Разработват целенасочена инвестиционна програма за Северозапада, Родопите, Странджа и слабо развитите райони
Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) организира процедура за обществена поръчка за избор на изпълнител за разработване на целенасочена инвестиционна програма в подкрепа на развитието на Северозападна България (областите Видин, Монтана и Враца), Родопите, Странджа, планинските, полупланинските и граничните слабо развити райони. Стратегическият документ се разработва в изпълнение на Програмата на Правителството за стабилно развитие на Република България за периода 2014-2018 г. Поставената цел е преодоляване на икономическата им изостаналост, привличане на инвестиции, повишаване заетостта на населението в трудоспособна възраст и допринасяща за намаляване на различията между българските райони.
Междинната и последващата оценка на основния стратегически документ за регионално развитие на Северозападен район (СЗР) – Регионален план за развитие на Северозападен район за периода 2007-2013 г., отчитат трайна тенденция на изоставане на СЗР сред районите от ниво 2, както в страната, така и в Европейския съюз (ЕС) по ключовите социално-икономически показатели. Основни проблеми на СЗР са слабо развитата икономика, драстичното намаляване на броя на населението, ниското ниво на заетост и доходи, вкл. обезлюдяване и задълбочаващите се демографски проблеми. Постигнатият икономически напредък на СЗР през периода 2007-2013 г. е силно ограничен. Предприети са мерки и усилия за постигане на ефективни резултати, които обаче се недостатъчни като обем и недостатъчно ефективни като въздействие. Особено негативни са тенденциите в областите Видин, Монтана и Враца.
Странджа е един от изоставащите райони на страната. Планината има статут на природен парк. Районът се отличава със слабо развита образователна, културна и социална инфраструктура и е най-рядко населената територия в България. Като основни проблеми се открояват обезлюдяването и безработицата. Демографската ситуация е критична - възрастовата структура на населението е силно неблагоприятна. Икономиката на района се характеризира с упадък на всички отрасли, с изключение на горското стопанство и морския туризъм. Наблюдава се незадоволително експлоатационно състояние на пътищата от II и III клас, които имат главна роля за транспортното обслужване на населението, живеещо на територията на Странджа. Недостатъчно изградена е канализационната мрежа в населените места и е нисък делът на населението, обслужено от ПСОВ; налице са проблеми, свързани със системите по депониране и оползотворяване на отпадъците. Трябва да се отбележи, че все още не е намерен компромис между икономическото развитие на района и статута му на природен парк.
Сходни проблеми се наблюдават и на територията на общините в Родопите. Установени са трайни негативни тенденции в развитието на демографския профил – застаряване на населението, засилена миграция , което се отразява негативно на работната сила и намалява инвестиционната привлекателност. Ниската степен на изграденост на пътната мрежа от висок клас ограничава възможностите за икономическото развитие на планинските територии и понижава качеството на живот. Закриването на индустриалните предприятия е довело до висока безработица, надвишаваща средните за страната стойности. Висок е рискът по отношение на последиците от климатични промени, свързани с опасност от наводнения и свлачищни процеси. Незадоволително е нивото на общото състояние на техническата и социалната инфраструктура - режим на водоснабдяването, амортизирана вътрешна водопроводна мрежа, липса на изградени пречиствателни станции за отпадни води, нерегламентирани сметища в някои от малките населени места. Наличен е значим природен потенциал, който не се използва ефективно.
Горепосочените процеси протичат и в повечето общини, разположени в планински и полупланински райони в страната. Климатът и релефът на този етап ограничават икономическото развитие. Планинските територии са изправени пред редица предизвикателства - липса на социални и здравни услуги, обезлюдяване, лоша транспортна достъпност и др. Множеството проблеми водят до изолация на планинските общини от процесите на социално-икономическото развитие, протичащи в централните, урбанизирани територии на страната.
Граничните райони в България са територии с изявен дисбаланс спрямо комплексното развитие на регионите в страната, обикновено са с по-ниски показатели за наблюдаваните сфери на развитие. Периферното местоположение на тези райони е предопределило тяхната изолация от процесите на развитие във вътрешността на страната. Те се характеризират с влошена транспортна достъпност, както и с недостатъчен брой на гранични контролно-пропускателни пунктове, което ограничава протичането на нормалните процеси на развитие. Недостатъчно изградената инфраструктура в комуникационния и водния сектор води до спад на социално-икономическата активност и нарастване на тенденциите за обезлюдяване.
Целенасочената инвестиционна програма в подкрепа на развитието на Северозападна България, Родопите, Странджа, планинските, полупланинските и граничните слаборазвити райони следва да съдържа самостоятелни части за обособени географски райони, както следва:
1. Подпрограма за развитието на Северозападна България (областите Видин, Монтана и Враца);
2. Подпрограма за развитието на района на Родопите;
3. Подпрограма за развитието на района на Странджа;
4. Подпрограма за развитие на планинските1 и полупланинските слаборазвити райони;
5. Подпрограма за развитието на слаборазвити гранични райони.
Първият етап от изготвянето на целенасочената инвестиционна програма, включващ Северозападна България, Родопи и Странджа, следва да завърши до 16 октомври 2015 г.
Вторият етап от изготвяне на целенасочената инвестиционна програма, включващ планинските, полупланинските и пограничните слаборазвити райони, следва да завърши до 30 ноември 2015 г.
Крайният срок за изпълнение на обществената поръчка е не по-късно от 30 ноември 2015 г. за представянето на завършен краен продукт по договора за изпълнение.
Срокът за подаване на оферти за участие в процедурата е 24 март 2015 г.