Обществените поръчки за инженеринг са опасност за създаване на недобра среда за обитаване

ОТВОРЕНО ПИСМО
До: МРР
Копие: УС на КАБ; УС на САБ; Община Стара Загора, на вниманието на кмета Живко Тодоров
Уважаема г-жо министър, уважаеми колеги, уважаеми г-н кмете,
Обръщам се към всички вас за да изразя голямата си тревога, свързана с процеса на промяна и обновяване на урбанизираната територия през последните години. Обща констатация е, че с промените в ЗУТ постепенно градоустройственото проектиране се сведе до определяне на устройствени зони и линии на застрояване. Разработването на проекти, даващи визия за развитие на значителни урбанизирани територии и създаващи условия за устойчиво развитие може да се каже, че на практика не съществува в последните години. Изключение от тази практика правят общите устройствени планове, но тяхното наличие далеч не е достатъчно за изграждане на по-добра среда за обитаване.
Особена тревога предизвикват
станалите много популярни през последните години инженерингови поръчки по европейски проекти.
Като условие за кандидатстване за тези средства беше поставен въпросът за разработване на интегрираните проекти за възстановяване и развитие. Такъв беше изготвен и за Стара Загора. На задължителното обществено обсъждане, както и на проведеното предварително обсъждане с членовете на регионалната колегия на КАБ и САБ в Стара Загора бяха направени предложения за определяне на зони на въздействие, от които обаче нито едно не беше възприето при окончателната разработка! Последва обявяването на обществени поръчки, свързани с тези зони на въздействие. Някои от тези обществени поръчки имат чисто техническа характеристика, но други засягат съществени като площ и местоположение територии. Характерното за тях e, че не се състезават идеи и на базата на това да се определят изпълнители, а критериите са свързани с цена на проектната услуга и срок. По този начин се акцентира не на по-добрата идея, а на административно определени бюрократични критерии. Особено драстичен пример за това е проведената (и вече почти реализираща се) инженерингова обществена поръчка за парк на мястото на бившите артилерийски казарми в Стара Загора. В резултат на критерии, подготвени незнайно от кого, без познаване на конкретната обстановка и нужди е определен за изпълнител консорциум, включващ и проектантски екип. Представеният проект далеч не е най-добрият от всички участващи и има недостатъци, които няма да могат да бъдат коригирани за години напред предвид начина на финансиране. Считам, че обявяването на обществени поръчки с инженерингов характер представлява реална опасност за създаване на недобра среда за обитаване. Те са порочна практика, която трябва да бъде прекратена. Убеден съм, че първо би трябвало да е налице състезание и пазар на идеи и чак след това да се търси изпълнителят. Почти забравена или загърбена практика в това отношение са конкурсите – местни или национални. Не по-малко важно в това отношение е заложените идеи да бъдат изпълнявани в следващите етапи на реализация, а не да бъдат забравяни.
За съжаление
Община Стара Загора не може да бъде положителен пример
в това отношение. Могат да бъдат дадени няколко примера за непрофесионални решения и незачитане на мнението на архитектурната колегия:
- Реализирани благоустройствени мероприятия в античния център на Стара Загора.
Въпреки че е налице проект, спечелил първо място в проведен национален конкурс, реализацията беше възложена на проектантски екип, който въобще не се съобрази със заложените в него идеи. В резултат на това е налице е едно недобре оформено пространство в централната част на града, с недобра визия, липса на обобщаваща идея, случайни елементи на малкия град-ски дизайн и без идеи за адаптиране на археологията към съвременните нужди на града. Като капак на всичко е реализираното и доста шумно разгласено в местните медии ефектно осветление. Пъстроцветните прожектори, осветяващи архитектурните елементи на античния форум и заслепяващи преминаващите, представляват пълен кич и простотия и прахосване на средства, независимо какви са – европейски или общински!
- Пространството в същинския административен център на града.
За този квартал, означен като квартал 1, беше проведен единственият за сегашния кметски мандат конкурс. За съжаление, той беше лошо подготвен, без задължителни проучвания на съществуващите дадености. Основно изискване в него беше създаването на озеленена площ на мястото на съществуващата общинска сграда, въпреки че във всички планове (ОУП и ПЗ) там трябва да има сграда. Логиката идва още от създаването на съвременния градоустройствен план преди повече от 100 година – градската градина да бъде рамкирана от сгради. Съществен елемент в квартала е подземен паркинг и разтоварище към универсалния магазин, които не са собственост на Общината. Освен това конструктивното състояние на съоръжението е недобро и преди да се обявява конкурс би трябвало да бъде извършено съответната експертиза, още повече, че използваната конструктивната система има много специфични особености. По тази причина предложените от участниците в конкурса идеи вероятно няма да могат да бъдат реализирани. В квартала съществува и паметник на културата, поради което заданието би трябвало да бъде съгласувано с НИОНКЦ и съобразено със специфичните в случая изисквания. Като допълнение към тази картина беше и журирането. Първоначално Общината не отличи нито един проект и беше изготвен съответен протокол, което слагаше точка на конкурса. След острата реакция на КАБ-РК Стара Загора беше извършено ново журиране и бяха определени победителите, но без да се отчитат горните фактори. Това прави този конкурс самоцел. Реализирането на идеите в него имат съмнителен характер и представлява неуважение към архитектурната професия
- Провеждане на обществени поръчки, свързани с интегрирания план за възстановяване и развитие.
