Пазар на търговски площи

След успешния старт на "Панорама мол" в Плевен през април т.г. преструктурирането се очертава следващата голяма тема на пазара на търговски площи. Първата голяма сделка в сектора от 2011 г. отбелязва завръщането на международните инвеститори. Търсенето от наемателите беше стабилно, тъй като търговците запазиха фокуса си върху доминиращите проекти и на локациите с голям трафик. Наемите са устойчиви и дори започнаха да се повишават в района на главната улица на столицата.
Предлагане
Тъй като повечето неуспешни търговски проекти в страната са станали притежание на кредитори, преструктурирането на търговските центрове и репозиционирането им имат централна роля за предлагането. От 752 хил. кв.м модерни търговски площи 135 хил. кв.м имат високи нива на свободни площи, ако изобщо функционират след намаляване на броя на посетителите, спада на заетостта и последващите придобивания и смени на мениджмънта. Най-уязвими за тази тенденция са средните и по-малките градове при наличие на свръхпредлагане.
Освен това строителните работи са замразени в продължение на години за други 83 хил. кв.м. Когато обаче в района има малко предлагане на модерни търговски площи, както е случаят с "Панорама мол", тези проекти могат успешно да бъдат успешно довършени.
Търсене
Търсенето за площи в търговски центрове остава стабилно за тримесечието, както показва успехът на "Панорама мол" и продължаващото изграждане на нови търговски центрове в София. "Панорама мол" се възползва от силния интерес на ритейлърите към нови и по-малко наситени пазари и наскоро привлече LC Waikiki като основен моден обект. В потвърждение на същата тенденция H&M си осигуриха локация в "Мол Велико Търново".
Модният сегмент остава активен в София и в провинцията, където се вземат предвид сезонните и демографските модели на пазаруване. Българският ритейлър MDL стартира своята качествена мултибранд концепция MDL Week & Shop, както и Benetton в "Галерия Бургас", което приближава търговския център до пълна заетост.
Decathlon е гореща точка на пазара на биг бокс магазините с осигуряване на локация за първия си магазин в Пловдив. На другия край на спектъра bauMax се очаква да преструктурира дейността си в региона. Продажбата на операциите на Praktiker и Picadilly на местни играчи на пазара беше финализирано през Q2/2014. Докато новите собственици търсят да изведат бизнесите на пътя на растежа, не е изключена нова серия от реорганизации в биг бокс сегмента.
Наемите
Наемите за търговски площи в търговските центрове бяха постоянни на ниво 21.5 евро на кв.м месечно в София и 12-16 евро за кв.м за първокласни площи във второстепенни и третостепенни градове. Сравнително стабилната активност на наемателите подкрепя настоящите нива в краткосрочен план въпреки все още силния натиск за нови проекти, особено в София.
Главната улица
Столичният бул. "Витоша" печели от ситуацията в момента и търговците се връщат и търсят локации с висок трафик по повод нарастването на конкуренцията в шопинг моловете. За момента търсенето не е адекватно посрещнато на топ локациите и резултатът е, че наемите на бул. "Витоша" отбелязват 10% ръст до 44 евро за кв.м месечно през Q2/2014.
Инвестиционен фокус
Продажбата на City Center Sofia на Revetas Capital Recovery Fund за все още необявена сума е пробив на пазара на търговски площи след 2011 г. Очакванията за доходност през тримесечието бяха стабилни на 9.25%, но трябва да се потвърдят от още институционални транзакции. Сделка на собственик-наемател добави малко над 2 млн. евро към обема на транзакциите със закупуването от Decathlon на терен за биг бокс в Пловдив.
Тенденции и прогнози
- След 2014 г. проектите в развитие са малко, което може да стимулира реструктурирането на неуспешните проекти
- Фокусът на търсенето се премества от значителни към нови и незадоволени пазари
- Ритейлърите отново търсят локации на главна улица, което води до повишаване на наемите на бул. "Витоша" в София
Обем налични търговски площи, кв.м 752 000 Търговски площи в проект и изпълнение, кв.м 120 000 Наеми на първокласни търговски площи (кв.м/месечно) 21.5 евро |