Общият устройствен план на община като географска информационна система

В последните две години в страната е налице значително нарастване на дейностите в сферата на стратегическото и устройственото планиране. Десетки общини, подпомогнати финансово от държавата, разработват общи устройствени планове, почти всички имат общински планове за развитие и значителна част от тях разполагат със задания за разработване на общи устройствени планове. Този процес се развива и в близко бъдеще се очаква преобладаващата територия на страната да бъде планирана на ниво общини. Паралелно се разработват и стратегически документи за пространствено развитие на национално, регионално и общинско ниво. Голямото количество планови документи, разработвани от различни изпълнители, очевидно налага приемането на единен стандарт, за да може планирането на територията на страната да бъде презентирано върху обща основа като публичен достъп.
Налагането на подобен стандарт изисква единна методология и инструментариум за разработването, публикуването и прилагането на плановете по устройството на територията.
Целта е процесът на разработването, общественото обсъждане, публичната информация за устройствените режими и прилагането на плана, което по същество е управление на територията, да имат съвместимост съгласно правилата на електронното управление и приетата със Закона за достъп до пространствени данни европейска инициатива INSPIRE.
В този аспект се появява и необходимостта от централен регистър на общите устройствени планове, разработен върху геоинформационна платформа с публичен достъп и база данни, съдържаща всички документи, придружаващи плана.
Подобен подход обхваща целия процес на устройствено планиране – от подготовката на информационната рамка на общия устройствен план на общината до неговото прилагане от общинските администрации. Това означава, че самият план трябва да функционира като геоинформационна система, която отговаря на редица изисквания, а именно:
· Електронната версия на плана трябва да отговаря на стандартите на електронното правителство. Това ще позволи услугите, свързани с този план, да бъдат част от националния пакет електронни услуги. Тук трябва да са валидни и общите правила за достъп и регистрация на потребителите, както и стандартния обмен на електронни документи.
· Електронната версия на плана трябва да бъде част от електронната община. Планът трябва да е така разработен в електронен формат, че измененията на плана, обработването на възраженията и предложенията по него, свързаните с това преписки и решения на общинските съвети, обновената информация от ведомства като Агенцията по геодезия, картография и кадастър, Изпълнителната агенция за околната среда, Министерството на културата, басейновите дирекции, държавните горски стопанства, Агенция "Пътна инфраструктура", експлоатационните предприятия и т.н. да се въвеждат от служителите на администрацията, респективно да се отразяват в централния регистър на плановите документи като компонент на плана.
· Електронната версия на плана трябва да бъде публично достъпна. Досегашната практика да се публикуват плановете като растерни изображения не е адекватна на възможностите на високите технологии и на добрата информационна обезпеченост на плановете в цифров вид към настоящия момент. Налични са предпоставки за онлайн достъп до устройствените планове с пълен спектър от справки до ниво имот и собственик, при което се дава възможност да се провери устройственият статут на имота спрямо общия устройствен план. Така че, ако разработката на плана може да се осъществява с локални компютърни конфигурации с десктоп програмни пакети, пълната архитектура на системата изисква инфраструктура за генерирането на уеб достъп до плана през ГИС сървър.
За да се изпълнят тези изисквания, е необходимо архитектурата на електронната версия на общия устройствен план на община да се изгради както при изпълнителя на плана, така и в общинската администрация. Илюстрация №1 показва пълното съдържание на подобна архитектура заедно с процедурите и схемата на работните места, изградена в общата рамка на информационната система на общинската администрация. Архитектурата включва автоматизирани процедури за конверсия на данни, зареждане на базата данни, създаване на тематични карти, добавяне и обновяване на слоеве, публикуване на промените за публичен достъп и т.н.
Изграждането на архитектурата на системата започва с разработването на опорния план на общия устройствен план на общината. Често опорният план се изработва от изпълнител, различен от този, който разработва впоследствие самия план. В мнозинството от случаите този опорен план е несъвместим с инфраструктурата на изпълнителя и това още повече налага създаването на единен стандарт за разработването на общи устройствени планове.
Опорният план интегрира в единна геобаза данни информацията от всички информационни източници, повечето от които вече са в цифров вид. Добра практика е самият опорен план да бъде уеб базиран, тъй като това дава възможност още преди започването на разработката на плана да бъдат открити несъответствия в данните, постъпващи от различните ведомства. Подобен уеб базиран опорен план на община е показан на илюстрация№ 2.
Този опорен план съдържа всички необходими компоненти съгласно нормативната уредба и включва справочна система за търсене по списък и визуализиране на справки при посочване на графични обекти от кадастралната карта, защитените територии, свлачищата, горския фонд, пътната и железопътна инфраструктура и други.
Опорният план като геобаза данни е картографската и информационна основа за разработката и публикуването на общия устройствен план на общината. Върху опорния план се очертават устройствените зони и самостоятелните терени с устройствен режим, проектната пътна инфраструктура, проектните трасета и обекти на техническата инфраструктура.
Същевременно при процедирането на плана с различните ведомства електронната версия на плана заедно с опорния план позволява да се правят сечения и тематични карти за недвижимото културно наследство, за засегнатите от устройствени зони защитени територии и т.н. Уеб базиран окончателен проект на общ устройствен план на община Велико Търново е показан на илюстрация№3.
Така публикувана електронната версия на плана има пълната функционалност на географска информационна система: придвижване по картата, мащабиране, информация за координатите на курсора, графичен мащаб, включване, изключване и разместване на слоеве. Включена е и справочна система за извеждане на информация за устройствените обекти. Така при посочване с на устройствена зона се извежда паспорт за зоната с идентификация, разновидност, показатели за застрояване и правила за устройство и застрояване, както е показано на илюстрация№4.
Към уеб базираната електронна версия на общия устройствен план на общината се включва и система за търсене по административен адрес, номер на имот, а за регистрирани съгласно правилата на електронното управление потребители – и по име или ЕГН/ЕИК на собственик или фирма. Търсенето се изпълнява, като за съответния адрес или номера на имоти се изисква същите да бъдат намерени върху картата. Така се открива в какъв устройствен режим попада съответният имот или група имоти. Формите за търсене на информация по списък и намирането й върху картата са показани в илюстрация№5.
Предложеният модел за разработването, представянето и публикуването на общия устройствен план на община е универсален и под една или друга форма се прилага от водещите проектанти в сферата на устройственото планиране у нас. Очевидно е, че са налице и методологически, и технологични условия за стандартизация на моделите на общите устройствени планове и интегрирането им в национална геобазирана информационна система на устройственото планиране в страната.