Метрото на София: Близки и далечни перспективи
Напредват процедурите по продължението на метрото до Симеоновския лифт
Подготвят се регулационните планове за продължението на първата метролиния от Бизнес парка до бъдещата долна станция на Симеоновския лифт. Това съобщи пред bloombergtv директорът на „Метрополитен“ инж. Стоян Братоев. Целта е да се направи директна връзка между метрото и планината, където да има и буферен паркинг. „Всичко е съгласувано със Столична община - вече имахме няколко срещи с проектантите, които разработват продължението на лифта, така че да се съвмести лифтовата станция с новата спирка на метрото. Може би ще се наложи актуализация на връзките с метростанцията, за да се намери най-удобното решение. Процедурите вървят, но е трудно са каже кога ще приключат“, обясни инж. Братоев.
Планира се и изграждането на междинна станция между първата и втората линия на метрото на бул. “Панчо Владигеров” в ж.к. „Обеля“. Първоначалната идея бе съоръжението да се реализира по метода на публично-частното партньорство. Πpeз 2017 г. чacтeн инвecтитop, пpитeжaвaщ гoлям тepeн нaблизo, пpeдлoжи дa ocигypи чacт oт cpeдcтвaтa зa пpoeĸтa. Инвестиционните му планове обаче не можаха да се осъществят и идеята отпадна, обясни инж. Братоев. В началото на миналата година Столична община обяви търг за изготвяне на идеен проект на новата метростанция.
Има проектна готовност и за продължението на първата линия на метрото в Люлин по бул. "Царица Йоанна" до Околовръстното шосе с още две метростанции. Едната от подземните спирките ще се намира на кръстовището между бул. „Петър Дертлиев“ и Околовръстното шосе, където ще бъде изграден голям буферен паркинг.
В следващите 4 – 5 години ще се изграждат последните два етапа от третия метродиаметър – 3 км с 3 метростанции по трасето на бул. „Владимир Вазов“ до кв. „Левски“ и участъкът от 6 км с 6 метростанции от Военна Академия до зала "Арена Армеец" и бул. „Цариградско шосе“. В момента в ход е търгът за избор на изпълнител за първото трасе. През пролетта ще бъде обявена обществената поръчка за втората отсечка. Финансирането ще бъде договорено през следващия програмен период на ЕС.
В по-далечна перспектива е продължението на втория лъч на метрото от мол „Парадайз център“ в посока Студентски град. Предстоят обсъждания дали в този участък да се изпълни проектът за изграждане на трамвайна линия. Ако той се реализира, може да се окаже, че инвестицията в продължението на метроучастъка не е ефективно, коментира инж. Братоев.
Под въпрос остават идеите за изграждане на метро до Банкя, Божурище и Панчарево, тъй като в момента в тези направления няма достатъчно натоварване с пътници. „Решенията не могат да се защитят икономически. Ако има потребност в бъдеще ще се реагира по подходящ начин. Това е далечна перспектива, но не сме затворили вратата“, разказа директорът на „Метрополитен“.
В момента се изграждат два етапа от третия лъч на столичното метро. Единият е от „Красно село“ през НДК и Орлов мост до ж.к. „Хаджи Димитър“. Става дума за 8 километра с 8 метростанции. Вторият етап е участъкът от „Овча купел“ до Околовръстно шосе и „Горна баня“. Първата отсечка ще бъде пусната в експлоатация през тази година, а втората през 2021 година.