Инфраструктура, брой на влаковете, скорост
Жп потенциалът на европейските държави е много голям и много различен
Качеството на жп връзките в Европа варира в голяма степен - има райони с много високо ниво на услугите между главните европейски градове и други с по-малко и по-бавни връзки. Основният критерий на оценка на нивото на жп услугите са бързината, честотата и директните връзки.
Най-високо е нивото на жп обслужването и връзките в Швейцария, в някои части на Германия и във Великобритания,
следвани от Австрия, Италия, Белгия, Франция и Испания. Във Великобритания и Швейцария влаковете са чести, но с по-малка средна скорост, френските и испанските градове са свързани с бързи връзки, но не достатъчно често, в Италия влаковете са и двете - начесто и с висока скорост. По принцип международните връзки между отделни държави се отличават със значително по-ниско качество с изключение на Париж, Брюксел и Страсбург, които са свързани с много висококачествени връзки. Планините и смяната на междуосието играят ограничителна роля. Балтийските държави се открояват с ниско ниво на услугите въпреки добрите дадености, които имат.
Това пише в доклад за жп връзките между европейските столици на Института за транспорт и градско планиране в Ерфурт, Германия.
В много райони на света пътническият жп транспорт има нарастваща роля
в транспорта на дълги и средни разстояния, особено в свързването на големите европейски градове, но качеството варира силно в зависимост от региона. В различни държави са в строеж високоскоростни линии, на места много частни компании започват да предлагат нови маршрути и още по-висококачествено обслужване. Високоскоростните линии са основно разположени в рамките на дадената държава и засега ролята им в международните връзки е незадоволителна с изключение на връзките между Лондон, Париж, Брюксел и Амстердам, но с голям потенциал са връзки като Мадрид - Лисабон, Лион - Милано, Берлин - Варшава, Берлин - Копенхаген, Мюнхен - Виена.
Проучването включва не само столиците и големите градове от Европейския съюз, но и Турция, Армения, Азербайджан, Грузия, европейската част на Русия, като се подбират конкретни възли, основно над 1 млн. души и със силно комуникационно значение.
Избрани са централни релации между главни европейски градове. Средната дължина на линиите между 306 града е 321 км, като варира от 47 км - Лийдс - Шефилд, до 1493 км - Санкт Петербург - Перм. Включени са основно пътнически линии, дори и такива с ферибот, като Путгарден - Родби (Германия - Дания), Сасниц - Трелеборг (Германия - Швеция), Месина - Вила Сан Джовани (Италия), Татван - Ван (Турция).
Някои големи градове в Европа все още не са свързани с жп мрежата:
- Ирландия и Майорка са единствените острови, които не са свързани с останалата част от Европа с жп линия
- Албанската пътническа жп мрежа има само товарна връзка с Черна гора
- На 11 февруари 2011 г. прекъсна всички международни пътнически линии между Атина и Солун с останалата част на Европа
- Въпреки че има добра градска железница, северозападният турски град Бурса с почти 2 млн. души е единственият голям европейски град, който не е свързан с националната жп мрежа. Изграждането на високоскоростна линия между Бурса и Анкара - Истанбул стартира през 2012 г. и трябва да бъде завършена през 2015 г., с което разширява бързо разрастващата се турска високоскоростна мрежа
- От 1993 г. по политически причини не се използва жп връзката през турско-арменската граница през Южен Кавказ, но в североизточна Турция се изгражда връзка с Южна Грузия с дата на отваряне в края на 2014 г.
От таблиците се вижда, че
всички топ релации са национални в рамките на една държава.
Впечатляващите 92 влака дневно свързват Базел и Цюрих. Швейцарският триъгълник Базел - Цюрих - Берн, както и връзките между Рейн-Некар - Франкфурт в Германия и от Единбург до Глазгоу в Шотландия се обслужват от най-много влакове дневно, но те са къси релации.
При линиите над 150 км става най-много са влаковете между Линц и Виена-Братислава, Лондон и Бирмингам, Лондон - Шефилд с над 50 влака дневно, като в Австрия високата честота се обяснява и с навлизането на нов частен оператор.
Поглед върху картата показва най-голяма честота на влаковете в Швейцария, Великобритания, Западна Германия и части от Бенелюкс, Австрия и Италия, връзките на Париж и Мадрид с другите големи национални градове, както и в централна Полша, Чехия, Италия - северно от Неапол.
Между 13 и 24 влака - трета категория по честота, могат да бъдат забелязани в Русия и Украйна.
Като естествените граници служат планините като Пиренеите и Алпите и като изкуствени граници - смяната на междуосието.
Зони с малка честота на влаковете са Прибалтика с изключително лоши жп връзки, връзките между Испания и Португалия, части от Балканите, Южен Кавказ, части от Турция и Русия.
Международните връзки се обслужват много по-рядко,
главно по гъстонаселени граници - между Бенелюкс, Франция, Германия и Швейцария, като на първо място е връзката Мюнхен - Линц, а известната Лондон - Париж е едва на 12-о място с 19 влака дневно.
