Инвестициите в екологични проекти
Довършват обекти по ОПОС 2007 - 2013 за 3.5 млрд. лв., новата програма на стойност 1.8 млрд. евро


Основен източник на финансиране в секторите "Води" и "Отпадъци" остава оперативна програма "Околна среда" относно базисната екологична инфраструктура, за която България има ангажименти и към Европейския съюз.
На първо място става дума за изграждане и модернизация на канализационните мрежи и пречиствателните станции за отпадъчните води и подобряване на системите за питейни води, изграждане на пречиствателни станции за тях.
В сектор "Отпадъци" ангажиментите са свързани с регионални системи за управление на отпадъците, рекултивация на стари сметища и на системи за предварително сепариране, третиране и обезвреждане на отпадъците.
Сериозен проблем е и подобряване на качеството на атмосферния въздух. Общините с превишение на нормите за фини прахови частици във въздуха имат разработени общински програми, като по програма "Околна среда" 2014 - 2020 е предвидено финансиране по специална ос.
Оперативна програма "Околна среда" 2007 - 2013
В момента по програмата се изпълняват 243 проекта, завършени са 200 на обща стойност над 244 млн. лв. В изпълнение са 243 проекта. Общият бюджет възлиза на близо 3.5 млрд. лв. Той е разпределен между приоритетните оси в секторите "Води", "Отпадъци" и тези, свързани с опазването, поддържането и управлението на защитените територии и зони. След отблокиране на средствата по програмата, през ноември и декември са разплатени близо 114 млн. лв., а общият обем на разплатени средства възлиза на над 2.5 млрд. лв.
В Столичната община предприетите мерки водят до намаляване до 5 пъти замърсяването на въздуха с фини прахови частици. В Плевен, Стара Загора, Варна и Бургас се подновява градският транспорт, доставени са всички 20 трамвая, 10 метровлака, 46 автобуса от общо 126 и всички 100 тролейбуса.
Сектор "Води"
Приоритетна ос 1: "Подобряване и развитие на инфраструктурата за питейни и отпадъчни води и подобряване на качеството на атмосферния въздух."
Към 16 декември 2014 г. общият размер на договорените средства по приоритетната ос е 4.282 млрд. лв. (над 170 % от средствата за сектора). Изплатени са близо 1.966 млрд. лв. (над 78% от средствата за сектора).
Успешно изпълнени са 106 проекта с усвоена безвъзмездна финансова помощ в размер на 209 млн. лв., от които 94 договора по процедурата за техническа помощ за подготовка на инвестиционни проекти, 11 договора за изграждане на инфраструктура на общините Бургас (кв.Долно Езерово), Вълчи Дол, Вършец, Главиница, Каварна, Перник, Попово, Приморско, Столична община, Руен и Хисаря, и проектът на Басейнова дирекция - Благоевград за Разработване на планове за управление на речните басейни.
По приоритетната ос се изпълняват 129 договора (16 за техническа помощ, 14 за изграждане на ВиК инфраструктура, 26 за подготовка и изграждане на ВиК инфраструктура, 63 за изграждане на ВиК инфраструктура, 1 проект за укрепване на капацитета на структурите, ангажирани в процеса на реформиране на ВиК сектора, 4 проекта за разработване на планове за управление на риска от наводнения, 1 проект за повишаване капацитета на териториалните структури на Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" - МВР за реакция при наводнения и 4 проекта за подобряване качеството на атмосферния въздух чрез осигуряване на екологични превозни средства на градския транспорт).
Изградени са 13 пречиствателни станции за отпадъчни води (ПСОВ) – Троян, Хисаря, Вършец, Руен, Провадия, Сопот, Лозница, Пирдоп, Тунджа, Ябланица, Бяла Слатина и Козлодуй.
Сектор "Отпадъци"
Приоритетна ос 2: "Подобряване и развитие на инфраструктурата за третиране на отпадъци".
Към 16 декември 2014 г. общият размер на договорените средства по приоритетната ос възлиза на 853 млн лв. (или около 119% от бюджета на ос 2). Изплатени са над 354 млн.лв. (над 49% от бюджета на ос 2).
По приоритетната ос се изпълняват 25 договора - 4 договора за техническа помощ, 20 договорa за изграждане на регионални системи за управление на отпадъците в Аксаково (Варна), Борово (Бяла), Ботевград, Бургас, Велико Търново, Видин, Габрово, Добрич, Луковит, Малко Търново, Никопол, Панагюрище, Перник, Плевен, Разлог, Самоков (Костенец), Столична община, Стара Загора, Хасково и Ямбол и 1 договор за изпълнение на дейности по закриване и рекултивиране на общински депа за битови отпадъци, които не отговарят на нормативните изисквания.
Успешно изпълнени са 24 проекта по процедурата за техническа помощ за подготовка на инвестиционни проекти. Общата усвоена БФП по тези проекти възлиза на 10,6 млн. лв.
