ПЧП и инфраструктура: Политическа стабилност, реалистични очаквания, правилна финансова схема
Камил Блажек, регионален ръководител за проекти и инфраструктура на Kinstellar

Потенциалът за ПЧП инфраструктурни проекти в региона е много голям, до момента реализациите са малко. Имаме офис в България от миналата година и смятаме, че в инфраструктурния сектор предстои сериозна работа, защото не е малко липсващата инфраструктура. Инфраструктурата е предпоставка за растеж и това е причина правителствата да подкрепят реално сектора, не само на хартия. Проектите при ПЧП обикновено изискват политическа и икономическа стабилност. Чисто финансовите разходи обикновено са по-високи, но най-голямото им предимство е, че инфраструктурата се подобрява бързо и може да доведе до подобрение на икономиката.
Kinstellar е водеща независима правна компания в Централна, Източна и Югоизточна Европа Европа, Турция и Централна Азия, с офиси в Алмати, Белград, Братислава, Букурещ, Будапеща, Истанбул, Прага и София, с фокус върху висококачествени услуги по комплексни транзакции, свързани с няколко юрисдикции.
Успешен пример: Магистрала R1 - Словакия
Пректът е публично-частно партньорство с VINCI CONCESSIONS и Meridiam Infrastructure, което включва проектиране, строителство, финансиране, експлоатация и поддръжка на 52 км от магистралата R1. Подготовката, проектирането и строителството са извършени през 2008 - 2012, срокът на концесията е 2012 - 2042, като експлоатацията започва през ноември 2012 г. Изпълнител на строителната част е Granvia Construction, част от EUROVIA, а експлоатацията се извършва от Granvia Operation, част от VINCI. Стойността на проекта е 1.2 млрд. евро със синдикирано финансиране от 40 банки през 2009 г. - точно след началото на финансовата криза с цел разпределение на риска. Една от причините за успешната реализация на проекта е подкрепата от правителството. Проектът е рефинансиран с еврооблигации през 2013 г., за което голяма роля изигра и ЕБВР. Ние консултирахме частния партньор по проекта.
Неуспешен пример: Магистрала D3 - Чехия
Проектът е планиран публично-частно партньорство - проектиране, строителство, финансиране, експлоатация и поддръжка на 70-километрова отсечка от магистралата D3 между Прага и Южна Бохемия. Инвестиционните разходи се оценяваха на 1.1 млрд. евро. Плановете са обявени през 2005 г., пилотният проект за концесия е одобрен през 2008 г. като DBFO. Тръжната процедура премина през серия от обжалвания и прекратявания, проектът беше изменян. Финансирането за част от проекта в крайна сметка беше осигурено през 2012 г. от европейските структурни фондове.
Причините за неуспеха не са икономически, защото рейтингът на Чехия е по-добър от Словакия. Те са свързани повече с финансовите рискове, които са всъщност основните рисковете по самия проект, а именно дълги строитени периоди, риск на подготвителния етап и отчуждителните процедури, несигурност на високите начални капиталови разходи и рисковете на политическата нестабилност. Експлоатационните рискове на такъв проект са по-малки.
Регионалните предизвикателства в региона на Централна, Източна и Югоизточна Европа включват липсата на политическа стабилност - например в Словакия правителството беше силно по време на целия мандат, докато в Чехия имаше коалиция от четири участника и никога нямаше ясна политическа воля за проекта, министри на транспорта се сменяха всяка година и това беше основната причина за провала на проекта.
Невинаги липсата на добра правна рамка е причина за неуспеха на ПЧП проектите - те често могат да бъдат реализирани при силна политическа ангажираност и стабилност.
От тази гледна точка в България, където политическата нестабилност не е непозната, може да бъде създаден орган, който да гарантира, че рамката на дадени проекти няма да се промени с ново правителство, което се надявам ще бъде направено и в Чехия от миналата година.
Сред другите предизвикателства в сектора са прозрачност при обществените поръчки, възприемането на региона от инвеститорите, слабата подкрепа за проектите от правителствата, липсата на последователност във времето, тръжни процедури, които често довеждат до нелоялна конкуренция и прекалено ниски цени. Такъв проект имаше и в Чехия с едва 40 млн. евро бюджет, което беше прекалено малко за покриване на разходите.
Основните съставки на успешните ПЧП инфраструктурни проекти са политическа стабилност, ангажираност, реалистични очаквания от всички страни, правилна финансова схема, участие на различни институции, при възможност комбиниране и ефективно използване на европейски фондове.