На схемата са показани международните връзки с най-малка честота - Солун - София е единствената необслужвана международна линия, с по един влак дневно са направления в Прибалтика, между Лисабон и Севиля, по два влака дневно има между Порто и Испания, между Букурещ и София.
С увеличаването на дистанцията намалява честотата на влаковете и от тази гледна точка украинските, руските и испанските главни линии имат висока относителна честота, която е резултат от националната жп политика.
Максимална скорост
Това е вторият критерий в проучването, получен с просто разделяне на скорост и дистанция, като за базова максимална скорост се приема 150 км/ч, а за минимална - 25 км/ч. Най-високи са скоростите между големите градове в Испания, Франция и Италия. Мадрид и Сарагоса са свързани с впечатляващата средна скорост от 219 км, т.е. 274 км са пропътувани за 1 час 15 мин. По подобен начин френската стовлица е свързана с Брюксел и Лондон.
Трябва да се отбележи, че страни като Швейцария и Великобритания с най-голяма честота на влаковете имат най-ниска скорост и, обратно, страни като Франция и Испания с висока скорост имат по-ниска честота на влаковете. В Германия дълги релации като Берлин - Хамбург и Берлин - Хановер имат висока скорост, в Русия - Москва - Петербург, в Швеция - Стокхолм - Готенбург и Малмьо, Турция - Анкара - Коня, Белгия - Брюксел - Лиеж и др.
Много са ниски скоростите между Латвия, Литва и Полша - 262 км между Вилнюс и Рига се пътуват за 14 часа с една смяна, от Рига до Варшава 562 км се пропътуват за 26 часа с четири смени на влака, което е една от най-бавните скорости в цяла Европа.
Между топ 12-те по скорост могат да бъдат намерени скоростни влакове като Thalys и Eurostar,
които свързват Брюксел с Париж, Лондон с Лил и Лил с Брюксел, след тях по скорост са Брюксел - Лондон и Париж - Люксембург/Женева.
С ниски скорости се движат влаковете в Централна и Източна Европа - Минск - Москва, Киев - Москва, Хелзинки - Санкт Петербург, Острава - Виена.
На таблиците и фигурата са показани най-бавните връзки между големите европейски градове - под 30 км в час, като София - Солун е единствената линия без обслужване. Талин - Хелзинки реализира скорост от само 4 км в час поради сериозното заобикаляне около Финския залив. Между Гданск и Рига няма сериозни физически бариери, но поради дългото време за изчакване и смяната на междуосието достига едва 10 км в час максимална скорост. Най-бавните скорости реално са в Прибалтика и между Испания и Франция и Португалия. Ниските скорости между Швеция и Полша са резултат от принудителното заобикаляне. Пътуването между Палермо и Бари също е с ниска скорост поради използването на ферибот.
Минимални трансфери
Изследването показва, че повечето главни европейски градове са свързани с директни линии, а прехвърляния има при пресичане на Пиренеите или Алпите или при други географски бариери - Балтийско море, Адриатическо или Черно море.
Друг затрудняващ фактор, който води до трансфери, е смяната на междуосието.
От международните връзки само 50% са без необходимост от смяна на влака.
Ниво на обслужване
За пътуващите най-важни са броят на влаковете на ден, общото време за пътуване и броят на прехвърлянията, цените не са разглеждани, защото те зависят от политиката във всяка отделна държава.
Най-високо е качеството на обслужване в триъгълника Базел - Цюрих - Берн и Рейн - Франкфурт, във Великобритания - Единбург - Глазгоу и Лондон - Бирмингам, а също в Австрия, Германия, Италия и Белгия.
От международните връзки само Париж - Брюксел отговаря на изискванията за висока скорост и голяма честота на влаковете.
Препоръки
Почти всички големи европейски градове са свързани в общата жп мрежа и имат голям потенциал за устойчиво развитие на жп транспорта и мобилността. Анализът обаче показва, че има огромни различия в качеството на услугите в цяла Европа. Най-качествени са услугите в Швейцария, в някои части на Великобритания и Германия, а също на места в Австрия, Италия и Белгия, главните линии във Франция и Испания.
Високото качество на обслужване най-често означава регулярни влакове, а не най-висока скорост. От международните връзки най-добри са свързващите Париж, Брюксел и Страсбург.
Сред основните препятствия са най-вече географските фактори и техническите - смяна на междуосието. Правят впечатление Прибалтийските държави с много ниско ниво на жп услуги въпреки отличните топографски условия.
Препоръките включват модернизация и подобряване на жп инфраструктурата в Прибалтика, на Балканите и увеличаване честотата на връзките между Испания и Франция и Португалия.
При държавите със сравнително малка гъстота на населението акцентът трябва да бъде върху увеличаване на скоростта на влаковете.
Пълният текст на изследването с графики и таблици - в хартиеното и пдф изданието на вестника.