Следващата седмица обявяват изпълнителя за жп линията Септември – Пловдив

До седмица ще бъде известен изпълнителят на железопътната отсечка Септември – Пловдив, обяви заместник-генералният директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" Красимир Крачунов.
Той участва във форума "Спешни мерки за ускоряване на усвояването на средства по Оперативна програма "Транспорт" и в частност подобряване на железопътната инфраструктура на България", организиран от Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) и Националната асоциация по железопътна сигнализация, автоматика и индустрия (РАСТИА).
Красимир Крачунов съобщи още, че следващата седмица ще бъде направена и първата копка на жп проекта Пловдив – Бургас.
Апликационната форма за "Железопътната Тракия" е в процес на одобряване от Европейския съюз, съобщи в отговор на въпрос на вестник "Строителство Градът" заместник-министърът на транспорта Ивайло Московски. По думите му тя е внесена в Брюксел преди 3 месеца, а преди седмица са направени корекции в нея, така че се предполага до три месеца документът да бъде одобрен.
78% от средствата за железопътна инфраструктура по Оперативна програма "Транспорт" са договорирани, а 4% са усвоени, съобщи министърът по европейските въпроси Томислав Дончев.
Задачите, които той постави оттук нататък, са качество на изпълнението, по-добри проекти и по-активно усвояване на еврофондовете.
580-те млн. евро, предвидени за първия етап на оперативната програма, ще бъдат договорирани до края на годината, допълни Красимир Крачунов.
Зам.министър Московски отбеляза, че за следващия програмен период се очакват около 2 млрд. евро за пътна и железопътна инфраструктура.
От Националната асоциация по железопътна сигнализация, автоматика и индустрия съобщиха, че България забавя внедряването на съвременни модерни технологии във железопътната инфраструктура.
Десетте фирми участници в асоциацията поставят въпроса за създаване на структура за управление на проектите. За вестник "Строителство Градът" изпълнителтиятг директор на РАСТИА Венцислав Трифонов уточни, че тя би могла да бъда аналогична на стратегическата компания за управление на пътни проекти.
Втората препоръка на РАСТИА е за одобряване на генералния план за развитие на транспорта. Зам.-министър Московски уточни, че всеки етап от генералния план е приеман от Европойската комисия и че до 10 дни документът ще бъде официалициран в Министерски съвет. Той предположи, че Брюксел ще го одобри без забележки.
Сигурност на финансирането е третият проблем, който постявиха от РАСТИА. Според Трифонов това означава нова философия за изграждане на жгелезопътните проекти, което включва информационните технологии, защото железниците са екологичен транспорт, а "бензинът вече свършва".
Четвъртата препоръка, която РАСТИА отправиха и към своята организация, и към транспортното ведомство, и към НКЖИ БДЖ, е активна работа с чуждестранните фирми, които да правят смесени предприятия на българска територия.
Тукашните фирми по комуникационни технологии в железниците отдавна са се пренасочили към други сектори, защото в България няма пазар, смятат в организацията.
Венцислав Трифонов каза още, че активите в информационни технологии ще надхвълрят тези в базисна инфраструктура. Той призна, че ние все още нямаме пътища и трябва да направим най-напред тях, но поне трябва да помислим за новата философия за развитие на железниците.