Изградени са две депа - в Ботевград и София, които обслужват население от над 1.6 млн. жители, с общ обем над 3 млн. куб. м, капацитет за депониране над 170 хил. т/ г. и над 70% от отпадъците ще бъдат оползотворени.
Предстои изграждане на още 19 депа за твърди битови отпадъци с общ капацитет от над 16 млн. т отпадъци.
Целеви индикатори
* Общини, които обхващат регионалните системи: 102 бр.
* Населени места, които обхващат регионалните системи: над 2000 бр.
* Обслужвано население: 4.177 млн. души
* Общ капацитет на депата: 18.4 млн. т
* Общ капацитет на клетките, които се изграждат по ОПОС: 6.2 млн. т
* Сепариращи инсталации: 11 бр. с капацитет 294 хил. т/годишно
* Компостиращи инсталации: 19 бр. с капацитет 180 хил. т/годишно
* Претоварни станции: 9 бр.
* Центрове за рециклиране: 10 бр.
* Съоръжения за рециклиране на едрогабаритни и отпадъци от строителство и разрушаване: 9 бр.
* Територия, която обхващат регионалните системи: 45 хил. кв. км (близо 41% от територията на страната)
Размразяването на плащанията
На 14 ноември Европейската комисия информира България, че плащанията от европейските фондове по програма "Околна среда" за 2007 - 2013 г. се възстановяват. Комисията ще започне с изплащане на 166 млн. евро от Европейския кохезионен фонд и 74 млн. евро от Европейския фонд за регионално развитие. Това е резултат на подобряване на системите за управление и контрол. Бенефициентите продължиха да изпълняват инфраструктурните проекти при спряно финансиране не само от ЕК, но и от националния бюджет, в продължение на пет месеца.
В началото на 2013 г. Европейската комисия задейства процедура, в резултат на която плащанията на европейски фондове бяха спрени временно заради съмнения за нередности, свързани с обществените поръчки при изпълнение на проектите и слабости в системите за управление и контрол на програмата.
След извършен одит в България през октомври 2014 г. службите на комисията стигнаха до извода, че всички предложени коригиращи мерки са били приложени. Това значително ще намали риска от грешки и нередности при използването на средствата в бъдеще.
Рискът от загуба на средства
Рискът от загуба на средства от фондовете на ЕС е намален драстично въпреки спирането на плащанията към бенефициентите на програмата за около 5 месеца (от 15 март до 8 август 2014 г.), налагането на плоска финансова корекция по програмата и проблемите с ДДС във водния сектор. Рискът от загуба на средства, който към началото на ноември варираше от 145 до 205 млн. евро, беше намален до 22 млн. евро по Европейски фонд за регионално развитие. През последните два месеца беше възстановено темпото по разплащане към бенефициентите по ОПОС след спирането на плащанията към общините. За ноември и декември бяха изплатени близо 350 млн. лева. За намаляване загубата на средства от европейските фондове Управляващият орган на оперативна програма "Околна среда" претендира пред Европейската комисия признаване на суми за забавяне в резултат от обжалвания на процедури по обществени поръчки и форсмажорни обстоятелства. При одобряване на претендираните суми от страна на комисията ще се достигне до изчислената загуба от 22 млн. евро по ЕФРР.
ДДС при водните проекти е недопустим разход
ДДС не е допустим разход за финансиране по проекти от приоритетна ос 1 на ОПОС
В началото на декември УО на ОПОС уведоми бенефициентите на програмата, че предвид измененията в Закона за водите (ДВ бр.103 от 29.11.2013 г.), в сила от 03.12.2013 г., общините предоставят експлоатацията на ВиК инфраструктурата на ВиК оператори чрез договори, сключени по Закона за водите или Закона за концeсиите. По силата на тези договори е налице бартер, при който дейността на общината е облагаема по ЗДДС, поради което за получените стоки и/или услуги възниква право на приспадане на данъчния кредит по реда на ЗДДС, т.е. разходът е недопустим за финансиране по ОПОС.
В тази връзка са издадени указания на Министерството на финансите - Указание УК- 1/15.01.2014 г. и Указание №91-00-137/24.03.2014 г. относно прилагане на ЗДДС за възстановяването на ДДС от НАП и определянето му като допустим разход по оперативните програми.
Новата ОПОС 2014 - 2020
Общата стойност на новата ОПОС е 1.8 млрд. евро, което е малко по-голям ресурс спрямо старата, има две нови приоритетни оси - за подобряването на качеството на атмосферния въздух и за превенцията и управлението на риска от свлачища и наводнения, съответно с ресурс - за подобряване на качеството на атмосферния въздух - близо 60 млн. евро, за превенция и управление на риска от наводнения - близо 60 млн. евро, и за свлачища - близо 20 млн. евро, които ще подпомогнат националните политики.
