Европейски експерти се запознаха с прогреса на модернизацията на жп линията Елин Пелин – Костенец
Водещи специалисти от Германия, Австрия, Италия, Швейцария, Франция и България посетиха и разгледаха изграждането на Лот 3 от проекта за модернизация на жп участък Елин Пелин – Костенец. Това посещение е част от конгреса „Железопътен форум – 2024“, организиран от Съюза на европейските асоциации на железопътните инженери (UEEIV).
Европейските колеги бяха запознати с проекта, който е ключов за основната жп магистрала между Изток и Запад, включваща важния за България и съседните държави европейски коридор номер 8 и преминаваща през TEN-T мрежата.
Строителството на жп участък Елин Пелин – Костенец се реализира със съфинансиране от Кохезионния фонд чрез Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“. Третия лот на жп участъка, който включва трасето между Ихтиман и Костенец се изпълнява от консорциум „Щрабаг Джи Пи Рейл 2017“ ДЗЗД, включващ фирмите „Джи Пи Груп“ АД, Страбаг АГ – клон България, Страбаг Сп. з. о. о. – клон България, и Щрабаг Рейл Гмбх.
Милен Минков, ръководител на проекта, представи на делегацията най-дългия тунел в обхвата на трасето. „Лот 3, който „Джи Пи Груп“ АД изпълнява, е най-сложната част от цялото трасе. Предвидено е изграждането на 8 тунела с обща дължина 5.5 км. Четири от тях ще бъдат изградени по Новия австрийски тунелен метод. Тунел №3, който виждате днес, е най-дългият – 2200 метра“, обясни Минков. Той допълни, че проектът включва и изграждане на видаукти, подпорни стени и изцяло нов релсов път.
Инж. Калин Захариев, ръководител по тунелно строителство в „Джи Пи Груп“ АД, сподели подробности относно изграждането на тунел №3. „До момента сме изпълнили 45% от прокопаването на съоръжението. Основното предизвикателство пред проекта са променливите и тежки геоложки условия.“
Митко Рашков, член на строителния екип на компанията, показа на делегацията видео кадри от строителството и детайлно отговори на въпросите на участниците, предоставяйки ценна информация за различните етапи на проекта.
Тази инициатива е важна стъпка към подобряване на транспортната инфраструктура в България и за укрепване на железопътните връзки в региона.