Основното строителство на Северната скоростна тангента ще приключи до края на 2015-а
Изпълнителите на обекта обещаха до края на 2015 г. да бъдат завършени около 80% от проекта, в зависимост от времето

структура.бгДо края на 2015 г. трябва да завършат основните строителни работи по Северната скоростна тангента. Това каза днес министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова при проверка на обекта, заедно с кмета на София Йорданка Фандъкова и председателя на УС на АПИ Лазар Лазаров.
Отсечката е с дължина 16,54 км. Проектът е лот 70 от ОП "Регионално развитие" 2007-2013 г. и се съфинансира от Европейския фонд за регионално развитие и националния бюджет.
Като основни предизвикателства пред успешното завършване на обекта министърът определи неприключителите процедури по отчуждаване на терени по трасето и завършването на археологическите проучвания. До момента са отчуждени над 650 парцела, които са на обща стойност 17 млн. лева.
Вече са подписани значителен брой съдебни споразумения, но част от тях не са влезли в сила заради съдебни процедури. Има хора, които не се съгласиха и с увеличената цена и делата, които се разглеждат от Върховния административен съд, ще продължат до месец октомври, каза министърът. До тогава за някои от терените не може да бъдат издадени разрешения за строеж. Това е причината да няма даден пълен фронт за работа на строителя. Досега са му предоставени 80% от трасето, за което са издадени разрешения за строеж.
Очаква се проучванията на археолозите да завършат до октомври т. 2015 г. Открити са 5 обекта, като три от тях се проучват в момента. По изследване на археологическите находки ще се работи активно през летния сезон.
Според графика на изпълнение на проекта, и срока на ОП "Регионално развитие" целта е до края на декември т. г. съществено да бъдат завършени основните работи по проекта. За 2016 г. ще останат само довършителни работи, които ще са за сметка на бюджета на Агенция "Пътна инфраструктура", каза министър Павлова. Страната ни има право да завърши проекта до края на 2016 г., без да загубим пари по програмата, доразплащайки за сметка на бюджета.
Изпълнителите на обекта консорциум "ХПВС-ССТ" обещаха до края на 2015 г. да бъдат завършени около 80% от проекта, в зависимост от времето.Обединението включва фирмите "Хидрострой" АД, "Пътни строежи Велико Търново" АД, "Пътинженерингстрой" АД, "Пътстрой Бургас" ЕООД и "Водстрой 98" АД.
Строителният надзор осъществява Обединение "СЖС ТЕХНОС - СЖС БЪЛГАРИЯ", в което са: "СЖС България" ЕООД, гр. София и "СЖС Технос С.А.", Испания. Техният договор е за 882 хил. лв. с ДДС.
Стойността на договора за проектиране и строителство е 180 млн. лв. с ДДС.
В момента се работи по големите съоръжения по трасето на тангентата, които са ключови за строителството й – мостовете над реките Искър, Владайска и Перловска и естакадата в кв. Илиянци.
С изграждането на обекта се намалява с 16 км обхода от към Северната дъга и със сигурност това ще бъде едно от важните трасета на града, подчерта кметът на София. За да се облекчи движението в центъра на града трябва да се осигури възможност за пътуване по външния и вътрешните рингове, обясни кметът на София.
Инфраструктурният проект е важен за София и страната, тъй като в потока от автомобили по околовръстния път на София се включва и трафикът от автомагистралите "Тракия" и "Хемус", път I-8 Калотина - София, I-6 София – Бургас, второкласни и третокласни пътища от републиканската пътна мрежа.