НСОРБ настоява за замразяване на отчисленията за депониране до 2016 г.

Г-н Цонев, как е решен въпросът с отпадъците на Разград?
- На територията на община Разград има изградено регионално депо, което обслужва всички 7 общини от област Разград. Депото е изградено с бюджетни средства и средство от ПУДООС при МОСВ. Капацитетът на депото ще бъде изчерпан до 2017 г., което предполага осигуряване на ресурс за изграждане на ново депо за битови отпадъци, като се има в предвид, че средства по оперативните програми в програмния период 2014 - 2020 г. за такава дейност са недопустими.
Съществува съседен до депото терен, който е отреден за изграждане на инсталации за преработка на отпадъците и за компостиране. И за двете инсталации разполагаме с готови работни проекти, които не бяха допуснати за финансиране през настоящия програмен период поради изчерпване на финансовия ресурс на ОПОС в края на периода.
Остава възможността за кандидатстване с готовите проекти през следващия програмен период, като при оптимистичните прогнози реализацията би могла да се осъществи в края на 2017 г. или в началото на 2018 г., или да се търсят други варианти за изграждане, например по реда на ПЧП.
От 2011 г. таксата за депониране нараства. Засегната ли е община Разград от увеличаването й на 15 лв. от началото на 2013 г. и от евентуално приемане на прогресивна годишна скала за увеличаване, предвидена в проектонаредбата на МОСВ?
- Увеличението на отчисленията по чл. 64 от ЗУО на петнадесет лева за 2013 г. наложи увеличение на размера за такса на битови отпадъци за населението, за да се компенсира очертаващият се недостиг, който за нашата община е 300 000 хил. лв. по план-сметка за 2013 г. Не е юридически изчистен и въпросът, свързан с въвеждането на тези отчисления, като допустим разход в план-сметките по реда на чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ, във връзка с регламентираните в чл. 62 от същия закон дейности, въз основа на които се определя размерът на такса битови отпадъци. Оспорване в тази връзка община Разград ще прави по решение на Разградския административен съд. Относно прогресивната скала за увеличение на отчисленията по чл. 64 от ЗУО, категоричното ни становище е, че тя е неприемлива и необоснована.
Ще бъде ли община Разград засегната от прогресивната годишна скала за увеличаване на таксата за депониране, предвидена в проектонаредбата?
- Проектът за наредба за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци, е несъвършен, непълен и неточен, за което сме дали нашето становище до НСОРБ. Буди недоумение фактът, че в текстовете на проекта са изключени възможностите за използване на отчисленията по чл. 64 от ЗУО за изграждане на нови или разширение на съществуващи депа за отпадъци. Определените по реда на наредбата отчисления, които нарастват прогресивно до 2020 г., неминуемо ще доведат до увеличение на таксата за битови отпадъци в размери, непоносими за населението, изхождайки от ниските доходи и социалния статус.
Следва да се отчете и фактът, че наредбата третира два вида отчисления, съответно по чл. 60 и чл. 64 от ЗУО, като в нея по-подробно са описани редът за разходване на средствата по чл. 60 от ЗУО, а по чл. 64 от ЗУО - неясно и неразбираемо.
В специално предложение на НСОРБ се предлага да се замразят стойностите на отчисленията в настоящия им размер до 2016 г., а след този период стъпката за увеличението да бъде по-плавна?
- Подкрепям напълно предложението на НСОРБ за замразяване на стойности на отчисленията в настоящия им размер до 2016 г., след което стъпката да бъде по-плавна, например около пет лева на година.
Знаете ли какво се случва с натрупаните средства от таксата за депониране?
- Съществува неяснота по отношение на операциите с натрупаните средства от отчисленията по сметки, по които общините реално нямат достъп. Въведена е и схема на неустойки при забавяне на преводи, което считаме, че също не е допустимо, тъй като това са публични средства на общините и не е логично общините да си самоначисляват неустойки, каквито са разпоредбите на чл. 10, чл. 21 и чл. 23 от проекта за наредба. Чл. 26 от проекта регламентира само невнесените отчисления и реда за ползването им. Не е ясно какво става с редовно внесените отчисления от общините.