка и подаване на бизнес план като втора. Това дава възможност на кандидатстващите организации да подготвят своите бизнес планове с оглед на извършения преглед на допустимостта на проекта, както и в едно по-тясно сътрудничество с ФУГРС. Изискванията към бизнес плана на проектите също са общодостъпни и качени на нашия интернет сайт. Това до голяма степен улесни кандидатите за финансиране, тъй като предоставихме ясна рамка за това, което се очаква от тях.
Смятате ли, че публично-частното партньорство е добра възможност за България в момента и как може да функционира по-добре?
- Публично-частното партньорство е добро като идея, но опитът ни до момента показа, че е почти невъзможно като реализация в България. Идеята на финансовия механизъм JESSICA е именно да насърчава публично-частното партньорство при изпълнение на проекти за градско развитие, но всички представени пред ФУГРС проектни идеи, залагащи на ПЧП, не стигнаха до етап на реализация. Основният проблем е, че въведената през 2013 г. законодателна рамка реално не предостави възможност за неговото осъществяване. Да се надяваме, че в новия програмен период ще бъдат създадени по-добри възможности за реализация на ПЧП проекти.
Можете ли да ни дадете примери за вече финансирани по някакъв начин от ФЛАГ, ФУГРС или друга програма такива проекти или кандидатури и за причините, които са осигурили тяхната успешна или неуспешна кандидатура?
- На практика нито един от проектите, които следваше да се реализират чрез механизмите на ПЧП, не стигна до финална фаза и съответно не е получил финансиране. Мога да спомена добри проектни идеи в доста напреднала фаза. Такива са проектът за "Айс Арена", проект за автомобилна писта и център за обучение, няколко проектни идеи за превръщането на запуснати междублокови пространства в спортни терени и кътове за отдих.
Вярвам, че през текущия програмен период 2014 - 2020, когато финансовият ресурс, чрез финансови инструменти за изграждане на спортни съоръжения, ще бъде много по-голям, ще има повече воля в местните власти за реализация на успешни публично-частни проекти.