Обновени, безопасни, оперативно съвместими и свързани железници
На 20 декември 2013 г. в Официален вестник на ЕС беше публикуван Регламент (ЕС)№ 1315 на Европейския парламент и на Съвета и влезе в сила от тази дата. Той се отнася до насоките на съюза за развитието на трансевропейската транспортна мрежа и се позовава на Бялата книга за транспорта (озаглавена "Пътна карта за постигането на единно европейско транспортно пространство – към конкурентоспособна транспортна система с ефективно използване на ресурсите"), като поставя въпросите за транспорт, който щади околната среда. Такъв е железопътният. Не случайно в Регламент 1315 е записано, че
"(46) Коридорите на основната мрежа следва да бъдат съобразени с коридорите за железопътен товарен превоз, установени съгласно Регламент (ЕС) № 913/2010 на Европейския парламент и на Съвета (1), както и Европейския план за внедряване на Европейска система за управление на железопътния трафик (ERTMS), предвиден в Решение 2009/561/ЕО на комисията (2)."
Пак в Регламент 1315 е включен следният текст:
"Трансевропейската транспортна мрежа следва да се развива:
- чрез изграждане на нова транспортна инфраструктура
- чрез рехабилитация и подобряване на съществуващата инфраструктура и
- чрез мерки за насърчаване на ефикасното използване на ресурсите."
А в следващото изречение и записано допълнение специално за железопътната инфраструктура: "В конкретни случаи поради липсата на редовна поддръжка в миналото е необходима рехабилитация на железопътната инфраструктура."
България е именно от тези страни, които поради занемарена поддръжка се нуждаят от рехабилитация на почти цялата си жп инфраструктурата. Затова в пълна сила за страната ни важат и основните европейски приоритети: изграждане и обновяване на железния път, внедряването на европейската система за управление на жп трафика, преминаването към номинално междурелсие от 1435 мм, смекчаването на въздействието на шума и вибрациите, предизвикани от железопътния транспорт, по-специално чрез мерки за подвижния състав и инфраструктурата, включително шумозащитни екрани и др. (виж карето).
Като припомня Бялата книга, Европейската железопътна агенция (ERA) настоява за:
• Подобряване на конкурентоспособността на железопътния с другите видове транспорт, за да се увеличи пазарният дял на най- щадящия околната среда транспорт
• По-ефективно изразходване на публични средства на обществения железопътен транспорт
• Насърчаване навлизането на пазара чрез намаляване на административните и техническите пречки
• Отваряне на вътрешния пътнически железопътен транспорт за конкуренция
• Насърчаване навлизането на пазара без дискриминация и чрез по-добро управление на инфраструктурата.
Към тези условия за създаване на единно европейско железопътно пространство се добавя подобряване на техническата оперативна съвместимост и общ подход към безопасността на железопътната система на ЕС. В средносрочен план тази цел се изразява главно в четири стратегически приоритета на ЕС за по-добро функциониране на железопътната система:
- Хармонизирана регулаторна рамка за безопасност
- Опростен лиценз за превозно средство
- Единна европейска система за комуникация и управление на влаковете ( ERTMS)
- Опростен достъп за клиентите.
Железопътната транспортна инфраструктура обхваща: а) високоскоростни и конвенционални железопътни линии, в това число: - странични коловози - тунели - мостове. б) товарни терминали и логистични платформи за претоварване на стоки в рамките на железопътния транспорт и от железопътен към други видове транспорт; в) гари по линиите за прехвърляне на пътници в рамките на железопътния транспорт и от железопътен към други видове транспорт; г) връзките на гарите, товарните терминали и логистичните платформи с останалите видове транспорт в трансевропейската транспортна мрежа; д) съответното оборудване; е) телематични приложения. |
Железопътните линии приемат една от следните форми: а) железопътни линии за високоскоростен транспорт, които са: - специално изградени високоскоростни линии, оборудвани за скорости, равни на или по-високи от 250 км/ч. - конвенционални линии, специално преустроени за скорости от порядъка на 200 км/ч. - специално преустроени високоскоростни линии, които имат специфични характеристики в резултат на трудности от топографски, релефен или градоустройствен характер, по които скоростта трябва да се адаптира според всеки отделен случай. Тази категория включва, inter alia, и свързващи линии между мрежата за високоскоростни влакове и конвенционалната мрежа, линии, минаващи през гари, подстъпи към терминали, депа и пр., по които "високоскоростен" подвижен състав се движи с конвенционална скорост. б) железопътни линии за конвенционален превоз. |
Европейски приоритети за развитието на железопътната инфраструктура При насърчаването на проекти от общ интерес, свързани с железопътната инфраструктура, и в допълнение към общите приоритети, за железниците е важно следното: а) внедряването на ERTMS; б) преминаването към номинално междурелсие от 1 435 мм; в) смекчаването на въздействието на шума и вибрациите, предизвикани от железопътния транспорт, по-специално чрез мерки за подвижния състав и инфраструктурата, включително шумозащитни екрани; г) спазване на изискванията относно инфраструктурата и увеличаване на оперативната съвместимост; д) подобряването на безопасността на железопътните прелези; е) където е приложимо, свързването на железопътната транспортна инфраструктура с пристанищната инфраструктура на вътрешните водни пътища. |