Отговорността е на инвеститорите да осигурят красива, ергономична и здравословна работна среда

Г-н Цонев, ръководената от Вас компания ORT е основен производител и доставчик на обзавеждането в корпоративната сграда на "Теленор" в "Бизнес парк София" по време на реконструкцията след придобиването на собствеността от "Космо България Мобайл". Още с влизането в "Теленор" прави впечатление чистата функционалност на всеки присъстващ елемент, особено принципът Clean desk, който е приложен?
- Концепциите open space и clean desk са поне на 15 години. С навлизане на IT технологиите изчезват хартиите, остава само IT комуникацията. Има офиси, в които е забранено да се ползва хартия. Цялата информация се съхранява на сървъри и комуникациите между служителите, клиентите и доставчиците са единствено чрез електронната поща. В България тази офис култура все още не е масово възприета. Ние се опитваме от доста време да популяризираме тези идеи, но реализациите се осъществяват само с подкрепата и разбирането на инвеститорите. Проектът на "Теленор" за модернизация на централния офис на компанията беше прекрасно дефиниран, такива бяха изначалните искания на инвеститорите – обща и равнопоставена работна среда, чисти работни места. Високоергономични мебели, осигуряващи прекрасни условия на труд. За нас беше истинско удоволствие да видим тези принципи, заложени в заданието на инвеститора "Теленор" – една наистина модерна концепция на съвременния офис.
В ORT ние се опитваме да предлагаме на хората, работещи в офисите, нови, по-добри възможности. Един пример е височинно регулируема работна маса, която позволява да работите прав или седнал и да сменяте положението на тялото колкото пъти желаете в рамките на работния ден. Още през 2000 г в Европейският съюз се обсъждаше законодателна промяна - задължителното изискване масите в офисите да са с височинно регулиране. Това би задължило собствениците на компании да осигурят необходимата ергономия на работното място, мебелите да са индивидуално регулируеми по височина – както столът, така и масата. През 2001 г. ние в ОРТ направихме нашето първо регулируемо по височина бюро ErgoDesk. То беше ръчно регулируемо, за да е приложимо и в проекти с по-малък бюджет. В следващите години продадохме от този модел над 100 000 бройки както в България, така и за износ. Това бюро се превърна в масов продукт. То обаче не беше подходящо за работа прав и регулацията на височината изискваше няколко минути, а не секунди.
Компанията "Теленор" за пръв път в България финансира и осъществи такъв мащабен проект, целящ да създаде за всички свои служители удобна, ергономична, здравословна среда, щадяща здравето на човека. За да бъде спазено това условие, трябва да се предостави възможност на хората да работят прави, ако желаят. Няма значение дали ще ползват тази възможност и за колко време – те имат този избор. Бюрата в офисите на "Теленор" са електрически настройваеми. Имат управляващ панел, на който чрез бутони само за няколко секунди се осъществява промяна на височината. В една от модификациите на управлението има три бутона за запаметяване на любими работни височини. Но в "Теленор" избраха на панела да има само двата бутона за регулиране на височина – "нагоре" и "надолу". Най-ниското ниво на плота е 68 см, за работа в седнало положение височината на работния плот е в диапазона 72 – 76 см. Нормално за работа в право положение е необходимата височина 105 - 115 см, в зависимост от ръста. Масата за "Теленор" може да бъде поставена на максимална височина 130 см - комфортна за работа в изправено положение на изключително високи хора. Така че няма ощетени. На повърхността на всяка маса има панел със захранващи контакти – стандартен 220V, UPS и интернет конектор. На масите за работни срещи са предвидени и много други интерфейс конектори. Част от бюрата в "Теленор" са оборудвани със специфични за дейността изходи към техни комуникационни системи. Дизайнът на електрифицираните кутии е специфичен – различен в различните работни зони. Например в Touchdown зоната – по средата на конферентния плот има по-дълбок процеп с подвижен капак, където кабелните изводи остават скрити, ако не се ползват. Така работната повърхност на масите остава чиста и затворена. Всички модели работни маси имат т.нар. хоризонтален cable management. В проекта за "Теленор" имаше 17 различни вида захранващи кутии. Ние доставихме от Германия всички необходими електрически компоненти, необходими за перфектното функциониране и комуникациите в офиса. И тук отново бих желал да подчертая, че проектът беше изцяло замислен и предписан от инвеститора "Теленор". Качеството и резултатът в случая са определени от факта, че инвеститорът е осигурил необходимия бюджет и има ясна концепция за модерен офис, идеи и желание за иновации. Целта им е наистина да създадат добра, здравословна и ергономична среда за работа. Ние осигурихме конкурентна цена и производство със стабилно качество, с гаранция за безупречна експлоатация - 10 години. Създаваме добри продукти и аз бих желал да има повече инвеститори в България, които да имат цели и желание за реализирането на такива идеи. Да се интересуват повече от хората, които ще работят ежедневно в тази работна среда.В корпорацията "Теленор" имат ясно изразени вътрешни правила, които категорично са в полза на здравето на техните служители.
Има ли други места, на които в България се прилагат тези принципи?
- Да, но в далеч по-малки мащаби, просто са изключения. Едва няколко фирми, които възприемат и прилагат комплексно тези принципи. С много по-скромни цели и мащаби. Искрено се надявам, че в идните години тази офис култура ще бъде развита и добре представена и в нашата страна. Инвеститорът "Теленор" е едно добро, показателно начало.
В сградата на "Теленор" има зона, наречена тиха. Как се постига тишина, когато постоянно има хора наоколо?
