Булевард „Тодор Каблешков“ – най-важната улица на София

На 01.12.2020 г. бяха обявени десетте транспортни проекта на София за следващите 5 години. За тяхното финансиране ще се сключи заем от 60 млн. евро (120 млн. лева) с Европейската инвестиционна банка (ЕИБ). Проектите са учудващо добре подбрани. Аз имам резерви към два от тях (ремонта на тунела към Люлин заедно с трамвайното трасе и така наречения „зелен ринг“), но това не променя мнението ми като цяло. Повечето са нови трасета, които подобряват транспортната система на София. Сравнително малко са обектите за преасфалтиране и ремонт, което дълги години беше приоритет за инвестициите в транспортната мрежа. Видимо новите заместник кметове по транспорта и по строителството (Кристиан Кръстев и Ангел Джоргов) имат различни приоритети от предишните...
В тази проекти има един голям присъстващ – бул. „Тодор Каблешков“ и един голям отсъстващ – бул. „Илиянци“.
Бул. „Илиянци“ е големият отсъстващ, защото неговото доизграждане от 800 метра от Северна скоростна тангента(ССТ) и разширение от 1000 метра до ж.п.надлеза ще намали рязко (в пъти) паразитния за града товарен трафик от и до най-голямата производствена зона в София (съоръжението със ССТ е построено заедно със 150 метрова улична отсечка на юг и вече 5 години стои неизползваемо). Но за този проблем, както и за идеята за Софийски интермодален терминал на гара Илиянци ще пиша отделно. Все пак в проектите присъства другият построен и неизползваем изход от ССТ към бул.“Владимир Вазов“ и бул.“Ботевградско шосе“...само че този изход ще има смисъл общо за града едва след като се изгради Източна тангента в частта й от бул.“Ботевградско шосе“ до бул.“Асен Йорданов“.
Сега за главното – за бул. "Тодор Каблешков".
Големият присъстващ в програмата е отсечката на бул. „Тодор Каблешков“ от ул.“Луи Айер до бул.“Симеоновско шосе“(в трасето наречено бул.“Тодор Каблешков“ винаги се е включвала и ул. „Филип Кутев“ и отсечката след ул. „Филип Кутев“ до Симеоновско шосе). Този проект от програмата може да се определи като най-важен, но в същото време и най-тежък и сложен. Реализацията му е свързана с множество процедури по отчуждаване, с много голям финансов ресурс и за отчуждаването и за строителството му (което обяснява включването му в заема от ЕИБ, въпреки че определените 42 милиона лева едва ли ще са достатъчни за трикилометровото ново трасе, като се има предвид цената на току що завършената реконструкция на булеварда от „България“ до „Луи Айер“, и то само за едно платно...), както и с необходимост от добра координация в администрацията. Промените на структурата на Столична община от 19.12.2019 година с преместване на дирекция Инвестиционно отчуждаване към ресора на Главния архитект и обединяването на строителството в едно направление към един ресорен зам.кмет, както и заявените намерения за тясна координация между двете направления, дават известен оптимизъм, че проектът може се случи. Защото частта на булеварда (неговото южно платно) от бул. „България“ до ул. „Костенски водопад“ бе отчуждено преди 13 години (тогава отчуждаването беше също към Главния архитект – преди да го преместят 2010 г. към зам.кмета по инвестиции и строителство) за десен Перловски колектор с идеята веднага след изграждането на колектора да се изгради южното платно. Това обаче се случи чак след 10 години...
