Проблемът със заемното финансиране е решим

Г-н Йовчев, каква беше прелюдията на спирането на проектите със заеми от Европейската инвестиционна банка и Световната банка?
- Писмата за спиране на проектите по "Транзитни пътища V" и с финансиране от Световна банка тръгнаха на 27-28 юни, 2-3 дни преди заседанието на консултативния съвет на 30 юни при министъра на регионалното развитие и благоустройството.
От кого тръгнаха писмата?
- Жалкото е, че те тръгнаха от резидент инженера "Мот Макдоналд", а не от пътната агенция.
Какво се казва в тях?
- В писмата се казва до 30 юни да се предприемат действия за привеждане на обектите в състояние, годно за експлоатация в условията на строителство, което означава да бъде осигурена безопасността им:
- да има вертикална маркировка
- да са приключени видовите работи, за да не се пречи на движението.
В писмата лотовете са групирани според степента на изпълнение на обектите. Изключение правят трите лота - 9, 10 и 11, които са с напреднало строителство и които ще бъдат завършвани.
От 24 лота се спират 21. Но като километри това са 1650 км. Т.е. малко повече от 8% от 20-хилядната пътна мрежа на пътища ІІ и ІІІ клас.
"Транзитни пътища 5" са за 705 млн. евро с ДДС, заемната част от Европейската инвестиционна банка е 380 млн. евро, 325 млн. евро е бюджетът.
Проектът за рехабилитация на пътища с финансиране от Световната банка е за 144 млн. евро, от тях 90 млн. евро е банковият заем, а 55 млн. евро бюджетът.
Общо парите стават 850 млн. евро,от тях 470 млн. евро е банковата част, а бюджетната е 380 млн. евро (с ДДС). Никак не е малко.
На консултативния съвет министър Плевнелиев заяви, че за да се прояви този проблем, до голяма степен причината е в липсата на комуникация, за което е виновна пътната агенция. Той каза още, че по договорите има две страни, едната е агенцията, а не резидент инженерът и не е редно той да разпраща писма.
Министър Плевнелиев каза още, че от тези 167 млн. лева бюджет за годината в желанието си да помогне на фирмите е разплатил 105 млн. лева, вместо да минат през Банката за развитие. Остават 62 млн. лева. Според Плевнелиев 48 млн. лева се дължат на фирмите за трите лота. Но тук има някаква грешка, това е по-скоро сумата за българската част от всички проекти за тази година.
Какво предлага Българска браншова камара "Пътища"?
- Първо, писмено искане до съответната финансова институция за временно увеличение на процентния й дял в разплащане на извършените строително-монтажни работни и нормализиране на размера на плащанията в рамките на срока на финансовия меморандум.
Второ, възложителят да поеме гаранции, че при желание на фирмите да продължат работа по обектите за своя сметка разплащането ще се осъществи в периода 1 април - 30 април 2011 г. Такива фирми са ГБС, "Пътстрой 92"...
В края на миналата година бяха подписани споразумения с фирмите за разплащане с тях, като им бяха удържани 10% - да се използват тези средства. Затова предлагам да се вземе от парите, които са спестили от фирмите при банковата операция с Българската банка за развитие.
Да се направи разговор с ЕИБ, когато мисия на Световната банка пристигне у нас в началото на август, тогава да се коментира проблемът.
Проблемът е решим.
Каквито и пари да се използват - от ЕИБ и СБ, като се използват, те се осчетоводяват и така се увеличава бюджетният дефицит, как може да бъде решен този въпрос?
- Да се потърсят резерви. В пътното строителство няма такива резерви. Те трябва да се търсят другаде.
Има ли други проекти, които могат да започнат, за да се даде работа на фирмите в пътния сектор?
- Предприемане на реални спешни действия по финансиране на проекти по френската програма за ремонт на мостови съоръжения, известна като FASEP, както и проекти и проектосметни документации по останалите приоритетни за правителството магистрални обекти, за да се разшири рязко фронтът на работа за пътностроителния бранш като сериозна антикризисна мярка, изпълвайки външни инвестиции.
Да се размрази строителството на бул. "Брюксел" - при целевото увеличаване на средствата 5 млн. лева бяха отделени за размразяване на строителството на бул. "Брюксел" и 15 млн. лева за ремонта на съществуващата част от булеварда.
Какво става с разрешението за строеж на новия булевард?
- Разрешението за строеж на новата част, което е от 2005 г., вече изтече. Трябва да се изважда ново.
Може ли стартът на няколко лота от оперативна програма "Регионално развитие" да компенсира спирането на проектите със заемно финансиране?
- От 19 юли тръгнаха 4 лота по оперативна програма "Регионално развитие", още два - през август. Но стартиращите са за 150 км пътища - не може да ги сравним с тези над 1500 км от заемните споразумения.
Кой ще плаща лихви по кредитите?
- Държавата.
След като обектите се замразяват, какви средства са необходими за обезопасяването им?
Нормалното действие при спиране на проекти за повече от 6 месеца е да се замразят по правилата, за което са необходими между 5 и 10 млн. евро на обект. Така се оказва, че са необходими около 100 млн. евро за замразяване.
Искам да добавя и още нещо. Бюджетът дължи на фирмите за сертифицирано строителство от проектите около 48 млн. лева, които са фактурирани. Но в същото време има също така и сертификати, които сега се проверяват, за които строителството е изпълнено. Има също така и изпълнено строителство, което тепърва ще се внася за сертифициране. Така че изпълненото е за повече от 48 млн. лева, както се говори.