- В проекта на "Теленор" използвахме шумопогасяващи елементи. Имаме разработена система (която сме прилагали също в "Литекс моторс" и "Софарма тауърс"), при която гърбовете на свободно стоящи шкафове са с шумоизолиращи материали. Има също перфорации на специфични елементи от конструкцията на мебелите. Това осигурява значително поглъщане на звука и намалява нивото на отразените звуци в офиса.
Какви материали използвате в "Теленор" и в другите свои проекти?
- В проекта на Теленор бяха вложени различни материали – всички с необходимите качества за здравословна работна среда и трайна, бездефектна употреба. Част от тези материали са истински иновации. Например рецепцията във входната зала на "Теленор" е изработена от масив - дъб, покрит със специален иновативен лак. Чрез него се постига изключителна твърдост на повърхността, устойчива на надраскване. Лакът е матов, запазва естествения цвят на дървото. Освен това и има още едно ценно предимство - осигурява пожарозащита. Горещи чаши и напитки също не оставят следи по повърхностите.
Относно екологичността на вашите мебели – следвате ли определени принципи и проучвате ли доставчиците на ползваните от вас материали?
- Доставяме материалите си от сертифицирани доставчици - основно от Германия и Австрия. Дървения материал, и по-специално масива, внасяме от САЩ, където има многогодишни ферми за дървесина. Това са индустриални плантации, сертифицирани специално за производство на широколистна дървесина за мебели. В САЩ има 200-годишна програма за възстановяване на горските масиви, такива, каквито са били по времето на Колумб. В ОРТ имаме стриктна екологична политика – използваме само дървесина от възобновяеми източници. Ние никога не закупуваме дървесина, добита в тропичните гори. Всъщност екосъобразния начин на производство е наш основен принцип още от създаването на фирмата преди 24 години.
Преди да навлезете в продукцията на офис мебели, професията ви е била свързана с космически изследвания към Европейската космическа агенция. Какво влагате в дизайна на мебели, което космическите предизвикателства са ви научили?
- Общото между офис мебелите и космическите технологии е начинът на мислене – всичко, изпратено от човека в Космоса, трябва да е максимално ефективно, надеждно, функционално и наистина работещо. В нашето ежедневие ние уважаваме десетата от милиметъра. Факт е, че създаваме мебелите с машиностроителната точност. Производствените операции, и по-специално позиционирането на обработващите инструменти, се извършват с още по-висока точност – от порядъка на две стотни от милиметъра. Това е прецизност, близка до точността, необходима за осъществяване на мисиите в Космоса. Мисля, че нашите клиенти оценяват тази прецизност.
Влияе ли на бизнеса ви политическата ситуация в държавата?
- Политическата обстановка може би не оказва пряко толкова голямо влияние. Но името България все още не се възприема от чуждите инвеститори с необходимото уважение. Преди 12 години имахме клиент от най-отдалечените северни части на Финландия. Той имаше силни резерви към нас и нашата страна. Не беше сигурен, че можем да реализираме неговия проект. Той и финландски архитект не вярваха, че ще се справим със сложността на задачата - поради отдалечеността и възможните комуникационни проблеми. Те обаче станаха наши клиенти, след като си поставихме предизвикателството: те да нарисуват на лист хартия – формат А4, на ръка скица на един плот за маса със сложна, случайна форма и този плот ние да произведем за 5 минути след изпращането му по факса. Масата беше произведена за по-малко от три минути пред очите на собственика и тогава, както беше уговорено, получихме поръчката. Впоследствие след безупречната реализация Пааво Холопанен, собственик на хотел зад полярния кръг, стана истински приятел на България.
Може ли да се каже, че бизнесът ви е по-добър в чужбина?
- Да. В България все още инвеститорите са резервирани по отношение на иновациите. Тук по-приложими са класическите концепции. Все пак в България имаме успешно реализирани повече от 10 000 проекта на наши клиента. Едновременно с това осъществяваме бизнес с 67 страни – някои от които са съвсем екзотични дестинации - Ямайка, Тринидад и Тобаго, остров Мавриций, Малта, Австралия, Нова Зеландия и много други. Един от нашите най-популярните продукти е SeatTable (стол, който се превръща лесно в маса и обратното). Освен за офиси сме ангажирани и с производство на мебели за хотели – повечето големи възложители изпращат при нас за реализация сложни индивидуални проекти.
Кое беше най-голямото предизвикателство при производството на мебелите за "Теленор"?
- Не знам дали ще повярвате, но най-много време и усилия бяха вложени в производството на един малък и иначе незабележим детайл – отвора на пощенските кутии в индивидуалните шкафчета на служителите. Те бяха произведени от стомана по точните размери на проекта на "Теленор" и са различни от стандартните размери, които имаме в спецификациите на доставчиците. Повече от 600 детайла бяха ръчно произведени, заварени, многократно шлайфани и лакирани, за да се съчетаят безупречно с индустриално произведените компоненти на мебелите и така да осигурят целите на интериорния дизайн на този толкова красив проект.
Какво ви доставя най-голямо удоволствие в работата?
- Може би най-приятна и мотивираща е работата с големи инвеститори, които имат ясни цели, модерна визия и достатъчно средства, за да осъществят докрай своите планове. Така се постига истинската промяна на работната среда – чрез много съвършени детайли, съчетани в едрия мащаб. Така се осъществяват красиви промени в живота на хората. Често си мисля, че дори да успеем да впечатлим и променим света тази година, в следващата това вече не е достатъчно. Необходими са други иновации, светът се изменя и ние трябва да бъдем адекватно подготвени. Да отговорим на предизвикателствата на съвремието и утрешния ден.