Защо този проект е най-важен и защо булевард „Тодор Каблешков“ е най-важната улица на София. Защото те са съществена част от третия градски ринг и заедно с бул. „Г.М.Димитров“и бул. „Асен Йорданов“ са най-доброто трасе, което може да изведе голяма част от паразитния трафик от центъра на София, да създаде удобни връзки между южните и източните квартали на София и да осигури тяхното много добро обслужване с градски транспорт. Освен това пресича всички важни радиали на София от югозапад до североизток – бул. „Цар Борис ІІІ“, бул. „България“, бул. „Черни връх“, Симеоновско шосе, бул. „Драган Цанков, бул. „Цариградско шосе“ и бул. „Шипченски проход“ (а в бъдеще след изграждането на Източна тангента и бул. „Ботевградско шосе“ и бул. „Владимир Вазов“). Това трасе съществува (с различен профил в различните части) с изключение точно на тази част – от ул.“Луи Айер до бул.“Симеоновско шосе“, като в отделните му отсечки през последните 40 години години е одобрявано с частични регулационни планове. Целият булевард „Тодор Каблешков“ до бул.“Симеоновско шосе“ по регулация е с профил две платна по три ленти и трамвайно трасе на самостоятелно платно по средата.
Така че фактът, че тази отсечка е включена в програмата заслужава адмирации и нейната реализация ще бъде сериозен успех в развитието на транспортната София.
Какво обаче допълнително трябва да се има предвид.
Както бе казано цялостното трасе на бул. „Тодор Каблешков“не е хомогенно като профил, независимо, че регулационно въпросът е решен. Сериозни отчуждавания са необходими за реконструкцията и разширението му между бул. „България“ и бул. „Братя Бъкстон“, като най-спешно е разширението между ул.“Ген.Стефан Тошев“ и бул. „Братя Бъкстон“. Една друга част от трасето – от бул. „Братя Бъкстон“ до бул. „Цар Борис ІІІ“ бе реализирана преди три години, но не в съответствие с действащия подробен градоустройствен план, а с по две ленти в посока без възможност за бъдещо трамвайно трасе.
Освен това като част от ринга, бул.„Г.М.Димитров“ изисква сериозна реконструкция и разширение за да поеме ново движение. Тази отсечка и в момента е много тежко натоварена и ще блокира тотално, ако не се реконструира преди да се реализира пробива „Черни връх“ – Симеоновско шосе. Без разширение и реконструкция на бул.„Г.М.Димитров“, усилията за провеждане на бул. „Тодор Каблешков“ вместо да донесат полза, ще създадат нови и по-големи проблеми. Подобни проблеми се получиха преди месец при предсрочното отваряне за движение на отсечката от околовръстния път между Младост и Горубляне без да е довършен възелът на Горубляне... За реконструкцията на отсечката на бул.„Г.М.Димитров“ от бул.“Драган Цанков“ до Цариградско преди 8-9 години се разработиха няколко варианта, но не се стигна до окончателно решение.
При изграждането на новото трасе, особено важно е да се вземе цялостно решение за развитието на градския транспорт. Във всички разработки и на ниво общ план и на подробните устройствени планове, по бул. „Тодор Каблешков“ е заложено развитие на трамвайно трасе на обособено платно с ширина 7,5 метра в средата на булеварда. И това е от бул. „Цар Борис ІІІ“ като продължение на трамвая от бул. „Овча купел“ до Симеоновско шосе. Покрай проекта за пробива се прокраднаха и идеи заедно с него да се изгради само трамвайно трасе от бул. „България“ на изток и да се свърже с трамвая по бул. „Черни връх“. Това би било груба грешка – ефектът на обслужване на гражданите е минимален, инвестицията ще е значителна, а допълнителното натоварване на двете възлови кръстовища може да доведе до много тежки задръствания (не че сега ги няма). За тази част от ринга е много важно да има единно трасе на градския транспорт. Защо е важно да има цялостен транспортен маршрут.
