Търговските площи: инвеститори и банки плащат погрешните бизнес планове
През изминалото тримесечие пазарът на търговски площи в България е определено интересен, като инвеститори и банки започват да плащат цената на погрешно направени бизнес планове. През април отвори Panorama Mall Pleven, на който беше даден втори шанс, след като беше придобит на публична продан една година по-рано за приблизително една четвърт от дълга към финансиращата банка. Докато плевенският проект отвори врати със значително висок процент на заетост (над 70%), то поради влошено финансово състояние Mega Mall Ruse бе затворен, а Park Mall в Стара Загора вече се контролира от банката след непогасен инвестиционен кредит.
На привидно стабилния до момента софийски пазар с по-високо потребление и доходи, сравнени с останалите области в България,
конкуренцията между моловете
изправи пред трудности недобре представящите се проекти. В резултат на натрупани дългове и влошаваща се заетост с нов собственик е първият столичен мол – City Center Sofia. Дъщерната компания на лондонския фонд – Revetas Capital, специализирана в изпаднали в затруднение недвижими имоти, се очаква да инвестира в репозиционирането и ребрандирането на търговския център.
Същевременно в процес на строителство са Sofia Ring Mall, Mega Mall и Plaza West Mall, чиято обща площ възлиза приблизително на 118 600 кв.м. Ако всички проекти бъдат завършени по план, в страната на всеки 1000 души ще се падат по 350 кв.м търговски площи. При успешна реализация на заплануваните проекти очакванията за идните тримесечия на годината са за значително по-динамичен пазар и висока конкуренция между собствениците на търговски центрове, което ще рефлектира негативно върху обектите с по-слаб микс от наематели и по-пасивно управление.
За момента свободните площи в столицата отбелязат минимален спад (10.3%), докато в страната се наблюдава противоположна тенденция и повишаване на свободните площи до 14%.
Според специалистите на MBL|CBRE на годишна база
общата площ на отворените нови магазини
от тип биг бокс през второто тримесечие е три пъти повече от регистрираната през същия период на 2013. Въпреки отчетения ръст, по-голям процент от търговците още следват политиката си от последните години на оптимизация на търговските си мрежи.
През второто тримесечие на 2014 се наблюдават и значителни промени при наематели по основните търговски улици, като същевременно заетостта и наемните нива се запазват.
През последните три месеца и
наемният пазар на офис площи отчете добра активност,
като се отчита ръст при търсенията и броя на сключени сделки в сравнение с предходното тримесечие. Основният движещ механизъм на търсенето се формира предимно от разширяване и преместване на BPO и IT компаниите. През последните шест месеца се забелязва и присъствието на нови фирми на пазара, сред които украинската IT компания SoftServe и швейцарският лидер в агробизнеса "Синджента". Най-търсените локации продължават да бъдат бул. "Цариградско шосе" и бул. "България".
Забелязва се интерес от страна на чуждестранни компании и към алтернативни локации извън София, по-специално във Варна и Пловдив. Там обаче броят на сградите, които отговарят на изискванията на международни наематели, е силно ограничен, поради което сключването на сделки е епизодично.
Обемът на нетно усвоените площи към края на юни 2014 г.
отбеляза значително понижение от над 70% до 5000 кв.м в сравнение с предходното тримесечие. Това обаче се дължи предимно на факта, че голяма част от площите, за които са сключени сделки, все още не са заети, затова се очаква през следващите няколко месеца този показател да се промени.
Към края на юни 2014 г. общият обем на офис площи остана без промяна спрямо предходната четвърт поради липсата на нововъведени в експлоатация сгради. Делът на свободните площи също остана без значителна промяна. Незаети са около 290 000 кв.м офиси, или малко под 18% от общата отдаваема площ в клас А и Б сгради на пазара в София.
След отбелязаното увеличаване на наемните нива през първите 3 месеца от годината сега те се запазват стабилни. Може да се очаква слаб ръст през следващите няколко месеца като резултат на намаленото предлагане на свободни офис площи и при запазване на нивото на търсене.