Инвестициите в инфраструктура вече няма да могат без частния сектор
България е единствената страна в Европейския съюз без готова магистрала, без голям интермодален терминал за свързване на шосетата с железниците, без достатъчно пречиствателни станции за вода и без модерни депа за отпадъците на големите градове.
Липсата на адекватна инфраструктура спира развитието на икономиката и е сериозна бариера пред чуждите инвестиции. В сектора на услугите например техническото благоустройство е основно условие за започване на бизнес.
Може да сте изненадани, но подобни проблеми далеч не са само български. Показва го глобално проучване сред близо 400 представители на публичния сектор, проведено от Economist Intelligence Unit (изследователското звено на авторитетното издание The Economist) по поръчка на KPMG.
От доклада "Променящото се лице на инфраструктурата: гледни точки на публичния сектор" ясно личи кризата във финансирането на сектора по света.
Според анализа за инвестиции в инфраструктура и благоустрояване през следващите 20 години ще са необходими 30 трилиона долара, тоест по около 1.5 трлн. долара годишно.
Политическият фактор е сред основните, които пречат на успеха на инвестициите в инфраструктура. Непоследователните действия на правителствата, липсата на воля и липсата на чувство за спешност дърпат надолу развитието на сектора по цял свят, се казва в анализа.
Друг голям проблем при изграждането на модерна инфраструктура е ниската ефективност на властите. На това мнение са впечатляващите 81% от респондентите в изследването.
Но дори и при ефективни власти и политическа воля, инвестициите в инфраструктура са скъпо занимание, което не може да бъде финансирано само от държавните бюджети, особено в условията на криза и фискални дефицити.
Изходът според KPMG e в сътрудничеството между властите, бизнеса и изпълнителите на инфраструктурни проекти.
Подробности четете в новия брой на вестник "Капитал".