Над 290 млн. лв ще инвестира София в покупка на автобуси, тролеи и влакчета
В следващите две години София ще се сдобие с нови 126 автобуса на метан, 20 трамвая и 10 влака за метрото

Столичният общински съвет даде съгласието си София да кандидатства за 292 млн. лв. за покупката на нови влакове за метрото, трамваи и автобуси.
Парите са осигурени от оперативна програма "Околна среда" по проект, за който столицата е определена като директен бенефициент. Финансирането е по линия на Кохезионния фонд до 80%, а 20% са от държавния бюджет. Средствата са част от общо 600 млн. лв., които бяха пренасочени от сектор "Води".
Въпреки че едва сега общинският съвет прие доклада за кандидатстване по програмата, тръжните процедури за новите коли на градския транспорт бяха пуснати още през 2012 г. Поръчката за трамваите беше обявена в края на миналата година и доставчикът вече е избран – полската фирма Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.
Второто направление, в което ще бъдат насочени част от парите, е купуване на 10 влака за метрото. "Метрополитен" също проведе тръжна процедура и има избран доставчик - руският завод "Метровагонмаш", който е бил и единственият участвал в търга. Цената, на която ще бъдат доставени машините, е малко над 80 млн. лв. без ДДС. Срокът, в който "Метровагонмаш" трябва да достави влакчетата, е до февруари 2014 г. С новите десет мотриси подвижният състав на метрото ще достигне 52 машини – всички, произведени от руската компания.
Подадена жалба в Комисията за защита на конкуренцията обаче временно спря обществената поръчка за нови 126 нисковъглеродни автобуса (на метан). На 21 март антимонополният регулатор прекрати преписката и така търгът може да бъде отворен и процедурата да продължи.
Възложителят "Столичен автотранспорт" обаче ще трябва да определи нови дати за закупуване и подаване на документи за участие, както и за последващото отваряне на офертите.
С конкретните проекти Столичната община има за цел главно да намали вредните емисии във въздуха. Също така да постигне спад на шума и вибрациите, както и значително спестяване на енергията за градски транспорт в града.
Още по темата четете в Капитал Daily.