Над 75 проекта за спортна инфраструктура в 66 общини от селските райони
Инвестиция е над 270 млн. лв.
Г-жо Александрова, може ли да представим възможностите за финансиране на спортни обекти, които представя ПРСР 2007 - 2013?
- По ПРСР 2007 - 2013 г. се предоставяше подкрепа за спортни обекти в рамките на мярка 321 "Основни услуги за населението и икономиката в селските райони". В последните години даже бяха обявени няколко целеви приема за инвестиции в спортни съоръжения с отделен бюджет. По този начин проектите, в които инвестициите бяха изцяло за изграждане или реконструкция на спортни съоръжения, не се "състезаваха" с проектите за пътна инфраструктура или ВиК.
Финансова помощ по мярката се предоставяше за инвестиции в инфраструктура, обзавеждане и/или оборудване за изграждане или подобряване на центрове за отдих, свободно време и спорт (спортни и младежки центрове и др.). Минималният размер на допустимите разходи, за които имаше възможност да се кандидатства по проект, беше левовата равностойност на 10 000 евро, максималният - 3 000 000 евро, а размерът на субсидията - 100% от общите допустими разходи за проекти на общини и за проекти, подадени от кандидати - юридически лица с нестопанска цел, или читалища, които не генерират приходи и са в обществен интерес. Предоставяха се авансови и междинни плащания с цел осигуряване на финансов ресурс на бенефициентите при изпълнение на одобрените инвестиции по проекта.
Какви са специфичните изисквания към бенефициентите? Има ли критерии и показатели - например за брой на активното население?
- Специфични изисквания към бенефициентите за този вид инвестиции нямаше. Необходимо беше бенефициентът да е община от селски район или юридическо лице с нестопанска цел (ЮЛНЦ), регистрирано по Закона за юридическите лица с нестопанска цел, което обаче имаше задължението да изпълнява дейностите по проекта на територията на "селска" община и основният му предмет на дейност да е свързан с дейността или услугата, за която ЮЛНЦ кандидатства да развива.
Проектите за спортна инфраструктура се подпомагаха, ако предвидените инвестиционни дейности съответстват на приоритетите на общинския план за развитие на съответната община, удостоверено с решение на общинския съвет. Разбира се, трябваше да бъдат и в съответствие с общинската програма за енергийна ефективност на съответната община, отново удостоверено с решение на общинския съвет.
Какви са изискванията: стойност, вид - стадиони, зали, басейни, регион, вид на работите - ново строителство или реконструкция?
- Допустими бяха и ново строителство, и реконструкция на спортна инфраструктура. Примерите за такъв вид инфраструктура са много – имаме одобрени многофункционални спортни зали и центрове, спортни площадки и фитнес на открито, спортни клубове и игрища, спортни зали с покрит плувен басейн, малки стадиони, спортен шахматен център и т.н.
Имате ли наблюдения за функционирането и експлоатацията на изградените по досега действащата програма подобни съоръжения? Колко са те, от какъв тип и къде?
- Последните договори за предоставяне на финансова помощ по мярка 321, включително и за инвестиции в спортна инфраструктура, бяха подписани в края на 2013 г. и към момента всички проекти са в процес на изпълнение. Няма концентрация на проекти на определена територия – одобрени са над 75 проекта за спортна инфраструктура на територията на 66 общини от селските райони, в които са инвестирани над 270 млн. лева за изграждане или реконструкция на спортни съоръжения.
Какво показа досегашният опит по отношение на процедурите и кандидатстването по проекти за такъв тип обекти?
- Изключително висок интерес, което според нас е продиктувано от нуждите и потребностите на общините за изграждане на такъв вид инфраструктура в селските райони.
Как се повишава стандартът и развитието на регионите с тези съоръжения?
- През 2011 г. в критериите за оценка по мярка 321 е бил включен нов критерий – "Проектът е за създаване/реконструкция/модернизация на спортни центрове", който носеше на кандидатите допълнително 20 точки при оценката на проекта, особено в условията на ограничен бюджет (подадени проектни предложения на стойност, която обикновено надвишаваше в пъти разполагаемия бюджет в рамките на приема). Включването му е свързано с приоритетите, очертани в Националната стратегия за развитие на физическото възпитание и спорта 2010 - 2020, целящи подобряване на здравето и физическата годност на населението и превенция на риска от заболявания. Считаме, че по този начин се задоволят потребностите на населението в селските райони от системни занимания с физически упражнения и спорт с оглед формиране на трайни навици за водене на здравословен начин на живот. Това е и стимул за привличане и задържане на повече млади хора в населените места посредством създаване на условия и предлагане на възможности за пълноценен отдих, развлечение и емоционално обогатяване на личността. Съгласно стратегията, тъй като политиката в тази област е приоритетна за държавата, общините следва да осигурят подходящи условия за спортуване, като създават и поддържат спортни бази. По този начин се подчертава и решаващата роля на местните власти за пълноценното и хармонично функциониране на системата на физическото възпитание и спорта.
Във връзка с подобни обекти - какво предстои по новата програма 2014 - 2020? Какви промени в програмата и процедурите са предвидени?
- По новата ПРСР отново сме предвидили възможности за финансиране на спортни съоръжения, вида на допустимите бенефициенти и инвестиции, както и изискванията към тях остават непроменени. В момента се обмисля възможността да бъде намален общият размер на допустимите разходи на 1 млн. евро. В случай че проектът ще генерира приходи, например от входни такси, билети или членски карти, размерът на субсидията ще бъде намален, т.е. ще бъде съфинансиран от кандидата.
Предвижда ли се възможност за комбиниране на финансирането с други източници - частни инвестиции, финансови инструменти като JESSICA, заеми от европейски финансови институции?
- В процес на разработване сме на различни механизми и схеми за финансов инженеринг.
Интервюто взе
Николай Тодоров