Под разкопките при ЦУМ проектираме тунел с рекордно сечение от 250 квадрата
Инж. Ташев, кое е особеното на метротунела в "Младост" при бул. "Александър Малинов"?
- Има преминаванe на метротрасе на две нива. Първият участък е от 13-а към 18-а станция и оттам към жк "Дружба" и летището. Вторият, който преминава над първия, е предвиден като отклонение от 13-а станция. Той е към "Младост 4", на чертежа е обозначен в оранжево (13-а, 15-а,16-а и 17-а станции ще бъдат изградени на втори етап). Сега се започва строителството на черния участък. Черният участък се състои от два еднопътни тунела. Праволинеен участък със сечение от 35 кв. м, рзработвани по новоавстийски тунелен метод - позната за строители и проектанти и много пъти прилаганана различни места технологияпо. Всеки тунел е по 375 м. Разположени са близо един до друг и това е сложното. В началото са с допрени една до друга облицовки, после двете тръби се раздалечават, като на финалната станция достига 10 м отдалеченост една от друга.
*Сложност има по отношение на укрепването, тя е отчетена в етапа на проектирането.
*Съобразили сме се и със самия метод на работа, предпочитан от строителите - самата технология да е позната за тях иблизка до техните разбирания.
*Характерно за проекта е и сложното трасе на двата еднопътни тунела, защото те са с променлива нивелета - трасето в надлъжен профил слиза надолу, тръгвайки от стартовата шахта, за да влезе в дълбочина и да пресече бул. "Ал. Малинов"на 10-12 м дълбочина и после и при възходящ наклон се включва в габарита на 13-а станция.
На първия етап - двата еднопътни тунела между 13 и 18, а на втори етап след изграждане на първичната облицовка, или конструкция на еднопътните тунели, ще бъде изграден двупътният тунел, който е отклонение от 13-а станция към "Младост 4" и станция 14.
Имали ли сте конфликт с подземните комуникации?
-Не, подземното строителство е добър метод на изграждане. Той не само не пречи на движението на повъхността, но и минава под подземните комуникации, които са близо до повърхността на терена.
Кои други обекти сте проектирали наскоро в София?
- Това са тунелите към "Карфур" под "Цариградско шосе" - входен и изходен тунел, тунела под бул. "Драган Цанков", който представлява попътен свързващ метротунел, част от връзката на 9-а и 10-а станция от първи метродиаметър. Това са два еднопътни тунела по 80 м всеки, предвидни за връзка между сторения от японската "Тайсей" и съществуващата метростанция "Сердика". Трудна връзка, изградена добре под подлеза между ЦУМ и "Шератон".
Говори се за рекорд в един от показателите на метротунелапри станцияпа пред ЦУМ…
- Промяната е за 8-а метростанция пред ЦУМ на втори метродиаметър. Наложена е от съществуващите археологически находки. За да се запази археологията от открит способ за строителство се реши да се премине към подземен и да се изгради тунелен участък с дължина 110 м под нивото на арехологическите находки с перонна част, като тунелът е на 10 м под повъхността. Напречното сечение на тунела е 250 кв.м, което го прави най-голям в Европа. Досега най-голямото съоръжение е така нареченият "кросинг", който представлява елемент от тунела под ламанша и е със сечение 224 квадрата. Ние го надминаваме с около 30 квадрата. Сега го проектираме и трябва да го завършим за около 2-3 месеца. Поради голямато сучуние на тунела ще бъде сложно и неговото изпълнение.