Новият план на Люлин – парк, велоалеи, предимство за пешеходеца
Документът бе разгледан от експертен съвет в НАГ
Повече зелени пространства, приоритет на пешеходното движение, синхрон между велоалеи, улици и булеварди. Това са част от идеите в новия устройствен план на центъра на столичния квартал „Люлин“, който бе разгледан на 5 февруари от Общинския експерт съвет по устройство на територията в Направление „Архитектура и градоустройство“. Изменението на плана за регулация и застрояване на територията е изготвено от архитектурно студио „СитиАрх“ с главен проектант арх. Димитър Младенов. Предстои документът да бъде гласуван от Столичния общински съвет.
История
Първият застроителен и регулационен план на центъра на Люлин е одобрен през 1997 година. От тогава до днес в територията са изградени около 30 броя 5-6 етажни монолитни блокове, нискоетажни сгради на 2-3 етажа и четири високи сгради, оформящи силуета на бул. "Царица Йоана“.
Главната улична мрежа на квартала е напълно изградена, но някои от по-малките улици са построени и асфалтирани частично. Не е реализиран пробивът между ул. „Асен Николов” и ул. „Индира Ганди”. Това до голяма степен блокира строителството по протежение на тази новопроектирана улица, отбеляват проектантите.
Нови обекти в зоната на бул.”Царица Йоана”
Предвижда се доизграждане на зоната със представителни обществено-обслужващи обекти като офис-сгради, хотели, многоетажни магазини, многофункционални сгради.
В близост до метростанцията е определен парцел за строителството на сграда на общинската администрация. Част от нея ще изпълнява функциите на културен дом.
Парк и детски площадки
Планът предвижда създаването на парк „Люлин-Център” с площ от 5 ха покрай протежението на бул. „Панчо Владигеров“. Инвестиционната инициатива е залегнала в Общинския план за развитие с хоризонт 2020 година.
В парка ще се оформи спортна зона с комбинирани игрища, ще се реконструира съществуващата детска площадка до църквата и ще се изградят две нови. В центъра на парка е проектирана лятна сцена за сезонни прояви и мероприятия. Запазва се в максимална степен високата дървесна растителност, която заема югозападната част на парка.
В североизточната част на територията се предвижда детско заведение. Запазват се до голяма степен зелените площи покрай бул. „Царица Йоанна”. В югоизточната част се отрежда озеленена площ с детска площадка.
Транспорт и паркиране
Предлагат се няколко решения за подобряване на комуникационно-транспортното обслужване:
- Промяна на кръстовището на бул. ”Джавахарлал Неру” с продължението на ул. "Асен Николов” при ул. „Индира Ганди”.
- Отваряне на ул. 398 и ул. "Христо Фотев” към бул. ”Джавахарлал Неру".
- Отразяване на трамвайно трасе по бул. „Панчо Владигеров” до ул. „Връх Манчо”.
- Запазване на възможността за продължаваща експлоатация на временното трамвайно трасе № 8 и изместване на уличната регулация и предвидени застройки извън очертанията му. В бъдеще се предвижда това трасе да се използва като велоалея и пешеходна озеленена зона - зелен булевард.
Проектирани са нови паркинги, тъй като съществуващите паркоместа не са достатъчни:
- Създаване на нови улични паркинги, съчетани с подземни гаражи, в близост до трамвайното трасе - общо 225 паркоместа
- Изграждане на подземни гаражи под спортни площадки
Велосипедно движение
Предвиждат се скоростни велоалеи по западния тротоар на бул. “Панчо Владигеров” и по северния на бул.”Царица Йоана”, довеждащи по западния тротоар на ул. “Фортов път” и по трасето на трамвай №8.
Велоалеите са обвързани със спирките на метрото, центъра на район “Люлин” и съседните микрорайони. Всички велоалеи са синхронизирани със схема на веломрежата в ж. к. “Люлин”, изготвена към ОУП на София.