Законодателни промени ще позволят концесия на обособени части от летище Пловдив
До 20 юни ще завършат изграждането на новия пътнически терминал и разширението и реконструкцията на прилежащата инфраструктура, в които държавата инвестира над 40 млн. лв. Това заяви министърът на транспорта Петър Мутафчиев на проведената в Пловдив кръгла маса за бъдещето на аеропорта. В дискусията взеха участие представители на Министерството на транспорта, ГД "Главна въздухоплавателна администрация", на туристическия бранш и на авиопревозвачите, както и на общинските власти.
"С изграждането на добра летищна инфраструктура ще активизираме бизнес инвестициите в Южна България", заяви министър Мутафчиев по време на дебата. Той подчерта, че една от възможностите регионът да се развива икономически са карго превозите от летище Пловдив. Вече е предприета законодателна инициатива за промени в Закона за гражданското въздухоплаване, които да разрешат отдаването на концесия не само на цяло летище, но и на обособени части от него и на услуги. По този начин ще се създадат условия за развиване на съпътстващи дейности на аерогарите като изграждане на бази за ремонт на самолети, обслужване на малка авиация и на карго товари.
С цел по-добро управление на средствата, постъпващи в държавния бюджет от летищни и концесионни такси, се предвижда създаване на Държавно предприятие "Летищна инфраструктура". В настоящия момент съществува дуализъм в дейността на ГД ГВА, която едновременно е и регулатор, и структура, поддържаща инфраструктурата, обясни главният директор Захари Алексиев. Инфраструктурната компания ще се финансира от няколко източника – от летищните такси за пътници и престой на самолети, от въвеждане на нова инфраструктурна такса, от наеми на активи и от концесионни вноски, след като започне отдаване на оператори на части от летищата. Основните й функции ще бъдат поддържане и реконструкция на инфраструктурата, включително и на терминалите, както и снегопочистване на пистите.
Министър Мутафчиев оповести, че се предприемат стъпки за отчуждаване на съществуващите терминал и перони на пловдивската аерогара, които са собственост на акционерното дружество "Летище Пловдив" АД, в което мажоритарен дял от 58.08% има "Алфа финанс холдинг" АД. За ползването им летищният оператор заплаща месечен наем от 18 000 лв. Оценката на активите вече била подготвена и се чакало решение на Министерството на финансите за осигуряване на необходимите средства.
Разочаровани сме от факта, че Министерството на транспорта е решило да пристъпи към отчуждаване на активите на "Летище Пловдив" АД. Като мажоритарен собственик на "Летище Пловдив" АД очаквахме и многократно предлагахме да обсъдим модел за публично-частно партньорство. В духа на коректното водене на преговорите с Министерството на транспорта не сме вдигали размера на наема, който не е променян от 1999 г. насам", съобщи за "Строителство Градът" Константин Ненов, изпълнителен директор на "Алфа финанс холдинг".
Строителството на новия терминал върви по график Новостроящият се пътнически терминал на летище Пловдив ще бъде завършен в рамките на договорените 90 календарни дни, съобщи изпълнителният директор Андрея Андреев. Първата копка беше направена на 23 февруари тази година. Главният изпълнител – строителна фирма "Коев", вече приключи изграждането на металната конструкция на сградата и в момента усилено работи по полагане на специалните покривни панели, както и на подовото отопление. Предстои да започне монтажът на окачените фасади и ограждащите плътни стени от термопанели, както и на подовите настилки, тъй като в края на април пристига специализираното оборудване на залите, уточни инж. Тодор Коев, управител на фирмата изпълнител. Новият терминал, който се изпълнява по проект на "Арконт-А" с ръководител арх. Илко Николов, е със застроена площ 5200 кв.м и РЗП 7390 кв.м. Той ще осигурява ниво на обслужване С по ИАТА и приемане на 1000 пътници/час пик. В строителството му "Летище Пловдив" ЕАД инвестира 13 621 654 лв. Летищният оператор осигури още 3.5 млн. лв. за изграждане на нов паркинг към пътническия терминал за 80 автобуса и 80 леки коли и 1.7 млн. лв. за разширение и развитие на вътрешната пътна мрежа. В момента текат процедури за избор на изпълнители. ГД ГВА е възложител на изпълняващите се три инфраструктурни проекта, които трябва да бъдат готови до края на май: разширение на съществуващия перон с 6 нови стоянки за 8 млн. лв. (изпълнител "ГБС – Инфраструктурно строителство" АД), реконструкция и модернизация на ел. захранващата и осветителната система на летището за 13 млн. лв. (изпълнител "ЛОГ Сиберия") и изграждане на нова ВиК мрежа, включително и пречиствателна станция, на обща стойност 2.5 млн. лв. (изпълнител "Драгиев и Ко" ООД). |