Росен Плевнелиев: Ще поискаме от ЕК 3.5 млрд. евро за пътища за 2014 - 2020 г.

За магистрала "Хемус" постигнахме едно геройство - тя е вече европейски приоритет. Икономисахме на българите 1.5 млрд. евро. Това казва в интервю за вестник "Дневник" министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев.
До края на тази година трябва да имаме апликационна форма за магистралата. Трасето ще бъде избрано в края на 2011 г., през 2012 г. ще работим денонощно да направим ОВОС.
Това е магистрала от 280 км и екооценката ще отнеме поне година. След това ще имаме и окончателната апликационна форма, ще стартираме бързо проектирането и от 1 януари 2014 г. ще строим.
Ще се прави цялата – от Ябланица до Шумен. Ще искаме пари за цялата магистрала, а тя струва 1.5 млрд. евро. Имаме категоричната претенция те да се заложат за следващия програмен период. Отделно искаме 800 млн. евро максимум за лот 3 на "Струма" и 500 млн. евро за магистрала "Черно море".
Така стават 2.8 млрд. евро категорична претенция и приоритет на правителството като бюджет за пътища в следващата програма "Транспорт". Като добавим и няколко скоростни пътя, ще го докараме до 3.5 млрд. евро, които ще поискаме за следващия програмен период, 2014 - 2020 г., отбелязва строителният министър.
По програма "Регионално развитие" имаме пълната готовност да усвоим 2 млрд. евро в следващия програмен период. Към момента тя е 1.6 млрд. евро и след като към края на 2012 г. ще можем да договорим всичко, виждаме перспективата и сме готови да се борим минимум за 2 млрд. евро, казва още Плевнелиев.
Участъкът от "Струма" през Кресненското дефиле ще се финансира след 2014 г., казва министърът.
По думите му единственият вариант за това трасе е тунел. Нямаме друг шанс. Оценката на въздействието на околната среда е по-важна от парите. Ако сега започнем да разширяваме съществуващото шосе, ще въвлечем България в жесток екологичен проблем. Този път освен това е заливан многократно от реката. Не знам дали искаме да произведем малко по-широко шосе и при всяко наводнение да треперим дали няма да го залее водата.
Решението е ново трасе и този казус е приключен още през 1998 г. Това, че в момента отново има дебат, го считам като непознаване на правилата, по които е утвърдена ОВОС. Ако сега тръгнем да я променяме, ще паднат и лот 1, 2 и 4, защото те се базират на същата оценка. Ако някой сега изкриви с милиметър ОВОС на "Струма", я връща с две години назад, казва регионалният министър.
Лот 1 (Долна Диканя - Дупница), 2 (Дупница - Благоевград) и 4 (Сандански - Кулата) ще се правят в текущата оперативна програма, лот 3 (през Кресненското дефиле) - в следващия програмен период. Работим обаче паралелно и по четирите, защото еврофондовете ни учат, че без точни цифри, коректна икономическа обосновка и без спазване на всички изисквания за изпълнение никой няма да ни даде и лев. Затова мислим за всичко – за гущерите, за птичките.
Има огромен интерес към програмата за саниране на старите панелни брокове. Хората звънят в министерството, питат, но все още е рано за кандидатстване. Министерството трябва да си свърши работата до края на годината – звена, които да управляват проектите, намиране на качествени изпълнители.
Трябва да намерим проджект мениджърите, които ще работят безплатно за всички. Трябва да бъдат избрани фирми за енергийното обследване. Третият бонус е конструктивното обследване. От 1 януари вече хората ще могат да получават пари.
При кандидатстването ще им бъдат зададени само три въпроса – имате ли решение за сдружаване, регистрирано в общината, събрали ли сте по 500 лв. вноска, взехте ли решение да участвате в програмата.
След това проджект мениджърът трябва да е готов да възложи енергийния и конструктивния одит, да се направи проект и той да бъде остойностен.
Запитан за бъдещите си планове Плевнелиев казва: "Каквото и да правя оттук нататък, ще правя това, което и да момента съм правил – да съм полезен на държавата, обществото и икономиката. В тези много тежки времена на криза, която не си е отишла, всички трябва да работим много здраво. Политиците, които по-скоро разпределяха и харчеха, са в миналото. Необходими са нов вид политици, които създават и по-скоро инвестират, а не харчат".
Цялото интервю с министъра на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев четете във вестник "Дневник".