Предлага се МРРБ да ползва техническата помощ на ОП "Транспорт"
Обсъжда се възможността Министерството на регионалното развитие и благоустройството да бъде включено като бенефициент по Приоритетна ос 5 "Техническа помощ".
Това се налага поради функциите му на звено по координация и комуникация между Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията и Агенция "Пътна инфраструктура".
Това стана ясно след заседанието на Комитета за наблюдение по Оперативна програма "Транспорт", което се проведе на 9 и 10 декември в Сандански, под председателството на заместник-министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски.
Участниците във форума взеха решение 60 млн. евро от Приоритетна ос 2 (развитие на пътната инфраструктура) да бъдат прехвърлени към Приоритетна ос 1, в чийто обхват, освен развитието на железопътната инфраструктура, ще влиза и развитието на устойчив градски железопътен транспорт.
С тези промени "Метрополитен" ЕАД става допустим бенефициент по тази ос и фактически от нея ще бъде финансирано доизграждането на софийското метро (от Обеля до Надежда и от Младост 1 до Цариградско шосе).
Предвижда се в новия проект на метрото да бъде включено и закупуването на нов подвижен състав, информират от пресцентъра на транспортното ведомство.
По време на форума бяха обсъдени въпроси за развитието на оперативната програма. Предложено бе Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" да бъде бенефициент по Приоритетна ос 3 "Одобряване на интермодалността при превоза на пътници и товари".
Проектът, който бе предложен от тях е т.нар. "Супер Бургас" (Зона за обществен достъп на пристанище Бургас). Целта му е обединяване на три вида транспорт – железопътен, автомобилен и воден.
Проектът ще бъде изграден на две фази, като се предвижда през този програмен период да бъде реализирана първата. Нейният индикативен бюджет е 30 млн. евро и ще обхване района на пристанище Бургас-Изток между 1-во и 4-то корабни места. Предвижда се там да бъде изградена Международна морска гара (круизен терминал), паркинги и зелени площи, а съществуващата инфраструктура да бъде рехабилитирана, така че портът да бъде отворен за посетителите на града.
Работим за наваксване на големите закъснения по ОП "Транспорт", но не винаги нещата се развиват с темповете, които искаме. Надявам се след тези промени в оперативната програма да можем да отчитаме по-добри резултати, заяви заместник-министър Ивайло Московски.
Бенефициентите прдставиха изпълнението на проектите.
Първият етап от изграждането на софийското метро (пътен възел Надежда – бул. Черни връх) е достигнал почти 47% физическо изпълнение. Лот 1 на втория етап (Обеля – пътен възел Надежда) е на 47% готов, а лот 2 (Младост 1 – Цариградско шосе) е на 46%.
Работи се и по всички лотове на автомагистрала "Тракия", като физическото изпълнение е: на лот 2 (Стара Загора – Нова Загора) - 14%, на лот 3 (Нова Загора – Ямбол) - 5%, а на лот 4 (Ямбол – Карнобат) - над 1%.
Национална компания "Железопътна инфраструктура" отчете 36% изпълнение по жп проекта Свиленград – турска/гръцка граница.
Ивайло Московски съобщи още, че в Управляващия орган е постъпило искане и от БДЖ да бъде включено като бенефициент по ОП "Транспорт". Предстои това да бъде обсъдено и да бъдат проучени възможностите, допълни заместник-министърът.
В заседанието на Комитета за наблюдение взеха участие представители на Европейската комисия, на изпълнителната и местната власт, както и неправителствени организации и синдикати.