Ръст на наемите на търговските площи в ЦИЕ

Значителен обем нови търговски проекти излизат на пазара в периферни градове като Букурещ, Братислава и Талин; през първите шест месеца на 2014 г. приблизително 376,400 кв. м. търговски площи са пуснати на пазара в ЦИЕ, а нови 2,3 млн. кв. м. са в процес на изграждане. Това сочат данните от последния доклад на консултантската компания Colliers International.
Данните сочат, че от първата половина на 2013г. наемите на Главната търговска улица в София са нараснали с 27%, с 19% в Рига, с 9% в Белград и с 3% в Москва, Санкт Петербург и Варшава. Наемите в търговските центрове са се покачили с 33% в Белград, с 7% в Санкт Петербург, с 5% в Рига, с 4% във Вилнюс и с 3% - във Варшава и Прага.
Анализът обхваща избрани пазари от региона, в т.ч. Белград, Братислава, Букурещ, Будапеща, Киев, Москва, Прага, Рига, София, Санкт Петербург, Талин, Вилнюс, Варшава и Загреб.
Деймиън Харингтън, регионален директор "Проучвания" в Colliers, Източна Европа, казва: "Повишеното доверие на инвеститорите в сегмента на търговските площи през изминалата година доведе до увеличаване на обема нови проекти в региона на ЦИЕ. През цялата 2013 г. в ЦИЕ бяха завършени повече от 1 млн. кв. м. търговски площи, като в края на годината нови 2,5 млн. кв. м. вече бяха в процес на изграждане."
Строителството на нови търговски проекти продължава в големи мащаби, като на пазарите, които бяха водещи през 2013 – като Москва, Санкт Петербург и Киев, започват да се наблюдават тенденции на отслабване на темповете, докато периферни градове като Букурещ, Братислава и Талин набират инерция.
В доклада се посочва, че приблизително 376,400 кв.м. са били пуснати на пазара през първото полугодие на 2014 г., а 2,3 млн. кв. м. са в процес на изграждане към момента.
11% от новото строителство в региона се реализира в Букурещ, Братислава и Талин. Фактът, че миналата година тези градове представляваха по-малко от 4% от активното строителство в сегмента, свидетелства, че са настъпили положителни промени и периферните пазари завземат все по-голям пазарен дял.