Приоритетна ос 1 включва изграждане на ВиК инфраструктура, мерки за събиране, отвеждане и пречистване на отпадъчните води, насочени към агломерации с над 10 000 е.ж., мерки за осигуряване на чиста и безопасна питейна вода за населението.
Предстоят технически срещи с ЕК за уточняване на някои детайли, основно свързани с приоритетна ос 1 - "Води", във връзка с изричното изискване на ЕК да бъдат изпълнявани проекти, които изцяло отговарят на принципите, заложени във ВиК стратегията, приета от България през 2013 г. За да не бъдат нулеви следващите 3 години по "Околна среда", МОСВ и МРРБ провеждат преговори с Европейската комисия, за да започне възможно най-скоро реализацията на т.нар. безусловно необходими проекти, за които има добра проектна готовност и които обхващат агломерации с над 10 000 жители. Основни бенефициенти по новата програма във ВиК сектора ще бъдат ВиК дружествата съвместно с общините.
Приоритетна ос 2 включва мерки съгласно йерархията за управление на битовите отпадъци и за изпълнение на законодателни изисквания: центрове за подготовка за повторна употреба и повторна употреба, инсталации за предварително третиране, анаеробни и/или компостиращи инсталации, инсталации за оползотворяване с производство на енергия - трета фаза на проекта на Столичната община.
Приоритетна ос "Превенция и управление на риска от наводнения и свлачища" включва Национална система за управление на водите в реално време, установяване на 6 центъра за повишаване готовността на населението за адекватна реакция при наводнения и др.
100 млн. лв. за чистота на въздуха
В оперативна програма "Околна среда" 2014 - 2020 г. са заложени мерки за 100 млн. лв., които да подпомогнат общините за намиране на решение на специфичния проблем с фините прахови частици - например ефективно измиване на улиците и използването на иновативни технологии. В рамките на бюджета влиза подобряване качеството на градския транспорт, който след битовото отопление е вторият основен източник на фини прахови частици. Битовото отопление допринася за 60% от общото ниво на фини прахови частици - повече от половината домакинства се отопляват с твърдо гориво.
Мерките, които ОПОС подпомага в Столичната община, могат да доведат до намаляване до 5 пъти замърсяването на въздуха с ФПЧ. В още 4 града - Плевен, Стара Загора, Варна и Бургас, се предвижда подновяването на градския транспорт с нови тролейбуси.
18 държави - членки на ЕС, сред които и България, са в наказателни процедури по отношение на фините прахови частици.
Средствата за инвестиции
Изискват се много финансови ресурси и техническа готовност за реализиране на проектите в секторите "Води" и "Отпадъци". По-голямата част от необходимите средства идват от ОПОС със съфинансиране от общините и националния бюджет.
Освен ОПОС в сектора финансиране осигуряват Програмата за развитие на селските райони, която е финансирала 234 проекта във водния сектор на стойност 800 млн. лв.
ПУДООС финансира закриване и рекултивация на общински сметища като бенефициент на проект по ОПОС. До момента има 21 договора, минималният брой на рекултивирани депа по проекта е 37. Бюджетът на предприятието за 2015 г. е 139 млн. лв., от които 125 млн. лв. за инвестиционни проекти.
Според новите насоки в областта на европейското финансиране надграждането на системите в сектор "Отпадъци" през новия програмен период ще даде възможност за участие и на частния бизнес.
Законодателството
Предстои внасяне в Народното събрание на законопроекта за промяна на Закона за водите. Той ще съдържа предложения, свързани с обособяване на национален контролен орган, който да следи за техническото състояние на хидротехническите съоръжения с цел осигуряване на непрекъснат контрол върху собствениците и операторите на тези съоръжения. Законопроектът съдържа предложения, свързани с установяване на източниците на замърсяване на водните обекти на принципа "Замърсителят плаща", предлагат се и екологични такси.
През годината бяха приети стратегически документи като Националната стратегия за управление и развитие на водния сектор (НСУРВС) и Националния план за управление на отпадъците.
Предстои още в началото на тази година да бъдат обявени покани за проектни предложения, което е допустимо по регламент, за да не се губи време. Става дума за разработване на регионални прединвестиционни проучвания в сектор "Води" и за изграждане на компостиращи инсталации в общините, което ще помогне за по-голям обем третирани отпадъци и по-малък обем депонирани, съответно за намаляване на таксите "битови отпадъци".
"Околна среда" 2014 - 2020 - приоритетна ос "Отпадъци" * Мерки съгласно йерархията за управление на битовите отпадъци и за изпълнение на законодателни изисквания: - Центрове за подготовка за повторна употреба и повторна употреба - Инсталации за предварително третиране - Анаеробни и/или компостиращи инсталации - Инсталации за оползотворяване с производство на енергия – Трета фаза на проекта на Столична община Бенефициенти: общини, бизнес, НПО (демонстрационни/пилотни проекти), МОСВ "Околна среда" 2014 - 2020 - приоритетна ос "Води" |