Около 200 нарушения са установени при строителството на магистрала "Люлин"

За периода 2008 - 2010 г. Изпълнителната агенция "Главна инспекция по труда" в София, нейните подразделения за София-област и Перник са направили 26 проверки на магистрала "Люлин" и на нейния изпълнител "Мапа Дженгиз".
Изпълнителят, надзорникът, инженерът и възложителят са основните звена, които по закон носят отговорност при трагични инциденти като този. Инженерът на обекта не е спазил включително и изисквания на Агенцията "Пътна инфраструктура". Агенцията е констатирала, че има сериозни пропуски в работата на надзорника по строителството и на инженер-консултанта. Мениджърът на проекта тепърва ще трябва да докаже смисъла от своето съществуване на обекта. Министър Росен Плевнелиев |
При тези проверки са установени около 200 нарушения, съобщи на пресконференция изпълнителният директор на Главна инспекция по труда Румяна Михайлова.
Тези проверки не включват проверките на подизпълнителите на обекта, които са около 25, посочи тя.
Съставените актове за констатирани нарушения на трудовото законодателство са 24, за обща стойност от 200 000 лева, добави Михайлова, цитирана от БТА.
Припомняме, миналата събота трима работници на турската фирма загинаха при инцидент в района на село Голямо Бучино. При наливане на бетон на елемент от мост кофражът изпуснал, което довело до срутване на невтвърдения бетон и положената арматура.
Предварителното разследване установи, че по време на инцидента на мястото не е присъствал представител на фирмата, извършваща строителен надзор на обекта.
Четирима от участниците, извършвали изливането на бетона, не е следвало да бъдат по график на работа. Те са полагали извънреден труд, не е установено и дали им е бил проведен задължителният ежедневен инструктаж.
Изливането на бетона е станало през тъмната част на деня, като осигурените два прожектора не са били достатъчно, посочват от ГИТ.
При инцидента не е присъствал техническият ръководител, стана ясно още на пресконференцията.
Не са били достатъчни и обезопасителните съоръжения и липсват данни дали скелето е било проверявано редовно. Не е осигурен безопасен начин на слизане и качване на работниците, а това се е извършвало чрез кран.
Установена е и непълнота в актовете на строителния надзор.
Има и пропуски в плана за безопасност, който е ангажимент на възложителя на проекта - Агенция "Пътна инфраструктура".
Михайлова поясни, че става въпрос за отразяване на специфичните рискове, както и схеми и график за работа на временното и изкуствено осветление на обекта.
Становището на Главната инспекция по труда е, че след като веднъж е възникнал инцидент при подобна конструкция, строителството с такъв вид конструкция трябва да бъде спряно до доказването на неговата безопасност.
Засега експертите не могат да кажат на коя фаза от изпълнението на конструкцията е имало нарушение, каза Панайот Панайотов от ГИТ.
Предстои експертите да установят това.
По неофициална информация, е установена грешка по изпълнение на проекта, т. е. – това е грешка на строителя, допълни Румяна Михайлова.
Главна инспекция по труда ще търси административно-наказателна отговорност от строителя, възложителя и строителния надзор на автомагистрала "Люлин" за всички установени нарушения.
Глобите за работодател са между 10 000 и 15 000 лева, а за длъжностно лице - между 2500 и 10 000 лева, уточни Михайлова.
По разпореждане на министъра на труда и социалната политика Тотю Младенов на магистралата се извършват проверки всеки месец, съобщи тя.
В отговор на въпрос експертите на инспекцията казаха, че съотношението между български и турски работници от 1300 към 200 е спазено.
По ведомост заплатите на работниците са изравнени.