През март обявяват поръчката за проектант на пътя Русе - Велико Търново

През март ще бъде обявена обществена поръчка за избор на изпълнител за проектирането на Републикански път I - 5 Русе - Велико Търново, обяви по време на представяне на проектни идеи с широко обществено значение, приоритетни за регионалното развитие в Русенска област губернаторът на област Русе Стефко Бурджиев. Пътят Русе – Велико Търново е основен приоритет в Областната стратегия за развитие на област Русе 2014 - 2020 г.
Проблемите в участъка са свързани с продължителни забрани за изпреварване с пътни знаци и непрекъсната линия на хоризонтална маркировка, които водят до силно колебание на скоростта спрямо средната скорост на участъка. Големите колебания в скоростта водят до силно взаимодействие между транспортните средства в потока и влошаване на безопасността и ефективността на движението по участъка. По участъците с продължителни наклони се образуват колони ("пакети") от товарни автомобили, където скоростта спада под ограничената за участъка и води до влошаване на безопасността и ефективността на превозния процес.За периода 2004 - 2014 г. пътнотранспортните произшествия (ПТП) в участъка на територията на област Русе са общо 1864, при които броят на убитите е 114 души, на ранените – 502.
Около 70% пътя Русе – В. Търново са с еднолентово движение в едната посока в участъците с ленти за изпреварване при изкачване. Около 40% са ограниченията на скоростта със знаци в двете посоки, останалите 60% са без ограничение, ако не се отчете нормативно определеното.
Скоростта на движение на път I-5 обхваща до 40 km/h - около 5.3% от пътния участък; до 50 km/h - около 28.5%; до 60 km/h - около 3.8%; до 70 km/h - около 1.6%; до 80 km/h - около 1.1%,
Фактическото транспортно натоварване е до 60% от пропускателната способност на пътя. Товарното движение е около 30%, като 25% от него представляват транзитно движение за участъка.
Два са потенциално осъществимите варианта, ако се изключи най-добрият – магистрала за републикански път I-5 Русе – Велико Търново. Първият е реконструкция чрез изграждане на ленти за изпреварване и развръзки по отклоненията на пътния участък, вторият - изграждане на двулентов път по участъка.
Очакваните ефекти от реализацията на вариант 1 са свързани с частично подобряване на безопасността на движението, като ще се избегнат ПТП от изпреварване и някои от последователното сблъскване; частично премахване на някои от местата с концентрация на ПТП; слабо повишаване ефективността на движението (превозния процес) от повишаване на средната скорост на движение; частично подобряване на комфорта за участниците в движението от разделяне на движението на развръзките и допълнителните ленти за изпреварване.
Вторият вариант е добър и осигурява подобряване на безопасността на движението, като ще се избегнат ПТП от изпреварване и някои от последователното сблъскване, както и такива от загуба на устойчивост и напускане на платното за движение. Този вариант предвижда напълно или частично премахване някои от местата с концентрация на ПТП; повишаване на ефективността на движението (превозния процес) отповишаване на средната скорост на движение, както и изглаждане на скоростта на движение; намаляване разходите от горива и амортизация на автомобилите средства; подобряване на комфорта за участниците в движението от разделяне на движението на смесения транспортен поток в отделни ленти за леки и тежкотоварни автомобили.
Хронология на инициативи и предприети действия за път І-5 Русе – Велико Търново:
* 2010-2011 г. - предложение до МРРБ за състав на група с представители на заинтересованите държавни и местни власти, МЗХ и МОСВ за логистична подкрепаза прединвестиционно проучване на път І-5 Русе – Велико Търново * Решение на МС от 30 август 2011 г. – обявен за обект с национално значение * 2013 г. - съвместна работна среща на областите Русе и В.търново на тема "Подобряване безопасността на движение по път I-5 Русе – В. Търново с оглед необходимостта от реализация на проект за изграждане на скоростен четирилентов път I-5 Русе – Велико Търново с габарит Г-20 * 2013 г. - участие в заседание на Държавната обществено-консултативна комисия по проблемите на безопасността на движение по пътищата * 2014 г. - решение на Секторната комисия в областта на транспорта и енергетиката за ясна и категорична аргументация на МРРБ и АПИ относно реконструкцията на път I-5 в скоростен път тип Г20 |
Още проекти в региона Губернаторът направи подробен анализ на безопасността на движение по републиканските пътища на територията на Русенска област и намаляване предпоставките за пътнотранспортни произшествия на някои участъци с влошено експлоатационно състояние, както и съоръжения, нуждаещи се от спешен ремонт. Той представи проектни идеи за подобряване на транспортната достъпност до района на бившия Комбинат за тежко машиностроене чрез изграждане на градска железница; изграждане на туристически (вело- и пешеходен) маршрут "Поломието" Русе – с. Иваново – с. Червен – с. Пепелина, област Русе; на демонстрационно селище с нулеви въглеродни емисии в Образцов чифлик; комуникационно решение за изграждане на кръстовище на две нива (в района на Дунав мост). |