Пристанище Бургас има нов подходен канал
По него ще влизат кораби с газене 15 метра
В бургаското пристанище вече действа най-големият морски проект от българска страна в Черно море. Обектът беше приет преди десетина дни и беше подписан приемно-предавателният протокол на новия подходен канал.
"Очакваме през следващата година завишаване на товарооборота на пристанището", коментира след подписването изпълнителният директор на порта Аргир Бояджиев.
Той допълни вчера, че са поставени всички необходими светлинни сигнализации и пристанището е готово да приема кораби с газене до 15 метра. Досега най-голямото българско пристанище можеше да приема кораби с газене до 11 метра.
Първият тест на подходния канал беше преминаването по него на моторния кораб под кипърски флаг "Понтовремон" от типа "Панамакс". През нощта срещу 3 ноември той успя по тъмно да премине безпрепятствено през новото съоръжение, натоварен с 75 630 тона въглища за металургичния комбинат "Кремиковци".
Корабите от типа "Панамакс" са 225-метрови с газене 14 м. Този вид плавателни съдове са наречени на Панамския канал заради пригодността си да преминат през него безпрепятствено.
Договорът за изпълнението на подходния канал на пристанище Бургас беше подписан преди година, след като белгийската фирма "Дреджинг интернешънъл", позната с драгажната си дейност в повечето големи европейски пристанища, спечели търга на държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура". Изграждането на канала е част от проекта "Разширяване на пристанище Бургас - терминал 2 А, нов източен вълнолом и нов подходен канал", който не получи японско финансиране, а остана на бюджетна издръжка.
Дейностите по договора предвиждаха удълбочаване на канала до 15.50 м и достигане на минимална широчина 150 м. В процеса на работа бяха изгребани 4.150 млн. куб. метра драгажна маса, а дълбочината на канала достигна до 15.78 метра. По удълбаването работеха три драгажни кораба на фирмата изпълнител, снабдени с техника за обезвреждане на старите амуниции, открити на дъното при разширението на пристанището.
Поради тази непредвидена наличност от стари боеприпаси изпълнителят на проекта за разширение на пристанище Бургас "Пента оушън Мицубиши" пожела удълбаването на подходния канал да бъде обособено като отделна дейност. Японската банка за международно сътрудничество, която финансира дейността, одобри отделянето на дейността и съкращаването на проекта.
Удълбочаването на подходния канал ще позволи в пристанище Бургас да се обработват голямотонажни кораби до 150 хил. тона.
Предстои изграждане и на контейнерен терминал №4, терминал №1 за течни и наливни товари и за генерални товари. Има и идеен проект за разширение на терминал 2 и изграждане на терминал 3, или така наречения ро-ро терминал.
Ръководството на порта планира и други дейности за модернизирането на пристанищната инфраструктура, за които обаче е необходима намесата на държавните институции за правилно насочване на средствата от пристанищни такси, коментира още Аргир Бояджиев.