Защото той пресича радиалите, по които преминават и най-важните трасета на градския транспорт на София:
- по бул. „Цар Борис ІІІ“ – трамвай
- по ул. “Ген.Стефан Тошев“ – тролейбус
- по ул. “Костенски водопад“ – тролейбус
- по бул. „България“ – трамвай
- по бул. „Черни връх“ – метро и трамвай
- по бул. „Симеоновско шосе“ – автобус
- по ул. „Никола Габровски“ – автобус и бъдещ трамвай
- по бул. „Драган Цанков“ – метро и автобус
- по бул. „Цариградско шосе“ – автобус и тролейбус
- по бул. „Шипченски проход“ – трамвай и бъдещо метро
Или това е булевардът, по който маршрут на градски транспорт ще прави връзка с два (а в бъдеще и с трите) метродиаметъра, както и с две (а в бъдеще и с трите) скоростни трамвайни трасета. Отделно от това ще има връзка и с важни тролейбусни и автобусни маршрути
От Симеоновско шосе на изток обаче трамвайно трасе практически е невъзможно да се реализира.
Както и по новореконструираната отсечка от бул. „Братя Бъкстон“ до бул. „Цар Борис ІІІ“. Аз многократно съм предлагал трамвая да се замени с тролейбус. В София тролейбусните трасета основно преминават през центъра, с много завои, тесни улици и невъзможност за поддържане на добра скорост. Може би това е една от причините да има резерви към този вид транспорт. Бул. „Т. Каблешков“ обаче е с много добри параметри и много добър профил за тролейбус, с възможност за изграждане на джобове за спирки и за отделяне на дясна самостоятелна бус лента. Впрочем спомням си какви епични борби бяха да се допусне тролейбусно трасе по бул.“Цариградско шосе...а сега е много добре работещи екологицен маршрут на градския транспорт. Тролейбусът дава възможност за по-добро регулиране на интензивността на движение, което значи и осигуряване на по-голяма честота в час пик. Освен това тролейбусът може спокойно да мине по бул. „Г.М. Димитров“ и бул. „Асен Йорданов“. При тролейбуса няма конфликт между пътници и автомобили на спирките както при трамвай в средата на улицата. За една част от трасето има изградена контактна мрежа, за депо може да се ползва тролейбусното депо „Искър“, до което има съществуваща връзка по бул. „Асен Йорданов“, а за обръщало от запад – трамвайното обръщало при стадион Славия (то от години се ползва само като резервно от трамваите).Не е без значение и съществената разлика в инвестицията при двата вида транспорт. Разбира се може да се провери и вариант с електробуси, но засега опитът показва, че те са по подходящи за по-къси и по-малко натоварени маршрути.
Веднага след обявяването на проекта „Тодор Каблешков“, „Спаси София“ излязоха с революционно предложение за кръстовище на две нива на бул. „Черни връх“ и бул. „Тодор Каблешков“.
При всички проблеми по трасето, тотална неяснота по цялостното развитие на големия проект „бул. Тодор Каблешков“, да се говори за подлез при бул. „Черни връх“, който в сегашната ситуация води от никъде до никъде, е много меко казано безсмислено. Освен това там под улицата има канал 1400 мм, газопровод, водопроводи два броя (единия магистрален), отливна шахта с размери 6 на 4 метра, електрически кабели 110 киловолта и т.н. Обикновено при такива случаи на експертен съвет в Националния център преди много години инж. Илия Тодоров (светла му памет) казваше „...млади колеги, когато виждате, че отгоре няма нищо, то не значи, че можете да правите всичко – отдолу може да е пълно с инженерни мрежи…“. Когато се предлагат „революционни“ идеи за София, е добре да се преценява времето, смисъла и актуалността им.
Аз уважавам желанието на хората от „Спаси София“ да съдействат за по-доброто развитие на града ни, но нека се помъчат да не работят на парче, а по-наедро, стратегически. И да се постараят да развият идеите си наистина визионерски. Струва ми се, че те по-могат от визионерите на заплата...
И понеже имам впечатление, че тяхното влияние върху решенията за столицата напоследък става все по- значително, е добре да го ползват умно и стратегически, за да има наистина полза…
Този материал може да го намерите и на блога на арх. Петър Диков