Инж. Апостол Минчев: Идеята за строителство на АМ „Рила“ е изключително добра
Идеята за строителството на автомагистрала „Рила“, известна като далечен южен обход на София, свързващ автомагистралите “Струма”, “Тракия” и Хемус”, е изключително добра от гледна точка на свързаността и извеждането на трафика извън София. Това заяви председателят на УС на АПИ инж. Апостол Минчев, който заедно със заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството инж. Тодор Анастасов участва в кръгла маса „Автомагистрала „Рила” - свързаност, коридори, перспективи”, организирана от Форума за балкански транспорт и НТС по транспорта.
Изграждането на АМ „Рила“ би подпомогнало развитието на туризма в Югозападна България и икономическите инициативи на региона. Идеята датира от повече 20 години, за това време нищо не е реализирано, съобщи инж. Минчев като изрази надежда процедурите по нея да стартират в близко бъдеще.
Трябва да търсим начини да използваме публично-частното партньорство или концесионирането, така че да си подобрим свързаността и обслужването на хората, каза зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Тодор Анастасов. Първите обекти, които са били обект на публично-частно партньорство или концесия, са били тунелите, след това магистралите. Това е възможност, които не използваме в България, особено за смислени, икономически обосновани и ефективни проекти.
Скоростен път „Рила“ би трябвало да свърже магистралите Струма, Тракия и Хемус, преминавайки край Дупница и Самоков. Според една от разработките при яз. "Искър" трасето се разделя на два клона. Първият достига магистрала Тракия при Мирово, а вторият излиза при Вакарел, след това от Нови хан покрай Елин Пелин и достига магистрала Хемус при Потоп. Приблизителната дължина на трасето е около 80 км. Предпроектните проучвания за строежа започват в началото на 2008 г., през 2011 г. правителството решава вместо магистрала да бъде изграден скоростен път.