Някои от тях имат чисто технически характер и биха могли да бъдат предмет на директно разработване на проекти, но други касаят централната част на Стара Загора. Това предполага сериозна предварителна дискусия преди възлагане на проектиране. Вместо да бъде проведен конкурс (регионален, национален или международен) за същинския градски център – между парк "Пети октомври", парк "Ал.Стамболийски", бул. "Цар Симеон Велики" и ул."Граф Игнатиев" – и на базата на това да се обявяват обществени поръчки, Община Стара Загора директно пристъпи към реализация при съмнителни, по бюрократичен начин опреде-лени критерии. Това предполага вземането на решения, които имат спорен характер, независимо от ефектния начин на представяне на идеите.
- Изпълнение на благоустройствени мероприятия със съмнителна стойност.
Като пример за това могат да бъдат дадени велоалеите, които вече са факт. По принцип такива се пред-виждат успоредно на транспортни артерии, за да се облекчат велосипедистите или в паркова обстановка, за да не се пречи на разхождащите се, но при наличие на технически възможности за това. В Стара Загора тяхното трасе е определено самоцелно, с участъци, където определено се пречи на пешеходците. При това ширината им е определена така, че два велосипеда не могат да се разминат. Определено Общината и в този случай не се е допитала до архитектурната колегия.
- Развитие на транспортната система на града.
Стара Загора е линеарно разположен град, само с шест транспортни артерии в посока изток-запад. Това изисква сериозно отноше-ние към разрешаване на транспортните потоци и предвиждане на мероприятия, надхвърлящи един кметски мандат. Изисква се и съобразяване с генералния комуникационен план, който е част от Общия устройствен план. Вместо това, вместо систематичен подход общинското ръководство се насочи към популистки действия с бързо забележим краен ефект, които бързо водят до транспортно задръстване в централната част на града. Не се продължиха действията на предния кметски мандат по създаване на удобни транспортни обходи, които да облекчат градския център. Не се търсят средства и начини за изграждане на технологични съвременни обществени гаражи. Нещо повече – определените от предни общински ръководства терени за такива нужди са употребени за други цели с аргумента, че не са се появили подходящи инвеститори. Като пример за грубо несъобразяване с проучванията, проектантските решение на ОУП и генералния комуникационен план може да бъде даден отказът за реализиране реконструкцията на ул."Капитан Петко войвода" само на база личните наблюдения и впечатления на кмета, както и например намерението на същия да се затворят за автомобилно движение улица "Цар Шишман" и бул."Руски"! Липсата на правилни управленски решения в това отношение може да бъде подкрепена с много други примери.
- Устойчиво развитие на Община Стара Загора.
Действията на една общинска администрация в областта на инвестициите може да бъде обобщена в две направления – комунална дейност и действия в посока на устойчивото развитие. Много важно е за гражданите на една Община е да бъдат определени основните направления за развитие, които със сигурност би трябвало да надхвърлят рамките на съответния мандат. Много важно е на базата на разработения общински план за развитие да е налице инвестиционна платформа, която да се рекла-мира в официалния сайт на Общината и да се предлага на потенциални инвеститори. За съжаление, това не се случи досега. Нещо повече – изградената до Калояновско шосе с европейски средства индустриална зона на площ от 200 декара вероятно ще бъде превърната в гробищен парк, въпреки че са налице инвеститори, които търсят от частни лица и фирми терени за реализация на нови индустриални мощности. Почти пропадна и намерението за изграждане на интермодален транспортен център на мястото на днешното гражданско летище. Примерите могат да бъдат продължени.
- Неумелите действия на общинското ръководство по отношение на незаконното строителство в кв."Лозенец", населен предимно с роми.
Безспорна истина е, че незаконното строителство е опасност за всички общини. За съжаление нормативната база, която държавата е създала, не е достатъчно ефективна. Община Стара Загора правилно започна процедура за ликвидиране на незаконно изградени жилищни сгради в кв."Лозенец", тъй като съществуваше реална опасност от постепенно унищожаване на част от намиращия се в близост парк "Аязмото". Впоследствие кметът на Общината внесе в Общинския съвет предложение за безвъзмездно отстъпване право на строеж върху нов незастроен терен, но без наличие на улична подземна инфраструктура и без наличие на конкретни проекти с конкретна площ, което обезмисля начинанието. Вместо да бъдат заложени в бюджета за 2014 година необходимите средства за изграждане на инфраструктурата, след което със съдействието на КАБ и САБ да бъдат разработени подходящи проекти и на базата на това да се отстъпва право на строеж, се предприе един ход, за смисъла на който може да се съмняваме.
Настоящото писмо изразява тревогата ми, свързана с недобрата комуникация на държавните и общински органи с архитектурната колегия, както и повсеместното заместване на конкурсите (като пазар на идеи) с обществени поръчки с определено комерсиална насоченост. Това е една сериозна предпоставка за създаване на недобра среда за обитаване, с много компромиси, които през следващите години ще трябва да бъдат корегирани с цената на значителни обществени средства. Резултатите от една лошо планирана урбанизирана територия не могат да бъдат констатирани от гражданите бързо. Ефектът от лоши управленски решения се констатира доста по-късно от момента на тяхната реализация. За съжаление, такива грешки или не могат да бъдат поправяни, или това става с цената на много обществени средства. Би трябвало конкурсното начало като правило да предхожда обществените поръчки, свързани с урбанизирани територии от особена важност. От значение за общността би трябвало да е задължително съгласуването действията на общинските власти с КАБ и САБ при вземане на отговорни решения, свързани с устойчивото развитие на селищните системи, както и с художествения им облик.