Във всеки район за планиране да има универсално междинно звено
Ние сме малка държава, за да имаме оперативни програми по райони за планиране. Индикативно разпределение на средствата по региони – да. Това, което е важно да се направи, е да има териториални звена на ниво райони за планиране. Това каза за в. "Строителство Градът" министърът по управление на средствата от ЕС Томислав Дончев.
Вчера той участва в заключителната церемония на информационната кампания за популяризиране на структурните инструменти на ЕС в България и осигуряване на информираност и прозрачност за оползотворяването на средствата от Европейския съюз.
През 2010 г. капиталовите разходи в бюджета и европейските пари за инвестиции са изравнени 2010 е първата година, през която половината от направените инвестиции са с европейски пари, каза Томислав Дончев. През 2010 г. 1.1 млрд. лв. са капиталовите разходи в републиканския бюджет и 1.1 млрд. лв. са европейските средства за инвестиции. През 2008 г. средствата от републиканския бюджет за капиталови разходи са били 13 пъти повече от похарчените тогава близо 166 млн. лв. европейски пари. През 2009 г. бюджетните разходи за инвестиции са само 3 пъти повече от европейските. През 2011 г. по седемте оперативни програми ще бъдат обявени процедури за 5.5 млрд. лв. |
Тези звена следва да имат ангажименти за управлението на европейските средства. Именно в такава посока са плановете ни, каза министърът - всеки регион за планиране да има едно универсално междинно звено, което да отговаря за управлението на всички средства от ЕС. Такива ще са парите по оперативните програми "Регионално развитие", "Околна среда", "Конкурентоспособност", "Човешки ресурси", които имат по-широк кръг от бенефициенти.
Банките като междинно звено
Работна група от Асоциацията на банките и представители на държавната администрация проучиха опита на другите европейски държави. В Гърция и Италия те имат ролята на междинно звено. В други държави техните отговорности са по-леки – ако проектът е "банкируем", т.е. ако има кой да плати 50-те процента липсващо финансиране извън гранта, той ще бъде одобрен за съфинансиране.
Проучваме възможността банките да са междинно звено при усвояването на европейските средства през следващия програмен период. Същото се отнася и за неправителствените организации или фирми. Държавната администрация иска да се раздели с техническите процедури и да ги възложи на други организации при ясни правила за положителни икономически резултати при добре свършна работа и санкции при лошо свършена работа. Държавната администрация да остане само на макро ниво.
Считам за необходимо по тези нови идеи да бъде проиграна пилотно една отделна схема от Оперативна програма "Конкурентоспособност". Първата ни задача е да избегнем случаите, в които даден проект е добър за Управляващия орган, но за банките той не е конкурентоспособен. За това е необходима предварителна сертификация на проектите.
Регионалното министерство като междинно звено
Оперативна програма "Транспорт" има бенефициенти – това са Агенция "Пътна инфраструктура" и Национална компания "Железопътна инфраструктура". Това е възможно, защото там има "Звено за координация и контрол", което постепенно може да се превърне в междинно звено, смята министър Дончев.
Според заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството Георги Прегьов за този програмен период това не е възможно да се случи. Обмисля се да стане през следващия програмен период.
Оперативна програма "Околна среда" - донор на "Регионално развитие"
Това не може да стане през близките година и половина, категоричен е Томислав Дончев. Оперативна програма "Околна среда" е свързана с ангажименти за екологично законодателство по отношение на отпадъци и отпадъчни води. В българските общини има проектна готовност по ОП"Регионално развитие" и тя е по-голяма, отколкото определените средства за финансиране.
На първо място ще се практикува движение на средствата вътре в самите програми, както това стана с ОП"Транспорт". От проектите за железници метрото взе над 180 млн. евро, а от проектите за пътища – около 70 млн. евро.
Министър Томислав Дончев препоръча повишаване на скоростта при сключване на договори и усвояване на европарите по Оперативна програма "Транспорт".
Апликационната форма на "Тракия"
ще бъде готова до две седмици, каза още министър Дончев.
До нова година апликационната форма за "Тракия" ще бъде одобрена, каза също заместник-министър Прегьов по време на пресконференция в пътната агенция. На същата пресконференция се потвърди, че мостовете на лот 2 на "Тракия" са препроектирани заради новите сеизмични изисквания, отречено беше да са строени незаконно, т.е. без допълнително разрешение за строеж.
Стана ясно, че изпълнителят на лот 2 Стара Загора – Нова Загора все още не е внесъл сертификат, а изпълнителат на лот 3 - гръцката "Актор" - е внесла два.
Пресконференцията в АПИ беше посветена на изнесените от политическа партия данни за раздавани големи бонуси на шефове в пътната агенция. Председателят на Управителния съвет на АПИ Божидар Йотов опроверга тази информация.