България губи 70 млн. евро по ИСПА

Първата сума, за която вече е сигурно, че България ще загуби по предприсъединителната програма ИСПА, е около 70 млн. евро, които трябваше да се използват за модернизация на жп линията Пловдив - Свиленград.
Под въпрос е и друг ключов проект по програмата - строителството на Дунав мост 2, за който София извоюва от Брюксел удължаване на срока. Това стана ясно при продължилото повече от два часа обсъждане на проектите в парламентарната транспортна комисия в четвъртък.
"Притиснати сме до стената, извиват ни ръцете" - с тези думи зам.-министърът на транспорта Ивайло Московски определи отношението към българското министерство на чуждите инвеститори - испанската FCC, строител на Дунав мост 2, и италианската "Асталди", изпълнител на модернизацията на отсечката Първомай - Свиленград от жп линията.
Причината според Московски и в двата случая е, че са сключени договори на дъмпингови цени. FCC е обещала да построи моста между Видин и Калафат за 99.5 млн. евро, другите два участника в търга са поискали съответно 160 млн. и 180 млн. евро.
Сега испанската компания настоявала да получи още 90 млн. евро и по думите на Московски заплашвала, че в противен случай ще се откаже от обекта. Пред "Дневник" от компанията официално отрекоха, че обмислят да се махнат.
Офертата на италианската "Асталди" е била да модернизира 106 км жп линия за 162 млн. евро, а предложенията на следващите участници са от 300 млн., 377 млн. и 400 млн. евро. Според новата договорка на транспортното министерство с фирмата до края на годината тя трябва да построи 30-километров участък от Първомай до Димитровград срещу 64 млн. евро.
Още по темата четете във вестник "Дневник".