Работна група решава за инхаус договорите до края на септември

Очаква се до края на месеца работна група, към която са привлечени и външни експерти, да подготви становища по казуса с инхауса и да излезе с предложения как да се продължат договорите. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков по време на изслушване в парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление. Той напомни, че по магистралите, за които има възложени договори по инхаус за строителство с доставчици на материали и механизация и платени аванси, почти не се строи, защото има претенции на изпълнителите за стопанска непоносимост на цените и искане на индексация на материалите и на ползваната техника.
Поне от година България няма сключени договори за текущ ремонт и поддръжка на пътищата. Търсим различно решение, което да е законосъобразно. Водим консултации с Агенцията за обществени поръчки дали е възможно да се направи изключение – при наличие на неотложност за използване на възможността, дадена в чл. 79, ал. 1, т. 4 от Закона за обществените поръчки за договаряне без предварително обявление, докато излязат обществените поръчки по новите договори. Министърът обясни, че от общия бюджет на последно сключените договори за текущ ремонт и зимно поддържане до момента са възложени дейности за 465 млн. лв. и остават неизразходвани 278 млн. лв. С тези средства ще може да се осигури зимната поддръжка на пътищата в 21 области на страната. За 5 области средствата ще се достатъчни за изпълнение на дейността за 3-4 месеца. За трета група те ще са достатъчни за около месец и половина, а за други области няма изобщо ресурс.
На въпрос от Настимир Ананиев от ПП-ДБ дали АПИ има изходните кодове на ТОЛ системата, министър Цеков обясни, че в разпоредбите на закона има ясни текстове, които разписват правата на интелектуалната собственост. Тоест всички авторски и сродни права трябва да са собственост на възложителя, включително и на изходния и програмен код. „Всички програми кодове са предадени през 2018 и 2019 г. на Радослав Миленов, началник на отдел в ТОЛ управлението. В АПИ обаче тези кодове не са открити и затова със случая се занимава ДАНС“, каза министър Цеков. „Това значи, че в случай на прекратяване на договора с КАПШ, на теория държавата няма да може да променя системата“, изрази притеснението си министър Цеков.
Регионалният министър информира още, че в момента НАП прави ревизия на двете фирми - национални доставчици на услуги за електронно събиране на такси за изминато разстояние. Тя е възложена след като в последните години е установено, че се събират много по-малко от планираните средства от винетки и тол такси. Събираемостта трудно надвишава 60%. „Причините за това трябва да се изследват, защото са дълбоки“, каза Цеков. Според него проблемът със събираемостта и отчитането може да се реши, когато се подобри конкуренцията и още компании станат национални доставчици на услуги. И информира, че е пред финализиране включването на нов участник, който чака за регистрация повече от година.