Таксите в новата наредба са доста високи

Г-н Живков, представете новия общински завод за отпадъци - как беше осигурено финансирането, как протече процесът на проектиране и строителство?
- Заводът за сепариране и компостиране в гр. Монтана е изграден с финансови средства, предоставени от държавния бюджет на Р България и Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда.
Провели сме процедура по ЗОП и за изпълнител е определено Сдружение "ПСТ – МУТ – Монтана 2010", гр. София. Общата цена на договора за проектиране и строителство е на стойност 6 771 073,83 лв. без ДДС. На първи етап е извършено цялостното проектиране, строително-монтажните работи, доставката и монтажа на сепариращата инсталация. Предстои доставката и монтажът на компостиращата инсталация.
Кои общини обслужва заводът, какви са таксите?
- Заводът обслужва всички общини на област Монтана и община Криводол от област Враца, или Монтана, Криводол, Берковица, Бойчиновци, Лом, Чипровци, Георги Дамяново, Брусарци, Медковец, Вършец, Якимово и Вълчедръм.
Цените за услугата на тон сепариран отпадък са 12.50 лв. без ДДС, а на тон депониран отпадък – 13.30 лв. без ДДС. Това са едни от най-ниските цени в страната. Два пъти годишно приходите от продажбата на рециклируемите материали се възстановяват на общините и фирмите пропорционално на постъпилите отпадъци в инсталацията за сепариране.
Таксите по Закона за управление на отпадъците са регламентирани в чл. 60 - за бъдещи разходи за рекултивация,и след експлоатационни грижи на депото – 5.55 лв. на тон, и чл. 64 – за изграждане на нови съоръжения и за последващи разходи към изградените съоръжения за оползотворяване на битови отпадъци (БО) с цел да се намали количеството на депонираните отпадъци и да се насърчи тяхното рециклиране – 15.00 лв. на тон за 2013 г.
Как се промени количеството депонирани отпадъци след пуска на завода?
- След въвеждане в експлоатация на линията за сепариране на битовите отпадъци, които се генерират от общините и фирмите на територията на региона, се обработват, като се сепарират всички отпадъци, подлежащи на повторна преработка. В тегловно отношение количеството на рециклируемите материали (хартия, пластмаса, черни метали, цветни метали и стъкло) е сравнително ниско, тъй като най-голям относителен дял има пластмасата и тя е доста лека. В обемно отношение обаче значително се намалява количеството на депонираните отпадъци, което ще доведе до удължаване живота на депото – проектът за цялостното завършване на депото е в куб. м, т.е. обемно.
Как ще коментирате предложената от министерството на околната среда нова наредба, която предвижда ежегодно увеличаване на таксата за депониране с цел стимулиране на общините да изграждат инсталации за преработка?
- С новата проектонаредба таксата за 2014 г. се предвижда да е 35 лв./т и увеличението за всяка следваща година е с 10 лв./т до достигане 95 лв./т през 2020 г. Считам, че тези такси са доста високи, особено за нашия регион, който е най-бедният в Европейския съюз.
Би трябвало да се облекчи и процедурата по разходването на тези средства с цел намаляване на депонирания отпадък. Досега също има събрани средства от такси, но при неколкократно кандидатстване за закупуване на техника, необходима за обслужване на завода за сепариране и компостиране, или се получава отказ от РИОСВ, или не се постига одобрение от Регионалното сдружение за управление на отпадъците за регион Монтана, въпреки че с Решение № 6/12.01.2011 г. сдружението упълномощава кмета на община Монтана да продължи изграждането на завод за сепариране и компостиране на битови отпадъци в гр. Монтана и възлага на кмета на община Монтана предприемане на действия пред държавните органи за по-нататъшно реализиране на проекта.