Обявяват търг за инженеринг за жп линията София - Елин Пелин в края на лятото
Европейската комисия разпредели финансиране от 13.1 млрд. евро за 276 транспортни европроекта. Те са избрани в рамките на първите покани за представяне на предложения по Механизма за свързване на Европа (МСЕ).
Три са одобрените български проекти в програмата. Два от тях са железопътни и са с възложител Националната компания "Железопътна инфраструктура":
- Модернизация на жп отсечката София – Волуяк (с европейско финансиране за 76 336 879 евро, 73% от общата стойност 104 571 068 евро)
- Модернизация на жп отсечката София – Елин Пелин (с европейско финансиране за 57 786 910 евро,85% от общата сума 67 984 600 евро)
- Третият проект е за подобряване на корабоплаването на река Дунав (с европейско финансиране за 5 965 980 евро) на Изпълнителната агенция за изследване и поддръжка на река Дунав.
Железопътната отсечка София – Елин Пелин е част от проект "Модернизация на железопътната линия София-Пловдив: жп участъци София Елин Пелин и Елин Пелин-Септември". Към настоящия момент е изготвен идеен проект за двете отсечки.
До края на лятото стартира търг за изпълнител на железопътен участък София - Елин Пелин. По време на изграждането на отсечката е предвидена модернизация на съществуващите системи на железния път, на системите за сигнализация и телекомуникации, системите на контактната мрежа, както и изграждане на нови пресичания на пътната мрежа на две нива, чрез изграждането на надлези при Верила и Казичене, съобщиха от НКЖИ.
Вторият одобрен проект за модернизация на железопътната отсечка София – Волуяк е част от железопътен възел София и част от железопътната линия София – Калотина. Към момента се изготвят технически проект и подробен устройствен план за железопътната отсечка София – Волуяк от "Цирл и ко". В края на 2016 г. предстои стартиране на процедура за избор на изпълнител за строителство. Предвидените дейности по време на строителството на отсечката са изграждане на нов коловоз между жп гара Волуяк и Централна жп гара София, както и модернизация на съществуващото коловозно развитие на двете гари. Предстои и изграждане на нова жп гара Обеля, която ще осъществява връзка с метрото.
Избраните европроекти са предимно по основната TEN-T мрежа.
Сред тях са жп линията Rail Baltica, планинският тунел "Бренер", за водния път "Сена - Еско", мостът "Каланд", постоянна връзка в пролива Фемарн-Белт.
Сред по-малките инициативи са трансграничните проекти между Гронинген и Бремен, жп линията "Железен Рейн", планове за развитието на технологиите за втечнен природен газ (ВПГ) и проекти за подобряване на условията за корабоплаване по река Дунав.
Поканите по МСЕ стартираха през септември 2014 г. и бяха получени над 700 предложения на обща стойност три пъти по-голяма от наличните средства. Това даде възможност на комисията да избере проектите с най-голяма европейска добавена стойност, като в същото време гарантира балансирано разпределение от географска гледна точка и между видовете транспорт. Почти 4.8 млрд. евро са предвидени за държавите от ЕС, които отговорят на условията за финансиране от Кохезионния фонд.
Финансовото участие на ЕС е под формата на безвъзмездни средства, с които в зависимост от вида на проектите ще се финансират между 20% и 85% от разходите по тях.
Предложеното решение за финансиране трябва да бъде официално прието от Комитета по Механизма за свързване на Европа, който ще заседава на 10 юли 2015 г. След това отделните споразумения за отпускане на безвъзмездни средства ще бъдат подготвени от Изпълнителната агенция за иновации и мрежи (INEA) и ще бъдат сключени с получателите на средствата през втората половина на 2015 г.